80 962 läst ·
1 247 svar
81k läst
1,2k svar
Donald Trump
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nä.Mikael_L skrev:
Inte är han tokig, bara van vid att omge sig med jasägare. Som president är det nog första gången han får uppleva hur det är att bli emotsagd. Och det gör honom både förvånad och förbannad. Karln är ju inte mer än människa!
Staffan Freud
Jag undrar om inte DT avsgå att det handlade om en person som var illegalt i USA, efter att ha blivit utkastad 5 ggr tidigare, som var ute och fipplade med ett likaledes illegalt vapen, och att detta inte hänt om USA hade haft koll på sin gräns så att killen kunnat smyga tillbaka varje gång. Vilket är svårt att ge DT fel för?L larka742 skrev:Dagens Twitter (än så länge)
"A disgraceful verdict in the Kate Steinle case! No wonder the people of our Country are so angry with Illegal Immigration."
Endera tror man på sitt eget rättssystem eller så gör man inte det.
Han lägger sig i andras olycka och gör politik av det....
Att killen blev friad var till stor del "rimligt tvivel" runt att det inte kunde vara mord/dråp om hon blev träffad av en "studsande" kula. Svårt sätt att vilja ha ihjäl någon på....
Killen hävdade olyckshändelse, och det kanske han hade kunnat bli dömd för kan man tycka - men vet inte om åklagaren inte hade den åtalspunkten...
Redigerat:
Ett intressant förslag, det liknar också det första förslaget från FN i 1948 års överenskommelse om jag inte har fel för mig, Israelerna sa OK men Palestinierna kunde inte acceptera lösningen = krig som i princip aldrig upphört fram till idag.blackarrow skrev:
Jerusalem borde göras till en religös huvudstad, eller frizon, där våld och politik inte accepteras och alla heliga platser och besökare skyddas oavsett religion.
Vi får hjälpa dom att skriva ett typ svenskt servitut där alla 3 relioner har nyttjanderätt till sina och gemensamma religösa områden och artefakter.
DT's flytt av ambassaden är ett gammalt beslut från 1995 som skjutits upp 2 ggr per år sedan dess, med hänsyn till säkerhetsläget, så det är väl mer nu eller aldrig. Varför inte ha en ambassad i huvudstaden? Det låter väl rimligt, jag har svårt att se hur det skulle vara så provocerande, om man nu inte är extremt lättkränkt.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det är väl just det, de flesta länder anser att Jerusalem inte är huvudstaden för Israel eftersom Palestina också gör anspråk på staden och att få till en delad stad är en viktig ingrediens i fredsförhandlingarna. Står en del om det i början av https://sv.wikipedia.org/wiki/JerusalemK kalle55 skrev:
Att då Trump (USA) plötsligt erkänner att Jerusalem är huvudstaden rubbar hela maktbalansen i området och Hamas har ju p.g.a. det nu börjat prata om en ny intifada efter ca 15 år utan.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Så där gick det inte till. Palestinierna var positiva till FNs förslag. Det var zionisterna som motsatte sig det. Dom motsatte sig det så mycket så att dom tog livet av FNs medlare Folke Bernadotte (släkting till kungafamiljen) bara för att han kom med ett förslag om en tvåstatlösning. Israel var inte intresserade av en tvåstatslösning då och är det inte idag.K kalle55 skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folke_Bernadotte
Dödar man diplomater blir man premiärminister. åtminstone i Israel!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Shamir
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Yitzhak_Shamir
Var inte tanken att Jerusalem skulle bli en helt neutral stad under UN's beskydd enligt grundförslaget 1948. Just utifrån att både islam, judarna och kristna såg det som deras religiösa huvudstad. Tanken var att ingen stat skulle äga staden.
Tror uppriktigt att detta var spiken i kistan för fred mellan Israel och Palestina och att stora delar av mellanöstern och Egypten kommer att explodera i kaos efter fredagsbönen i morgon.
Och allt detta för att ta en billig inrikespolitisk poäng. Suck!
Tror uppriktigt att detta var spiken i kistan för fred mellan Israel och Palestina och att stora delar av mellanöstern och Egypten kommer att explodera i kaos efter fredagsbönen i morgon.
Och allt detta för att ta en billig inrikespolitisk poäng. Suck!
Billig och billig!Ljus skrev:
Det hänger nog ihop med att det bor mer judar i usa än i Israel.
USA har inte subventionerat Israel med drygt 124 miljarder dollar utan anledning.
Utan gåvor från USA hade Israels svansföring varit betydligt försiktigare. Men tack vare Amerikas stöd kan Israel leva rövare utan risk för repressalier. Om det är Obama eller Trump som styr, spelar ingen roll.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6298433
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser hur du tänker Staffan2000 men vi bör nog släppa den diskussionen. Förutom att Israel subventioneras av USA oavsett president så blir det snabbt en både politisk och ideologisk fråga som är värd en egen tråd.
Men kanske inte under OT i byggahus
Men kanske inte under OT i byggahus
Håller med dig. Kommer ihåg att Binladin skrivit i sina memoarer att iden om WTC fick han i Libanon under 6 dagarskriget. När israeliska stridsvagnar började skjuta mot 2 twillig hotel full med flyktingar.Nefrums skrev:
Detta med Jerusalem, Vi första anblick verkar det bara korkat, som mycket annat den manen gör, men tittar man lite noggrannare så är det ur en psykopats synsätt mycket smart.
Han har ju gjort mycket väsen av att vilja skydda USA, stänga gränser etc. Har detta minskat risken för terrorattacker i USA? tveksamt.
Hur har risken för terrorattacker i USA påverkats av att han på detta sätt kraftigt provocerar hela den muslimska delen av Mellanöstern? Antagligen har det kraftigt ökat risken för nya terrorattacker i USA.
Om en psykopat fick komma på det bästa sättet för att få mer inhemskt stöd för sin främlingsfientliga politik, vad skulle det kunna vara? Kanske provocera fram fler terror attentat?
Intressant är att Trump genomför ett beslut som togs långt före Trump ens var påkommen att bli president. Tja han själv satt säkert å drömde om att han var president
Nu när han tar beslutet då är det jättefel beslut som bara en galning kan komma på.
Men den mannen är den bästa presidenten usa har haft på länge. Problemet är bara att det än så länge bara är han själv som tycker det..
Sen är det inga fel på hans beslut han tagit hittills tagit. Det är bara alla andra som tycker det. Och det vi alla. Det är alltid alla andra som har fel
Nu när han tar beslutet då är det jättefel beslut som bara en galning kan komma på.
Men den mannen är den bästa presidenten usa har haft på länge. Problemet är bara att det än så länge bara är han själv som tycker det..
Sen är det inga fel på hans beslut han tagit hittills tagit. Det är bara alla andra som tycker det. Och det vi alla. Det är alltid alla andra som har fel
För att inte skapa kaos har presidenterna med lite insikt före honom skjutit upp verkställandet två gånger per år ända sedan 1995.
Att riva upp beslutet var heller inget bra alternativ. Då man skulle stöta sig med judarna både i USA och Israel.
Det skulle kunna vara ett spel i nån sorts förhandling och att han tänker dra tillbaka erkännandet i utbyte mot något annat.
Latest Fake News? Eller så kan man ta till sig av innehållet i satiren och komma till någon insikt...
https://www.thebeaverton.com/2017/12/palestinians-recognize-texas-part-mexico/
Intressant är oxå Trumps judiske nära rådgivare Jared Kushners personliga intresse i frågan och
"Den förmögne judiske kasinomogulen Sheldon Adelson var den som gav mest pengar till Donald Trumps presidentvalskampanj. Löftet att erkänna Jerusalem som Israels huvudsak var avgörande för honom. AP/TT"
Inrikespolitiska poäng, vallöfte, och amerikanska valkampanjspengar styr spelet...om lösningen på 2000 år gamla problem. God bless USA...
Att riva upp beslutet var heller inget bra alternativ. Då man skulle stöta sig med judarna både i USA och Israel.
Det skulle kunna vara ett spel i nån sorts förhandling och att han tänker dra tillbaka erkännandet i utbyte mot något annat.
Latest Fake News? Eller så kan man ta till sig av innehållet i satiren och komma till någon insikt...
https://www.thebeaverton.com/2017/12/palestinians-recognize-texas-part-mexico/
Intressant är oxå Trumps judiske nära rådgivare Jared Kushners personliga intresse i frågan och
"Den förmögne judiske kasinomogulen Sheldon Adelson var den som gav mest pengar till Donald Trumps presidentvalskampanj. Löftet att erkänna Jerusalem som Israels huvudsak var avgörande för honom. AP/TT"
Inrikespolitiska poäng, vallöfte, och amerikanska valkampanjspengar styr spelet...om lösningen på 2000 år gamla problem. God bless USA...
Oj, det var så kallad kontrafaktisk historieskrivning, eller för att citera DT: "Fake News".F Finndjävel skrev:Så där gick det inte till. Palestinierna var positiva till FNs förslag. Det var zionisterna som motsatte sig det. Dom motsatte sig det så mycket så att dom tog livet av FNs medlare Folke Bernadotte (släkting till kungafamiljen) bara för att han kom med ett förslag om en tvåstatlösning. Israel var inte intresserade av en tvåstatslösning då och är det inte idag.
[länk]
Palestinierna kunde inte acceptera lösningen med ett Jerusalem under FN ledd neutral ledning, vilket i förläningen ledde till den arabiska koalitionens invasion. Israelerna däremot, accepterade FNs förslag, saxad text från deras premiärminister Ben Gurion :
"When we proclaimed the establishment of the renewed State of Israel, on 14 May 1948, we declared that, "The State of Israel will guarantee freedom of religion and conscience, of language, education and culture. It will safeguard the Holy Places of all religions. It will be loyal to the principles of the United Nations Charter." Accordingly, our delegation to the U.N. announced that Israel would honor all the existing rights regarding the holy places and sacred buildings in Jerusalem, assure freedom of worship and free access...to all the holy sites under its control, recognizing the rights of pilgrims of all religions and nations to visit their holy places and assuring freedom of movement for clergymen. We agreed to allow effective U.N. supervision of the holy places and the existing rights. "
Folke Bernadotte mördades av en sekt, Irgun, som inte var under israeliskt befäl.