S
Jag måste bara få skriva av mig lite.

Ett projekt som jag drog igång mitten på maj som jag ville ha klart innan semestern började. Nu är det inte många dagar kvar på semestern och jag har lite mer än 1/4 kvar. Idag när jag började vid 9 tiden i morse kändes allt bra, nu 19:45 känns det som om jag bara går i cirklar. Från 9 till 19:45 utan pauser förutom toa och vatten så känns det som jag är på samma ruta fortfarande... Det är inte första gången projekt bråkar, frågan är bara varför jag envisas med att starta nya så fort något är klart? Har jag så kort minne eller blundar jag bara för misären?

Är nog för att projekt i huset är så skoj 😀

Gör en lista om vad som skall göras i ordning , följ den och håll dig till den , så kanske du slipper gå i cirklar

• Gilla
Nilstyko och 1 till
  • Laddar…
T
S Screew skrev:
Jag måste bara få skriva av mig lite.

Ett projekt som jag drog igång mitten på maj som jag ville ha klart innan semestern började. Nu är det inte många dagar kvar på semestern och jag har lite mer än 1/4 kvar. Idag när jag började vid 9 tiden i morse kändes allt bra, nu 19:45 känns det som om jag bara går i cirklar. Från 9 till 19:45 utan pauser förutom toa och vatten så känns det som jag är på samma ruta fortfarande... Det är inte första gången projekt bråkar, frågan är bara varför jag envisas med att starta nya så fort något är klart? Har jag så kort minne eller blundar jag bara för misären?
Kunde nästan srivit detta själv😳

S
R Rickard.lj skrev:
Är nog för att projekt i huset är så skoj 😀

Gör en lista om vad som skall göras i ordning , följ den och håll dig till den , så kanske du slipper gå i cirklar
Problemet är att projekt alltid blir större än man trott. Jag skulle bara göra om köket, vips så hittar jag en rutten syll när jag skulle byta isolering. Och den var jag tvungen att ta utifrån, så då måste panelen kapas och bytas osv. Bjälkar i golv är som ostbågar så att räta ut golvet blev också en "rolig grej". Tyvärr så är det inte brist på planeringen och ordning, utan allt som kan gå fel verkar gå fel.

Men visst är det kul med något att göra på dagarna 😀

S
T Tamak skrev:
Kunde nästan srivit detta själv😳
Ändå skönt att veta att man inte är ensam, även om jag inte vill att någon ska utsättas för detta

Den där är du inte ensam om. Lät bli att beställa ett fönster för det skulle ju komma först v 34. Då skulle ju rummet redan vara klart… imon ska jag börja spackla gipsskarvar och fick beställa ett lagerfört fönster för några dagar sen som kommer nästa vecka… dock vitt så då måste det målas för vi ska visst ha antracitgrå fönster nu.

Men. I alla fall. För sinnesfriden skull. Max 2 hela arbetsdagar i rad sen något mer familje/barn styrd aktivitet. Jag slarvar ibland och det märks direkt på alla även om sambon är med på dealen att ska vi renovera så får hon dra ett större lass med barnen.

Och avsluta varje dag med en (realistisk) lista vilka grejer som ska göras imorgon. Om det hinns klart så bryt då för dagen

• Gilla
McHolm
  • Laddar…
S
O olofh skrev:
Den där är du inte ensam om. Lät bli att beställa ett fönster för det skulle ju komma först v 34. Då skulle ju rummet redan vara klart… imon ska jag börja spackla gipsskarvar och fick beställa ett lagerfört fönster för några dagar sen som kommer nästa vecka… dock vitt så då måste det målas för vi ska visst ha antracitgrå fönster nu.

Men. I alla fall. För sinnesfriden skull. Max 2 hela arbetsdagar i rad sen något mer familje/barn styrd aktivitet. Jag slarvar ibland och det märks direkt på alla även om sambon är med på dealen att ska vi renovera så får hon dra ett större lass med barnen.

Och avsluta varje dag med en (realistisk) lista vilka grejer som ska göras imorgon. Om det hinns klart så bryt då för dagen
Det var inte dumt det där med max 2 dagar i rad, ska jag vara helt ärlig så har jag dålig samvete över att frugan får dra ett större lass. Jag tar iallafall 1-2 timmar per dag med barnen, även om det kan bli sent ibland. Att knata ner till sjön och fiska i 30 minuter gör mer än man tror 😀. Eller att bara sitta och snacka över en monopolrunda

Fika!

Fika är oerhört viktigt, då får man en välbehövlig paus och reflekterar omedvetet på jobbet man gör.

Och när jag säger fika så är det både 11-kaffe och 4-fika. Båda är lika viktiga och gärna med familjen. Då kan man diskutera både problem och framgångar. Ett stöttande ord från Maka/make ger ny energi och man känner sig inte lika ensam i misären.

Men att jobb växer och krånglar är bara något man får lära sig att så är det, det är ju sällan något man kunde förutsett och därför inget att göra åt.

S
mexitegel mexitegel skrev:
Fika!

Fika är oerhört viktigt, då får man en välbehövlig paus och reflekterar omedvetet på jobbet man gör.

Och när jag säger fika så är det både 11-kaffe och 4-fika. Båda är lika viktiga och gärna med familjen. Då kan man diskutera både problem och framgångar. Ett stöttande ord från Maka/make ger ny energi och man känner sig inte lika ensam i misären.

Men att jobb växer och krånglar är bara något man får lära sig att så är det, det är ju sällan något man kunde förutsett och därför inget att göra åt.
Ja fika är något som jag missar tyvärr, den där "jag ska bara" mentaliteten sätter stopp för fikat. Man tänker "jag ska bara" sen vips har 5 timmar gått.

Ska bara mentaliteten är tyvärr lite kontraproduktiv i längden.

Vi körde ett väldigt intensivt och tidspressat projekt förra året och då insåg jag hur mycket mer effektiv man blir när man börjar tidigt efter frukost (7-7.30), fikar 11 med smörgås, lunch kl 13, fikar kl 16 och sen middag senast 19.30

Sen körde vi förvisso ett par timmar till efter det emellanåt och då det fick bli lite nattamat på det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.