Hallå
Vad tror ni om bilden? Tänkte öppna upp en dörr där. Ovan fönstret sitter bara några brädstumpar. Syllen ovan det. Har byggt på här så det är inomhus nu...
Känns lite konstigt att väggarna bara kommer stå helt fritt när jag öppnar upp. Syllen binder väl iof ihop allt.
Så vad tror ni, bara att öppna upp?
//Larsa
Vad tror ni om bilden? Tänkte öppna upp en dörr där. Ovan fönstret sitter bara några brädstumpar. Syllen ovan det. Har byggt på här så det är inomhus nu...
Känns lite konstigt att väggarna bara kommer stå helt fritt när jag öppnar upp. Syllen binder väl iof ihop allt.
Så vad tror ni, bara att öppna upp?
//Larsa
Rent spontant skulle jag säga att det bara är att köra, men det beror på hur det ser ut ovanför hålet. Åt vilket håll går golvåsarna, hur sitter dom fast i syllen? Någon stor last som kommer från våningen ovanför? Försök beskriva lite mer och fler bilder så ska jag svara.
Golvåsarna går tvärs syllen. Vet inte hur de är fästa, men antagligen massor av smidd spik (år 1907). Väggen ovan är en föredetta yttervägg av plank som står på på syllen (spontat typ 70x200, skråspikat med massor av spik).
Orginalgrunden var byggd på en stubbe (ca 1m natursten), när denna ruttnat gjordes denna hålstensgrund på denna vägg(övrig grund intakt).
Jag har byggt ut huset och har fäst en 45x220 i befintlig syll, och från denna går 45x195 golvåsar sittande i balkskor. Väggen är 4m och ansluter till vinkelräta väggar i varje ända.
Orginalgrunden var byggd på en stubbe (ca 1m natursten), när denna ruttnat gjordes denna hålstensgrund på denna vägg(övrig grund intakt).
Jag har byggt ut huset och har fäst en 45x220 i befintlig syll, och från denna går 45x195 golvåsar sittande i balkskor. Väggen är 4m och ansluter till vinkelräta väggar i varje ända.
Klicka här för att svara