4 911 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Domino jigg för 12 mm skivmaterial
Jag vet inte riktigt hur Lamellon ser ut men det låter ju som ett bra tillbehör. Nu ville jag utgå från undersidan och inte från anhållet som på Dominon egentligen går att ställa i precis den höjd jag ville ha. Problemet med att utgå från undersidan var att jag ville "ta bort" 4 mm. Eftersom det inte går att ta bort så fick jag höja arbetsstycket istället.phl skrev:Svårt att förklara och jag har inget att rita med just nu. Ovanstående förfarande använder jag med min Lamello kexmaskin. När jag tänker efter har jaf faktiskt en 4mm tjock plastplatta som man skjuter på på det nerfällda anhållet för att på så sätt centrera hålet annorlunda. Det är kanske just avsaknaden av en sådan plastplatta som ställer till det på Dominon?
Medlem
· Västragötaland
· 197 inlägg
På Lamello topp 20 kan man dessutom höja sänka klinga +- 2mm det och plast grejen kan man centrera på det mesta. Dessutom med påhängs vinkel anhållet gör också så att man kan centrera på tex en 42mm bänkskive bit. Genomtänkt maskin Lamellon.jac skrev:Jag vet inte riktigt hur Lamellon ser ut men det låter ju som ett bra tillbehör. Nu ville jag utgå från undersidan och inte från anhållet som på Dominon egentligen går att ställa i precis den höjd jag ville ha. Problemet med att utgå från undersidan var att jag ville "ta bort" 4 mm. Eftersom det inte går att ta bort så fick jag höja arbetsstycket istället.
Stämmer fint att det går att göra så. Dock föredrar jag att indexera med bottensulan, tycker det känns bättre.phl skrev:Nu äger jag ingen Domino så jag kan vara ute och snurra men visst går det att fälla det normalt vertikala anhållet framåt så det blir parallellt, om än förskjutet uppåt i höjdled, med bottenplattan? Kan du då inte bara trycka det nerfällda anhållet mot ovansidan på arbetsstycket i vilket du vill göra hål i änden? Motsvarande hål i andra biten gör du genom att ställa maskinen upp och köra nedåt. Maskinen balanserar då kanske lite ostadigt men det borde väl lösas av "Anslagsbackar ZA-DF 500"?
Svårt att förklara och jag har inget att rita med just nu. Ovanstående förfarande använder jag med min Lamello kexmaskin. När jag tänker efter har jaf faktiskt en 4mm tjock plastplatta som man skjuter på på det nerfällda anhållet för att på så sätt centrera hålet annorlunda. Det är kanske just avsaknaden av en sådan plastplatta som ställer till det på Dominon?
Jag brukade också använda botten som referens när jag använde kexmaskin men sen jag gick över till dominon så använder jag bara anslaget, det är lättare att använda än på kexmaskinen.
Hur som, jac, den där iden om hyllplan lät intressant.
Hur som, jac, den där iden om hyllplan lät intressant.
Klicka här för att svara