Som en del av er vet så hyvlar jag på en Stenberg KEV 600 kombimaskin. Är annars nöjd med den men då man skall planhyvla stora tunga arbetsstycken vill det bli litet problem med måttnogrannheten. Därför håller jag ögonen öppna om jag skulle snubbla över en 60cm bred planhyvel som jag har råd att köpa.

En bekant har en 60 cm bred Dornburg planhyvel som har stått undanställd i varmt utrymme i många år och det diskuteras om den skulle bli till salu framåt sommaren.
Tillverkaren Franz Dornburg AG i Coburg i Tyskland är försvunnen sedan länge men verkar ha haft gott namn om sig på sin tid.
Själva planhyveln har ställbar matningshastihet och ser både välgjord och stabil ut och förvånansvärt modern för sin tid (gissningsvis någon gång före kriget). Flatremsdriven men annars fullt modernt kapslad med anslutning för spånsug och riktiga bakslagsskydd. Inmatningsvalsen är inte sektionerad men jag har aldrig haft någon maskin med sektionerad inmatningsvals och det går bra endå tycker jag.

Det stora bekymret är kuttern som är av såkallad "clamshell" typ och dessutom illa medfaren. Man borde helt enkelt byta kutter i den om man vill köra med den i yrkesbruk.
Var får man tag på en 610mm kutter i nuläget?..... och vad skulle en sådan kosta?

Det enklaste sättet att få tag i en ny kutter nuförtiden gissar jag är att uppgradera till en spiral / helix kutter, sådana finns det ett stort utbud av då så många uppgraderar gamla maskiner. Men en 610mm / 24" kutter verkar ligga där runt 1600-3500 USD då jag googlar sådär snabbt.

Tersakutters verkar det också finnas fast liknande priser.

Det borde ju bli en massa halvmoderna kuttrar över när folk byter upp sig till moderna helixkuttarar kan man tycka?

• Gilla
brantek och 1 till
  • Laddar…
Ja det borde ju bli det....... fast det verkar ofta vara hobbysnickare med betydligt mindre maskiner som byter kuttrar.

Var skall man börja fråga?

Jag frågade lite på ett amerikanskt ställe och fick ett liknande svar, att i den storleken byter dom förmodligen inte upp sig till en ny kutter, eftersom en så stor kutter kan stå för över hälften av hyvelns värde att det är mera logiskt att isåfall köpa en ny hyvel än att spendera 3000 på en gammal 6000 dollars hyvel. Iallafall enligt jänkarnas logik.

Hör med maskinhandlare som säljer begangnade maskiner.
Har du tur så har någon handlare en kutter undanställd.

Aj då. Det här låter inte alls bra.
Begagnade planhyvlar med rundkutter brukar vara svindyra........ jag får fundera på det här.

Någon tersakutter går inte att få dit det har jag mätt och konstaterat. Stommen hindrar en från att föra in bett från sidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.