Hej, jag har en innerdörr av äldre modell som inte går att stänga ordentligt. Jag har försökt att gröpa ur lite av karmen och nu kan man trycka till dörren från utsidan men det är fortfarande svårt att stänga ordentligt från insidan och låsa med nyckel. Jag är rädd att om jag fortsätter gröpa ur så kommer jag förstöra allt. Jag har kollat på de andra dörrarna i lägenheten och ser ingen direkt skillnad. Vad bör jag göra?

• Äldre innerdörrkarm med urgröpt trä där låsets del syns, problem med att stänga och låsa dörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrkarm med urgröpning för att justera dörrstängningen på en äldre innerdörr.
    Skapa konto
  • Närbild av en utkarvad dörrkarm där låset sitter, med ojämn yta och synligt trä.
    Skapa konto
  • En närbild på en innerdörrs lås av äldre modell, märkt med "ASSA", där problemet beskrivs som svårt att stänga och låsa dörren.
    Skapa konto
Det man kan göra är att gröpa ur på rätt ställe. Tillräckligt mycket.

Har du kontrollerat om dörren har slagit sig, dvs bågnat? Så den inte går lika långt in i mitten som den skall.

Dörren verkar rak men jag lyckades lösa problemet till slut. Efter att ha gröpt ur en del i hålet och bankat in dörren så valde jag att slipa ner den markerade metalldelen. Plus lite av Biltemas multispray både på låset och hålet. Nu går det att stänga dörren fint från båda sidorna.

• Närbild av dörrkarm med urgröpt hål och markerad metalldel för låsjustering.
    Skapa konto
Så här ser det ut nu. Får snygga till och måla om senare ☺️

• Närbild av en dörrkarm med ett ovalt hål, tecken på tidigare reparationer, behöver målas om.
    Skapa konto
Vad bra!
Tänk på att det är smart att slipa lite extra så det fungerar bra även efter att man hat målat hålet. 1mm extra eller så.

• Gilla
Gothenburg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.