I Ingvar 58 skrev:
Frågan är om du kommer att resonera på samma sätt när kronofogden tar din bil som du lånade ut till en kompis, och inte visste att han hade skulder?

Jag säger inget om att man tar egendom från de som har skulder, om man vet att dom faktiskt äger grejerna.

Det jag vänder mig emot är det rättsvidriga i att helt random plocka grejer utan att kolla vem som faktiskt äger dom.
Jag tror det finns någon slags föreställning att tuffa tag-typerna bara slår till mot de under en själv på samhällsstegen.

I Ingvar 58 skrev:
Frågan är om du kommer att resonera på samma sätt när kronofogden tar din bil som du lånade ut till en kompis, och inte visste att han hade skulder?

Jag säger inget om att man tar egendom från de som har skulder, om man vet att dom faktiskt äger grejerna.

Det jag vänder mig emot är det rättsvidriga i att helt random plocka grejer utan att kolla vem som faktiskt äger dom.
Läget är vad det är. Det måste få göra ont NU för att det skall bli bättre sedan.

Jag vet inte vilka kompisar du omger dig med men jag har koll på dem jag skulle kunna tänka mig att låna ut en bil till. Många blandar in för mkt känslor och man hoppas och vill att saker skall vara på ett visst sätt fastän man innerst inne vet att det inte är så. Godtrogen eller naiv. Kalla det vad du vill.

J Jaggatagga skrev:
Jag tror det finns någon slags föreställning att tuffa tag-typerna bara slår till mot de under en själv på samhällsstegen.
Om det var till mig så står jag på marken bland alla andra. Klättrar helst inte på stegar och dömmer bara folk efter hur dem beter sig.
Jag gillar fakta. Men många verkar bara gilla fakta när det passar narrativet.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Dr Benz Dr Benz skrev:
Läget är vad det är. Det måste få göra ont NU för att det skall bli bättre sedan.
Mm, vi har olika uppfattningar helt enkelt, och så får det vara.

Jag förstår att det måste göra ont, men jag tycker att vi också måste värna äganderätten och rättssäkerheten, för att det inte ska spåra ur, sedan.
Om den bättre framtiden sedan, istället byts mot en total myndighetskultur där alla tycker att det är okej, bara det slår mot kriminella.
Dom stövlar in och tar dit hus, med hänvisning till att förra ägaren har skulder kvar som uppstod medan han ägde huset. * det borde du tänkt på att kolla upp*

Det blir förhoppningsvis inte så, men att släppa myndigheterna fritt har aldrig varit ett framgångskoncept.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
I Ingvar 58 skrev:
Mm, vi har olika uppfattningar helt enkelt, och så får det vara.

Jag förstår att det måste göra ont, men jag tycker att vi också måste värna äganderätten och rättssäkerheten, för att det inte ska spåra ur, sedan.
Om den bättre framtiden sedan, istället byts mot en total myndighetskultur där alla tycker att det är okej, bara det slår mot kriminella.
Dom stövlar in och tar dit hus, med hänvisning till att förra ägaren har skulder kvar som uppstod medan han ägde huset. * det borde du tänkt på att kolla upp*

Det blir förhoppningsvis inte så, men att släppa myndigheterna fritt har aldrig varit ett framgångskoncept.
Men rent krasst så värnade man väl äganderätten och rättssäkerheten?
När man i domstol inte kunde bevisa att köpet var gjort med kriminellt införskaffade pengar så fick man släppa?

• Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men rent krasst så värnade man väl äganderätten och rättssäkerheten?
När man i domstol inte kunde bevisa att köpet var gjort med kriminellt införskaffade pengar så fick man släppa?
I detta fallet så funkade systemet, ja.

Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag vet inte vilka kompisar du omger dig med men jag har koll på dem jag skulle kunna tänka mig att låna ut en bil till.
Hur skaffar du den kollen? Tar du en kreditupplysning innan du lånar ut bilen?

dom flesta som begår brott köper nog inga hus i sverige eller europa för den delen samma med bilar

träffa en som arrangera rave fester på 90 talet i england han berätta att dom hyrde allt så polisen kunde inte beslag ta utrustning tror det funkar samma i sverige idag man hyr bilar hus och liknande så då kan dom ju inte kronofogden ta dom samma är det med med många byggföretag dom äger ju inte ens maskinerna dom använder

eller kan dom?

M maria01 skrev:
dom flesta som begår brott köper nog inga hus i sverige eller europa för den delen samma med bilar

träffa en som arrangera rave fester på 90 talet i england han berätta att dom hyrde allt så polisen kunde inte beslag ta utrustning tror det funkar samma i sverige idag man hyr bilar hus och liknande så då kan dom ju inte kronofogden ta dom samma är det med med många byggföretag dom äger ju inte ens maskinerna dom använder

eller kan dom?
Sverige är inte som England på nittiotalet. Det finns knappt kontanter idag och det är svårt att hyra och leasa med kontanter. Om pengarna fanns på ett bankkonto hade de förverkats direkt.

Eller menar du att de kriminella köper saker utanför Sverige och Europa?

P Pin skrev:
Sverige är inte som England på nittiotalet. Det finns knappt kontanter idag och det är svårt att hyra och leasa med kontanter. Om pengarna fanns på ett bankkonto hade de förverkats direkt.

Eller menar du att de kriminella köper saker utanför Sverige och Europa?
man tvättar pengarna först sen går det bra att hyra och använda sig av målvakter

men mycket av pengarna lämnar landet en då

M maria01 skrev:
man tvättar pengarna först sen går det bra att hyra och använda sig av målvakter

men mycket av pengarna lämnar landet en då
Hur är hyresupplägget med målvakt?

P Pin skrev:
Hur är hyresupplägget med målvakt?
mamma står på kontraktet eller ett företag

M maria01 skrev:
mamma står på kontraktet eller ett företag
Och det är då vi får nyheter och trådar om den ärliga stackars mamman som fått sin bil utmätt när sonen råkade köra den just när polisen stoppade fordonet.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
P Pin skrev:
Och det är då vi får nyheter och trådar om den ärliga stackars mamman som fått sin bil utmätt när sonen råkade köra den just när polisen stoppade fordonet.
japp

Fairlane
Jag hörde häromdagen att kriminella börjar ta mer taxi och hyrbilar (inte leasing) nu för för att du du sina dyra bilar beslagtagna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.