Hej

Har barn som springer ut och in i huset hela dagarna och dem drar igen ytterdörren så hela huset skakar.
Har sett att jag fått fogsläpp i klinkern innanför ytterdörren samt att skarvarna mellan gipsskivorna jämte ytterdörren spricker upp.
Misstänker att detta är pga vibrationer i kåken.

Jag letar efter något som kan fungera som en bra dörrbroms.
Som fångar upp dörren innan den slår igen.
Någon som har en bra lösning/pryl för detta och kan komma med ett förslag.

Har en dörrbroms sittande på dörren idag men den hindrar mer dörren från att blåsa upp.

Några kloka förslag?

• Vit dörr med en dörrbroms monterad upptill. Dörrbromsen ser ut att vara en modell som förhindrar dörren från att blåsa upp, ej slå igen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M Murar'n skrev:
Några kloka förslag?
Prata med barnen hur dörrar lämpligen stängs.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
J
M Murar'n skrev:
Hej

Har barn som springer ut och in i huset hela dagarna och dem drar igen ytterdörren så hela huset skakar.
Har sett att jag fått fogsläpp i klinkern innanför ytterdörren samt att skarvarna mellan gipsskivorna jämte ytterdörren spricker upp.

Har en dörrbroms sittande på dörren idag men den hindrar mer dörren från att blåsa upp.

Några kloka förslag?
Dags att uppfostra barnen och vara mannen i huset..

• Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
S
J Jansson69 skrev:
Dags att uppfostra barnen och vara mannen i huset..
App app app.. bröt du inte mot dina egna regler nu? Har du ingen lösning på TS fråga så svara inte!

I
Varför är föräldrar så förbaskat rädda för att säga till sina ungar? De har faktiskt skyldigheter också, inte bara rättigheter. Hur gör de när de kommer bort? Jag hade absolut sagt till dem om de slängde med vår ytterdörr.

• Gilla
Foliehatten3 och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Varför är föräldrar så förbaskat rädda för att säga till sina ungar? De har faktiskt skyldigheter också, inte bara rättigheter. Hur gör de när de kommer bort? Jag hade absolut sagt till dem om de slängde med vår ytterdörr.
Tro mig. Har sagt till dem hur många ggr som helst.
Dem kommer ju inte ens ihåg vad dem har käkat till lunch på förskola/fritids samma dag när man ställer den frågan.
Så att dem ska komma ihåg hur man stänger igen en dörr är svårt.

Inga andra förslag på lösning?

• Gilla
  • Älska
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
J
En vanlig dörrstängare? Kanske bättre än dörrbroms. Benchmarka gärna, då jag har en dörr helt utan något alls som jag funderat på att montera på något på...

I
M Murar'n skrev:
Tro mig. Har sagt till dem hur många ggr som helst.
Dem kommer ju inte ens ihåg vad dem har käkat till lunch på förskola/fritids samma dag när man ställer den frågan.
Så att dem ska komma ihåg hur man stänger igen en dörr är svårt.

Inga andra förslag på lösning?
Bättre kan du. Stäng av Playstation, Nintendo, dator, mobil, internet eller vad det nu är ungarna använder tills de visar respekt för reglerna, eller vi kanske ska säga huset.

Är det ett faktiskt problem, så börjar man med att förklara klart och tydligt varför det är dåligt vilket du säkert redan gjort. Om det fortfarande inte hjälper efter flertalet förfrågningar\tillsägelser, tja, då får man ta det till nästa nivå. Att börja titta på hur man ska vaddera dörren och huset är som att skicka den mobbade killen till en annan skola. Hur tänker du att det ska fungera när de kommer bort? Nej, gör barnen och samhället en tjänst och lär dem.

Foliehatten3
M Murar'n skrev:
Hej

Några kloka förslag?
Den går ju att justera så den blir trögare att stänga

I
Men om vi lägger uppfostran åt sidan så har vi en liknande dörrbroms, i vårt fall från ASSA ABLOY, och med rätt inställning kan dörren bli extremt tung att manövrera. Om detta inte är möjligt med den ni har där så är det kanske dags att byta ut den.

När jag tittar närmare på din bild funderar jag på om den kanske är felmonterad?
Ritning av dörrbroms med måttangivelser och en tabell som visar art.nr, karmmått, öppningsvinkel, mått A och B i millimeter.
I mitt fall blev det 210 mm, så den sitter ganska mycket längre ut än din. Ju längre ifrån karmen den sitter, desto mer motstånd kan den ge.

Kan tillägga att vi har den inte för att folk slänger igen dörren utan för att vinden inte ska svepa iväg den.

• Gilla
Foliehatten3
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.