D Daniel 109 skrev:
Har du missat det faktum att det finns två dörrar?
Ja, det missade jag. Trodde det var ett fönster :thinking:. Då blev ju mitt förslag lite avigt. Hur som helst skulle jag inte vilja ha duschen innanför sovrumsdörren (tät eller inte) och behöva gå igenom duschen för att gå på toa.

Jag hade velat göra såhär: med golvvärme och/eller en skrapa så kommer duschgolvet bli torrt fort och duschväggarna dras fram vid behov så passagen är fri. Badrummet byggs precis som vanligt utan udda lösningar.

Hoppas skissen är förståelig.

• Handritad skiss av ett badrumsplan med markerad duschplats, golvbrunn och vikbara duschväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Luc Reiner Verkstadsteknikern skrev:
Jag hade velat göra såhär: med golvvärme och/eller en skrapa så kommer duschgolvet bli torrt fort och duschväggarna dras fram vid behov så passagen är fri. Badrummet byggs precis som vanligt utan udda lösningar.

Hoppas skissen är förståelig.
Tack så jättemycket! Då min kunskap om badrumsrenovation är obefintlig (men lär mig!) undrar jag om det finns en anledning att man sätter golvbrunnen vid väggen på andra sidan av duschen? Tittar jag på min nuvarande dusch så har jag golvbrunn mitt i duschen (inte vid väggen). Tror du att planen ovan skulle bli godkänd på en besiktning?

A AndreasBa skrev:
Tack så jättemycket! Då min kunskap om badrumsrenovation är obefintlig (men lär mig!) undrar jag om det finns en anledning att man sätter golvbrunnen vid väggen på andra sidan av duschen? Tittar jag på min nuvarande dusch så har jag golvbrunn mitt i duschen (inte vid väggen). Tror du att planen ovan skulle bli godkänd på en besiktning?
Golvbrunnen kan lika gärna vara på duschens sida(eller mitt i), tänker att det är en fördel i detta fallet om de sista vattendropparna efter en dusch är nära vägg så att passagerna igenom blir så torra som möjligt. Golvet ska ju luta mot brunnen och den sista avdunstningen sker oftast där.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
A AndreasBa skrev:
Tror du att planen ovan skulle bli godkänd på en besiktning?
Så länge allt byggs enligt säker vatten med rätt lutning mot golvbrunn och tätskikt etc så kan jag inte tänka mig något annat. Oavsett vad så kommer renoveringar där man begränsas av befintlig planlösning aldrig kunna göras perfekt som vid ett nybygge så se till att de få undantag som kan behöva göras är så vattensäkra som möjligt. En duschvägg som kan vikas fram för att förhindra skvätt mot badrumsdörren är ju det normala och det kan ni få till.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
bara du hittar hantverkare som kan tänka till så löser det sej. Tycker om verkstadsteknikers lösningar! han ser möjligheter där andra ser hinder ;)
gaia

• Gilla
Luc Reiner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.