Har bytt kökskran (FMMattsson) och den nya kranen är ganska "svajig". Detta beror på själva diskbänken (rostfritt stål som uppenbarligen är ganska tunn). Efter lite diskussioner så verkar det finnas huvudsakligen två sätt att lösa detta 1) montera ett stabiliseringsstag som sitter fast i väggen (FMMattsson har ett sådant) eller 2) kapa till en träbit och montera mellan diskbänk och kran. Undrar om någon har erfarenhet av detta och kan ge ett råd kring vad som troligen fungerar bäst. FYI, jag anlitar rörmokare för jobbet men tyvärr har min rörmokare inte någon erfarenhet alls av stabiliseringsstaget. Tack.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Har du monterat plastbrickan under diskbänken?

Brorsan fick ett sådant stag eftermonterat vid byte av köksblandare (på rostfri diskbänk). Resultatet blev bra.

• Gilla
Magnyz
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du monterat plastbrickan under diskbänken?
Ja, det räckte tydligen inte.

Jag bytte till en FMM blandare för några år sedan, med betydligt högre "hals" än min gamla, och det blev lite svajigt.
Fick bort svajigheten genom att komplettera med en trälist i bakkant, som är sågad i 45-graders vinkel.
På så sätt kunde jag vrida plastbrickan lite, så att den spänner mot listen (den högra sidan på plastbrickan i bilden).
Det gjorde hela skillnaden för mig, så det kan vara en enkel lösning om din konstruktion ser likadan ut.

Vattenledningar under diskbänk med flexibel slang och monteringsdetaljer mot trätak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Jag bytte till en FMM blandare för några år sedan, med betydligt högre "hals" än min gamla, och det blev lite svajigt.
Fick bort svajigheten genom att komplettera med en trälist i bakkant, som är sågad i 45-graders vinkel.
På så sätt kunde jag vrida plastbrickan lite, så att den spänner mot listen (den högra sidan på plastbrickan i bilden).
Det gjorde hela skillnaden för mig, så det kan vara en enkel lösning om din konstruktion ser likadan ut.

[bild]
Tack, det där känns ju som en enkel och smart lösning.

Här är en bild också på hur det ser ut.

• Flexibla metallslangar som är installerade vid en röranslutning, på en yta av trä och metall.
    Skapa konto
Hannuse Hannuse skrev:

[bild]
Du säger "som är sågad i 45-graders vinkel." ... kan du förklara lite mer hur du menar?

Svårt att få en riktigt bra bild i det trånga utrymmet.
Men listen är monterad så att den sticker ut mer i nederkant, så lite tvärtom mot för var en hörnlist normalt ska användas till.
På så sätt får jag en liten "uppförsbacke" in mot väggen, som jag har spänt in plastbrickan mot.

Bräda av trä fäst mot vägg och tak inomhus, visar byggdetaljer.
Skapa konto

• Gilla
Magnyz
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Svårt att få en riktigt bra bild i det trånga utrymmet.
Men listen är monterad så att den sticker ut mer i nederkant, så lite tvärtom mot för var en hörnlist normalt ska användas till.
På så sätt får jag en liten "uppförsbacke" in mot väggen, som jag har spänt in plastbrickan mot.

[bild]
Tack, ska diskutera ditt förslag med rörmokaren.

Det är ett problem jag satte en bit tjock plywood och två vanliga byggvinklar som jag skruvade i väggen blev hyfsat stabilt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.