3 406 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Dörr utan foder och plåt när det regnar?
Hej,
Vi satte in ny ytterdörr för någon vecka sen, nästa steg är att köpa in foder och plåt, måla samt montera. Problemet är dock att det regnat en del den senaste perioden, hur kritiskt är detta?
Vi har satt åldersbeständig tejp men försökt vara sparsamma med att sätta det på dörren då det är väldigt svårt att få bort limresterna.
Dörrkarmen vilar på 20mm distanser som i sin tur vilar på en delvis upprutten men upptorkad och hållbar regel/syll. Man kan skymta lite fog skum på bilden, detta är en uppfyllnad där det tidigare runnit ner vatten på syllen.
Tröskelbleck är troligen den viktigaste delen som sakas men denna sätter man inte förens foder är på plats. Fodret har jag antaget att man vill måla på förhand och får inte monteras obehandlat?
Vi satte in ny ytterdörr för någon vecka sen, nästa steg är att köpa in foder och plåt, måla samt montera. Problemet är dock att det regnat en del den senaste perioden, hur kritiskt är detta?
Vi har satt åldersbeständig tejp men försökt vara sparsamma med att sätta det på dörren då det är väldigt svårt att få bort limresterna.
Dörrkarmen vilar på 20mm distanser som i sin tur vilar på en delvis upprutten men upptorkad och hållbar regel/syll. Man kan skymta lite fog skum på bilden, detta är en uppfyllnad där det tidigare runnit ner vatten på syllen.
Tröskelbleck är troligen den viktigaste delen som sakas men denna sätter man inte förens foder är på plats. Fodret har jag antaget att man vill måla på förhand och får inte monteras obehandlat?
Har du något entretak över dörren?
Jag vill bara i all välmening säga att då det ser ut som en dörr i mdf/hdf så tål den troligen inte vatten.
Kolla i monteringsanvisningen och garantivillkoren!
Det kan mycket väl stå att det krävs om garantin ska gälla!
Jag vill bara i all välmening säga att då det ser ut som en dörr i mdf/hdf så tål den troligen inte vatten.
Kolla i monteringsanvisningen och garantivillkoren!
Det kan mycket väl stå att det krävs om garantin ska gälla!
Det är en Diplomat dörr som består av HDF, något lager aluminium och en hel del frigolit. De innehåller mycket mindre spånskiva än ex Swedoors dörrar men visst har den spånskiva och även om det är HDF så är det känsliga grejer.P Patrik Hazard skrev:
Vi har ett visst överhäng och jag har pratat med Diplomat om detta. Kommer dock inte helt ihåg om de sa att de inte hade något sådant krav eller om vårt var tillräckligt, i vilket fall som helst så var det OK.
Pratade med en hel del tillverkare om just tillverkningsprocessen innan vi köpte denna och är fullt medveten om att den inte kommer hålla några 50 år som den förra gjorde men så var den inte häller så dyr.
För övrigt ett bra tips, egentligen helt galet att vissa ytterdörrar inte tål väder.
Okay, så vi sätter tejp/plast även över drevningen. Gäller bara att inte sätta allt för mycket tejp på ytor som kommer vara synliga sen för den där tejplimmet är riktigt svårt att få bort.
Förövrigt, visst är det så att man sågar till och målar fodret innan man sätter det på plats?
Förövrigt, visst är det så att man sågar till och målar fodret innan man sätter det på plats?
Ja, de e ju inte så enkelt att hitta, den mesta tejp som sitter länge lämnar fula märken efter sig som kan vara väldigt svåra att få bort. Målade nyligen vindskenor och behövde ha maskeringstejp sittande par dagar, resterna gick praktiskt taget inte att få bort, inte ens med teknisk bensin.
Tesa har någon variant som inte ska ge rester men då sitter inte häller tejpen särskilt bra. Men jag tänker att man får försöka sätta tejpen på de områden som foder och plåt senare kommer täcka.
Tesa har någon variant som inte ska ge rester men då sitter inte häller tejpen särskilt bra. Men jag tänker att man får försöka sätta tejpen på de områden som foder och plåt senare kommer täcka.
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Vill höja ett varningens finger, speciellt med tanke på din kommentar nedan:
Tejp och fogskum fixar inte detta problem, då det är felkonstruerat från början. Tröskeln måste stå åtminstone ett par mm ovanför den hårdgjorda yttre ytan, annars har du konstant vatten liggandes mot trä. Varför man gjöt yttre betongkonstruktioner nära eller till och med över tröskelns höjd förr i tiden vet jag inte, men det verkar vara en fetisch. Efter vår syllskada noterar jag alltid tröskeln in till hus och i princip alla äldre hus har 0 mm mellan yttre golvytan och inre golvytan. Man kanske inte orkade lyfta fötterna förr i tiden?
Varken plåt eller tejp kommer göra något åt detta utan kommer bara dölja ett pågående fuktangrepp. Mitt tips är att tänka till ordentligt innan du försöker åtgärda. Jag hade försökt få till en klack och något sorts vattenavvisande material utåt, lite som tänket kring tätning mot badrumsdörrar.
Vi hade exakt samma situation med exakt samma följd, upprutten syll, när vi köpte vårt hus. Trä är en rätt bra transportör av vatten, det är ju lite så träd fungerar, varför vår syll var upprutten 2-3 meter åt vardera håll från dörren. Tidigare ägare hade gjort liknande försök att lägga lite magiskt fogskum (som tydligen fixar allt). Resultatet var att det såg bra ut där han lappat, men var ruttet inne i konstruktionen.
Tejp och fogskum fixar inte detta problem, då det är felkonstruerat från början. Tröskeln måste stå åtminstone ett par mm ovanför den hårdgjorda yttre ytan, annars har du konstant vatten liggandes mot trä. Varför man gjöt yttre betongkonstruktioner nära eller till och med över tröskelns höjd förr i tiden vet jag inte, men det verkar vara en fetisch. Efter vår syllskada noterar jag alltid tröskeln in till hus och i princip alla äldre hus har 0 mm mellan yttre golvytan och inre golvytan. Man kanske inte orkade lyfta fötterna förr i tiden?
Varken plåt eller tejp kommer göra något åt detta utan kommer bara dölja ett pågående fuktangrepp. Mitt tips är att tänka till ordentligt innan du försöker åtgärda. Jag hade försökt få till en klack och något sorts vattenavvisande material utåt, lite som tänket kring tätning mot badrumsdörrar.
Bar input! Innanför syllen\dörren ligger det ett vattenburet golv med klinkers, vad vi kunde se så finns det inga uppenbara skador här. Syllen var också snustorr vid beröring även om vi grävde oss in en bit i den. Det kan absolut vara som du säger att det finns mer skadat material men det är inget som syns utifrån, från källaren eller från hallen. Det fanns rester på trappa från någon form av fogmassa man satt mot tröskelplåt. Tidigare ägare har med andra ord känt till problemet och försökt åtgärda vilket man delvis lyckats med.Q qvrk skrev:Vill höja ett varningens finger, speciellt med tanke på din kommentar nedan:
Vi hade exakt samma situation med exakt samma följd, upprutten syll, när vi köpte vårt hus. Trä är en rätt bra transportör av vatten, det är ju lite så träd fungerar, varför vår syll var upprutten 2-3 meter åt vardera håll från dörren. Tidigare ägare hade gjort liknande försök att lägga lite magiskt fogskum (som tydligen fixar allt). Resultatet var att det såg bra ut där han lappat, men var ruttet inne i konstruktionen.
Tejp och fogskum fixar inte detta problem, då det är felkonstruerat från början. Tröskeln måste stå åtminstone ett par mm ovanför den hårdgjorda yttre ytan, annars har du konstant vatten liggandes mot trä. Varför man gjöt yttre betongkonstruktioner nära eller till och med över tröskelns höjd förr i tiden vet jag inte, men det verkar vara en fetisch. Efter vår syllskada noterar jag alltid tröskeln in till hus och i princip alla äldre hus har 0 mm mellan yttre golvytan och inre golvytan. Man kanske inte orkade lyfta fötterna förr i tiden?
Varken plåt eller tejp kommer göra något åt detta utan kommer bara dölja ett pågående fuktangrepp. Mitt tips är att tänka till ordentligt innan du försöker åtgärda. Jag hade försökt få till en klack och något sorts vattenavvisande material utåt, lite som tänket kring tätning mot badrumsdörrar.
Det man hade velat göra är såklart att riva upp syllen på detta område och fylla igen antingen med ny trä eller möjligen någon form av cement. Tyvärr fanns det ingen tid och bedömningen gjordes att det inte skulle ställa till något på sikt eftersom det redan var torrt samt ingen doft.
Ska se om jag kan få till en ritning ikväll på hur konstruktionen ser ut då den är svår att förklara. Gattet mellan syllen och yttervägg\trappa som fylldes med fog skum är ca 5 cm bred och 20-30 cm djup. Även om man bara ser någon cm av fog skum uppifrån så var den en del att fylla nedanför då vi rev ut det lösa från syllen, totalt användes 2 burkar men en hel del välde över och sågades bort. Eftersom fog skum är vattentätt så kommer här inte komma ner mer vatten. Däremot kan det fortfarande rinna in vatten ovanpå syllen, d.v.s. den del som distanserna som dörren står på ligger. Här under ligger just nu bara isolering men en tanke var att fylla även här med fog skum föra att inte riskera mer väta här om vi inte skulle lyckas få det helt tätt.
I vårt fall var gamla dörren monterad något lägre än trappan(galet). Även om trappan har en blygsam höjning in mot dörren så har det uppenbarligen inte räckt. Nu sitter dörren ca 15.20 mm ovanför trappan på plastdistanser så vi borde kunna få till något hållbart här. Det ska såklart sitta en plåt men risken finns att vattnet rinner under plåten och in på syllen så här måste man tänka till.
Möjliga åtgärder:
- Fyll håligheten mellan syll och dörr med fog skum
- Lägg på rejält med Tec7 mellan trappa och upp till tröskeln
- Blanda till någon form av tät cement och bygg upp mot tröskeln.
Efter detta får det såklart sitter en passande plåt ovan på.
Spontant känner jag nog att Tec7 eller fog skum är bästa lösningen.
Menar du att när fodret sen är dags att monteras så anpassar man om plåten eller menar du att fodret inte ska gå hela vägen ner? Det kanske blir så naturligt eftersom fodret ska sluta någon cm ovanför "golvet".T tergo skrev:
När det gäller tröskelbleck så finns det en hel del att välja på, att få tag på något som passar direkt känns svårt. Är det en plåtslagare man anlitar till detta eller brukar man kunna klippa och böja till detta själv utan special utrustning?
om man inte hittar någon färdig plåt på byggmarknader som passar kan man ta mått på hur plåten hur skall se ut och besöka något plåtslageri och få gjort enI Ironside skrev:
annars får man ringa en plåtslagare så fixar han det
foderna skall sluta en liten bit ovanför ev kan du fylla mellanrummet med tec 7I Ironside skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Hur förbereder man med gles för stående utvändig panel med fönster/dörr utan foder och endast plåt som smyg liknande bifogade bilder?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Infälld skjutdörr utan synlig karm och foder
Lösvirke & Timmerhus -
Dörrkarm utan inv foder
Badrum -
Gamla dörrar utan dörrfoder
Byggnadsvård -
Lättare sprickor i skjutdörrar utan foder?
Fönster & Dörrar