4 911 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Domino jigg för 12 mm skivmaterial
Sida 1 av 2
Jag tycker Festools Domino system är utmärkt för sammanfogningar. Men jag tycker det kan vara lite svårt att få hålen rätt placerade speciellt när jag jobbar med tunnare material. Det som framför allt är besvärligt är att göra hålen på "bredsidan" när jag skall sammanfoga två skivor. Djupanhållet skall ju då balanseras på skivans kant och då blir det lätt vingligt. Efter att ha funderat ett tag så byggde jag denna jigg:

Jaha, vad är då detta? Jo, jag tänkte såhär: Om man jobbar med material som är ca 20 mm tjocka så går det fint att lägga arbetsstycket på bänken och styra Dominons botten mot bänken istället för att använda anhållet. Detta eftersom centrum på hålet kommer 10 mm upp från undersidan på Dominofräsen. Det blir naturligtvis avsevärt mycket stabilare än att balansera anhållet på en smal kant. Men nu skulle jag göra ganska många hål i 12 mm MDF och det lär nog bli mer fogar i material med samma dimension framöver. För att få hålet i centrum så behöver Dominons undersida ligga 4 mm lägre än arbetsstycket. Jag tänkte att man kunde ju lägga något som är 4mm under arbetsstycket men jag hittade inget sådant och ville ha något stabilare som dessutom kan styra Dominon och samtidigt hålla fast materialet.
På bilden nedan som är tagen från sidan så syns det tydligt att den bakre delen ligger högre än framdelen. Arbetsstycket placeras på den bakre halvan och hålls fast med snabbspännaren. Detta löser också positioneringen av arbetsstycket.
De två anhållen som sitter på framdelen och syns bäst på första bilden är till för att styra Dominon. Jag håller den mot respektive kant och positionerar på så sätt två hål. Arbetsstycket positioneras mot kanten på snabbspännarens hållare.

Här är en lådsida placerad i hållaren och Dominon är redo:

Sedan kommer då frågan hur man får hålen på motsvarande bredsida positionerade på samma sätt. Det var ju dessa som var svårast att få rätt. För detta gjorde jag ett stående anhåll där jag fäster arbetsstycket med samma snabbspännare. Den stående biten fästs i samma T-track som snabbspännaren tidigare satt i.

Bakifrån:

Och här syns en lådsida placerad, klar för fräsning. Notera att arbetsstycket kommer att placeras uppe på kanten av den högre bakdelen av jiggen så att avståndet från kanten till hålen blir detsamma som för den motstående biten.

Slutligen, en timma senare har det blivit ganska många Dominohål gjorda. 16 stycken skrivbrdslådor är i princip klara för att limmas ihop.

Jaha, vad är då detta? Jo, jag tänkte såhär: Om man jobbar med material som är ca 20 mm tjocka så går det fint att lägga arbetsstycket på bänken och styra Dominons botten mot bänken istället för att använda anhållet. Detta eftersom centrum på hålet kommer 10 mm upp från undersidan på Dominofräsen. Det blir naturligtvis avsevärt mycket stabilare än att balansera anhållet på en smal kant. Men nu skulle jag göra ganska många hål i 12 mm MDF och det lär nog bli mer fogar i material med samma dimension framöver. För att få hålet i centrum så behöver Dominons undersida ligga 4 mm lägre än arbetsstycket. Jag tänkte att man kunde ju lägga något som är 4mm under arbetsstycket men jag hittade inget sådant och ville ha något stabilare som dessutom kan styra Dominon och samtidigt hålla fast materialet.
På bilden nedan som är tagen från sidan så syns det tydligt att den bakre delen ligger högre än framdelen. Arbetsstycket placeras på den bakre halvan och hålls fast med snabbspännaren. Detta löser också positioneringen av arbetsstycket.
De två anhållen som sitter på framdelen och syns bäst på första bilden är till för att styra Dominon. Jag håller den mot respektive kant och positionerar på så sätt två hål. Arbetsstycket positioneras mot kanten på snabbspännarens hållare.
Här är en lådsida placerad i hållaren och Dominon är redo:
Sedan kommer då frågan hur man får hålen på motsvarande bredsida positionerade på samma sätt. Det var ju dessa som var svårast att få rätt. För detta gjorde jag ett stående anhåll där jag fäster arbetsstycket med samma snabbspännare. Den stående biten fästs i samma T-track som snabbspännaren tidigare satt i.
Bakifrån:
Och här syns en lådsida placerad, klar för fräsning. Notera att arbetsstycket kommer att placeras uppe på kanten av den högre bakdelen av jiggen så att avståndet från kanten till hålen blir detsamma som för den motstående biten.
Slutligen, en timma senare har det blivit ganska många Dominohål gjorda. 16 stycken skrivbrdslådor är i princip klara för att limmas ihop.
Riktigt bra Jac!!! Min fru brukar ofta undra varför det alltid tar sådan tid att bli färdig med vissa projekt, och här har vi ett lysande exempel... Man måste såklart uppfinna en jigg som man kan bygga en jigg utav för att kunna bli färdig lixom 
Tack! Jag har väntat på några kommentarer om detta där hemma. Jag vet inte hur många kvällar jag har sagt att "nu går jag ut och limmar de där lådorna" men efter alla timmar har jag inte ens skruvat av korken på limflaskan. 
Jag kanske skall lägga till några kommentarer om förbätringar som bör göras. Eftersom de främre anhållen som styr Dominons sidor bara har en fästpunkt så var det lätt att de vreds något av vibrationerna och hålen kunde då hamna snett. Inget jätteproblem men något som jag fick vara observant på. Detta borde lösas på något sätt.
Dessutom så är snabbspännaren från Jula inte den bästa. Jag såg att Bessey har kommit med några nya som verkar riktigt bra. Jag tänkte beställa några sådana vid tillfälle. Även här kunde det vara bra med två stycken så att arbetsstycket sitter lite bättre. I vertikal-läget fanns en tendens till vridning och i horisontal-läget så ville arbetsstycket gärna tryckas bakåt. MDF:en är ganska hal så lite bättre friktion hade nog hjälpt. Kanske klä in det hela med sandpapper?
Alternativt ytterligare ett sidoanhåll till arbetsstycket och två snabbspännare.
Daniel - du får gärna låna min jigg om du vill prova och hitta svagheterna innan du bygger en egen.
Förresten, motiveringen till att jag gjorde den så bred var att jag ville kunna köra bredare lådsidor om behov skulle uppstå. Men det verkliga skälet var nog egentligen att jag inte ville kapa de fina skenorna. De kan ju återanvändas någon annanstans...
Jag kanske skall lägga till några kommentarer om förbätringar som bör göras. Eftersom de främre anhållen som styr Dominons sidor bara har en fästpunkt så var det lätt att de vreds något av vibrationerna och hålen kunde då hamna snett. Inget jätteproblem men något som jag fick vara observant på. Detta borde lösas på något sätt.
Dessutom så är snabbspännaren från Jula inte den bästa. Jag såg att Bessey har kommit med några nya som verkar riktigt bra. Jag tänkte beställa några sådana vid tillfälle. Även här kunde det vara bra med två stycken så att arbetsstycket sitter lite bättre. I vertikal-läget fanns en tendens till vridning och i horisontal-läget så ville arbetsstycket gärna tryckas bakåt. MDF:en är ganska hal så lite bättre friktion hade nog hjälpt. Kanske klä in det hela med sandpapper?
Daniel - du får gärna låna min jigg om du vill prova och hitta svagheterna innan du bygger en egen.
Förresten, motiveringen till att jag gjorde den så bred var att jag ville kunna köra bredare lådsidor om behov skulle uppstå. Men det verkliga skälet var nog egentligen att jag inte ville kapa de fina skenorna. De kan ju återanvändas någon annanstans...
Redigerat:
Alltså, jag har inget emot jiggar, det är oftast roligare att bygga än själva "huvudprojektet"
, men jag förstår inte riktigt varför du inte vinklar ned anhållet 90 grader och styr mot arbetsstyckets ovansida? Är det då du tycker det blir vingligt?
Jag jobbar iofs sällan i 12mm skivmaterial, men jag tycker att det "vanliga" arbetssättet med Dominon funkar bra...
Missar jag något?
/fth
Jag jobbar iofs sällan i 12mm skivmaterial, men jag tycker att det "vanliga" arbetssättet med Dominon funkar bra...
Missar jag något?
/fth
Ja, det är ju så det är tänkt att man skall göra. Men med bara 12mm bredd att "balansera" anhållet på så tycker jag det blir vingligt. Men det kan ju vara att det inte har så stor betydelse, det är kanske mer en känsla. Sedan har jag för mig att det blir lite problem med att se ev. märkning för hålet med så tunna material. Nu får jag ju en bra styrning i sidled också. I detta fallet kom hålen för långt in mot centrum om jag skulle använda de små klackarna att sätta mot kanten. (Mina lådsidor är 9 resp 11 cm breda). Så det var också ett sätt att försöka snabba upp processen (då utan att räkna in tiden för att bygga jiggen.
)
Men visst, Dominon fungerar utmärkt som den är.
Men visst, Dominon fungerar utmärkt som den är.
Jag förstår inte heller riktigt vad som är problemet. Hur får du bara 12mm att balansera på?
För att inte komma för långt in så använder jag som har pinnar dessa:
http://www.youtube.com/watch?v=P4pY4ab6FRI
För att inte komma för långt in så använder jag som har pinnar dessa:
http://www.youtube.com/watch?v=P4pY4ab6FRI
Skall jag göra hålen på sidan så måste anhållet balanseras på ytan som pilen pekar på. (Ursäkta den taskiga skissen men jag tror den visar vad jag menar.)
Centrum på anhållet kommer ju dessutom ganska nära kanten när bitarna är lite smalare.

Tyvärr har jag den nyare modellen utan pinnar, annars verkar det inte så dumt med sådana spacers. Det skulle lösa endel av problemet.
Centrum på anhållet kommer ju dessutom ganska nära kanten när bitarna är lite smalare.

Tyvärr har jag den nyare modellen utan pinnar, annars verkar det inte så dumt med sådana spacers. Det skulle lösa endel av problemet.
Tjusig jigg. Jag tror att jag brukar använda den där blåa plastmojängen (heter säkert något bra) så man får en större anläggningsyta när jag gör såna hål. Men visst blir det lite vingligt, ska man göra många hål så hade jag nog gärna haft en sån jigg.
Helt rätt tänkt! Även om den totalta tiden inte blir kortare, så lägger man med jigg-byggen oftast en väsentligt mindre andel av tiden på det tråkiga delen av arbetet och mer på kreativ problemlösning. Har jag 8 timmars monotont arbete framför mig lägger jag gärna 7.5 timmar på att bygga en jigg som gör att arbetet tar en timme.jac skrev:
Förhoppningsvis kan jiggen också återanvändas i nästa projekt, och då får man ju utdelning på nedlagt arbete. Problemet brukar dock vara att man då lägger lika lång tid på version 2.0 av jiggen...
/fth
Nu äger jag ingen Domino så jag kan vara ute och snurra men visst går det att fälla det normalt vertikala anhållet framåt så det blir parallellt, om än förskjutet uppåt i höjdled, med bottenplattan? Kan du då inte bara trycka det nerfällda anhållet mot ovansidan på arbetsstycket i vilket du vill göra hål i änden? Motsvarande hål i andra biten gör du genom att ställa maskinen upp och köra nedåt. Maskinen balanserar då kanske lite ostadigt men det borde väl lösas av "Anslagsbackar ZA-DF 500"?
Svårt att förklara och jag har inget att rita med just nu. Ovanstående förfarande använder jag med min Lamello kexmaskin. När jag tänker efter har jaf faktiskt en 4mm tjock plastplatta som man skjuter på på det nerfällda anhållet för att på så sätt centrera hålet annorlunda. Det är kanske just avsaknaden av en sådan plastplatta som ställer till det på Dominon?
Svårt att förklara och jag har inget att rita med just nu. Ovanstående förfarande använder jag med min Lamello kexmaskin. När jag tänker efter har jaf faktiskt en 4mm tjock plastplatta som man skjuter på på det nerfällda anhållet för att på så sätt centrera hålet annorlunda. Det är kanske just avsaknaden av en sådan plastplatta som ställer till det på Dominon?
Det är så jag gör och det har inte varit några problem.phl skrev:Nu äger jag ingen Domino så jag kan vara ute och snurra men visst går det att fälla det normalt vertikala anhållet framåt så det blir parallellt, om än förskjutet uppåt i höjdled, med bottenplattan? Kan du då inte bara trycka det nerfällda anhållet mot ovansidan på arbetsstycket i vilket du vill göra hål i änden? Motsvarande hål i andra biten gör du genom att ställa maskinen upp och köra nedåt. Maskinen balanserar då kanske lite ostadigt men det borde väl lösas av "Anslagsbackar ZA-DF 500"?
Precis, detsamma jag försökte beskriva i mitt tidigare inlägg. Man låter materialet ligga på bordet, inte spänna fast det stående så att säga, och med det extra stödet från plastmojöngen så funkar det ok.
Trots det så ser jag poängen med jiggen när man har många hål att göra. Förenkling av montont arbete förminskar risken att göra slarvfel, åtminstone för mig.
Trots det så ser jag poängen med jiggen när man har många hål att göra. Förenkling av montont arbete förminskar risken att göra slarvfel, åtminstone för mig.
Tack för den konstruktiva kritiken, det är sådant som utvecklar och förbättrar. Alltså, jag får nog ta på mig dumstruten, en liten stund ivarjefall.
Att använda "den blåa plastmojängen" a.k.a. "Anslagsbacken" har jag naturligtvis provat ett antal gånger. Men av någon anledning tänkte jag inte på att lägga bitarna ned på bordet och ställa maskinen upp i detta fallet. Kanske för att bitarna var så små så det var naturligt att spänna fast dem på högkant? Då blir det inte lika stadigt som om de ligger ned. Det är konstigt att jag missade detta för att köra med maskinen stående är ju inget ovanligt, det har jag ju gjort för tex hål till fasta hyllplan. (Jag har hittat en enkel lösning för att positionera hålen i förhållande till hyllans centrumlinje också som jag tänkte posta någongång.)
Men jag ångrar ändå inte att jag gjorde jiggen, den enkla positioneringen i sidled var guld värd den också. Med jiggen behöver jag inte sikta och rikta för varje hål så det var helt klart snabbare. Som krijo1 säger så sparade jag nog endel material genom att undvika slarvfel. Dessutom var det kul och jag vilel gärna prova mina nya tracks.
Att använda "den blåa plastmojängen" a.k.a. "Anslagsbacken" har jag naturligtvis provat ett antal gånger. Men av någon anledning tänkte jag inte på att lägga bitarna ned på bordet och ställa maskinen upp i detta fallet. Kanske för att bitarna var så små så det var naturligt att spänna fast dem på högkant? Då blir det inte lika stadigt som om de ligger ned. Det är konstigt att jag missade detta för att köra med maskinen stående är ju inget ovanligt, det har jag ju gjort för tex hål till fasta hyllplan. (Jag har hittat en enkel lösning för att positionera hålen i förhållande till hyllans centrumlinje också som jag tänkte posta någongång.)
Men jag ångrar ändå inte att jag gjorde jiggen, den enkla positioneringen i sidled var guld värd den också. Med jiggen behöver jag inte sikta och rikta för varje hål så det var helt klart snabbare. Som krijo1 säger så sparade jag nog endel material genom att undvika slarvfel. Dessutom var det kul och jag vilel gärna prova mina nya tracks.