@Framerate:
Kung! ;D

• Gilla
rein85viss
  • Laddar…
Framerate:
Många äro de sanningar som du skriver, men tryck inte ner mig längre i skona, jag var redan deppad efter att ha läst Ny Tekniks artikel

Vilken författare!
Klockrent!

:D Framerate är härmed nästa års kandidat till Nobelpriset. :D

Kopia av detta meddelande skickas automatiskt till Svenska Akademien. ;D

Hur var det en gång i tiden när det inte ens fanns en murstock utan röken fick leta sig ut genom rökhålet bäst den kunde, för att inte tala om dom norrländska och finska pörtena. Hade hela mänskligheten astma och allergier då, eller? Med dom förutsättningar som då rådde borde inte mänskligheten gått framåt, utan gått under. Felet med den "moderna" tekniken är att det finns för mycket mätinstrument och för lite sunt förnuft.

Hade hela mänskligheten astma och allergier då
Fram till början av 1800-talet var barnadödligheten enorm. De som överlevde spädbarnstiden var nog ganska tåliga.

Jag tycker beskrivningen är mycket målande och inte alltför fantasifull.

Men vad borde göras åt problemet? Kommer det att bli förbjudet att elda på fler ställen med åtföljande klagomål på förmyndarsamhälle. Eller bör vi införa "körkort" för eldning?
Hur kommer man åt okunniga eller hänsynslösa eldare?

Jag tror inte alls att problemet är för bra mätmetoder, utan att det faktiskt kan vara ett hälsoproblem i tättbebyggda områden.

/EB

Vad jag ville komma fram till var det som stod sist på sista raden, nämligen sunt förnuft. För gott om sunt förnuft är det i vissa fall väldigt ont om. Jag eldar normalt råflis med en fukthalt upp till 60% och där finns det verkligen alla förutsättningar att lägga hela grannskapet i en "Londondimma" och ängna sig åt tjärkokeri i den högre skolan. När jag hade eldat halva första vintern frågade grannen om jag inte hade fått fart på pannan än, han hade inte märkt att det rök ur skorstenen. Och det med en egenkonstruerad brännare måste jag tillägga.
I vinter eldar jag helved på grund av stor tillgång, direkt i fyrboxen på pannan med samma resultat fast det är en renodlad överförbränningspanna av gjutjärn, så det går att elda miljövänligt i gamla grejer bara viljan och acctanken finns. För utan accumulatortank är det inte ens någon idé att försöka elda miljövänligt.
Kom i håg att det finns bara två lägen på en panna, glödhet eller helt släckt.

Det är en usel täljstenskamin ingen panna, dessutom eldad med sur ved. Jag siterar Hellsingborgs Dagblad:

Eldning bara under vintern

Ingen eldning under sommarhalvåret och bara två tillfällen per vecka under det kalla halvåret. Länsstyrelsen har bestämt hur en fastighetsägare i Örkelljunga får värma upp sitt hus med vedeldning.
2004-12-03 21:51

ÖRKELLJUNGA. Ingen eldning under sommarhalvåret och bara två tillfällen per vecka under det kalla halvåret. Länsstyrelsen har bestämt hur en fastighetsägare i Örkelljunga får värma upp sitt hus med
vedeldning.
Striden om eldningen i villaområdet har pågått i några år. Parterna består av en den ved-eldande, en granne och den lokala tillsynsmyndigheten.

Bygg- och miljönämnden anser att eldningen i den aktuella täljstenskaminen kan tilllåtas två gånger om dagen med sex timmars mellanrum och med högst fem timmars varaktighet per tillfälle. Kommunen har inte velat begränsa perioden till vinterhalvåret, eftersom oacceptabla störningar inte kunnat styrkas. Grannen har klagat över rök-lukt som letar sig in i husets rum.
Nu går länsstyrelsen ett steg längre än bygg- och miljönämnden och förbjuder eldning under perioden 1 maj till 30 september och ger bara tillstånd för eldning under högst två dygn per veckan under resten av året.

Beslutet är ännu mera detaljerat. Bara en gång per dygn får eldstaden startas upp och då inte vara igång mer än åtta timmar. Vidare fastslås att enbart torr ved får användas.
I beslutet hänsvisas till en dom i Miljööverdomstolen 2003, där ett fall om skälig ved-eldning i ett radhusområde prövades. Utgångspunkten var att småskalig vedeldning i tätbebyggda områden endast får ske i mycket begränsad omfattning. Överdomstolen beslöt i det fallet även att eldning inte fick ske vid inversion (ett naturfenomen när det skapas ett lock mellan varm och kall luft som hindrar luftens stigning).

Vedeldarn skrev:
   Felet med den "moderna" tekniken är att det finns för mycket mätinstrument och för lite sunt förnuft.
Håller med dej :)
gaia

I morgon driftsätter jag det senaste nyförvärvet, en helvedsförugn så blir det ännu mer miljövänligt.
Det är naturligtvis "fådda grejer" som en stackare blev pålurad per annons för tusen spänn. Han ringde mig och frågade om jag ville ha skiten för det gick inte att få den att funka. Naturligtvis så hämtade jag den och juldagen klädde jag av den och det var inte underligt att den inte funkade. Ovanför det som var kvar av gashalsen var det ett hål där man kunde fått in en hel cirkus. Hur lyckas man med det? Joo, sureldar man en förugn så blir även den en tjärkokare och det brukar sluta med att det blir braskamin av den med åtföljande överhöga temperaturer som vida överstiger stålets skalningstemperatur. Behöver jag nämna att den hade varit kopplad till en liten panna som INTE hade accumulatortank? Men en halv kvadratmeter plåt, en eldfast keramiksten, en rondell och en bra svets kan uträtta underverk. Nu är den i skick som ny.
Snacka om lättförtjänta pengar. Hela min värmeinstallation med nästan ny panna, acctank,radiatorer rör och installation har inte passerat sextusenkronors strecket än.

jureit skrev:
Jag får en bestämd känsla när jag läser sådant att egentligen handlar tvisten om något helt annat än vedeldning. De har antagligen kommit ihop sig om något, typ att vedeldar´n har satt på grannen dotter eller liknande.
Ovanligt dumt inlägg för att komma från dig. Skäms!

Vad jag får en bestämd känsla av är att man nog får drabbas själv för att förstå. Jag får även en känsla av att många "seriösa" vedeldare helst inte vill veta av att dom kan orsaka problem.

Man ska ha klart för sig vissa saker, som jag nog påtalat tidigare i någon tråd...

Det spelar roll vad man har för ventilation, det spelar roll "i vilket vädersträck man bor i", det spelar roll hur byggnader och natur ser ut.

Ofta, där vi bor, så kommer vinden från mellan nord och öst när det är kallt.
Då det är kallt är det ofta en klarare luft som gör att röken stiger. Med andra ord påverkas inte grannen som bor söder eller väster om en dålig eldare lika mycket som dom på andra sidan.

Ventilationen har också stor betydelse. Ju sämre ventilation man har destu mindre märker man av vedrök inomhus.

I vårt eget fall, så har vi en värdelös pyreldare sydväst om oss och vi har en tämligen luftig frånluftsventilation med spaltventiler.

Det tar inte många minuter från bra luft till hemsk när grannen börjar elda, några minuter kanske. Då är det bara för mig att skruva in ventilerna.

Pyreldarens granne på andra sidan lider förmodligen knappt alls; bor söder om, bor lite lägre och har ett hus med dålig självdragsventilation.

För "vår" pyreldare är vi nog gnälliga, med tanke på att andra grannen inte klagar, att det kan vara skillnad får man uppenbarligen ha lite mer IQ för att förstå.

En annan sak jag har lagt märke till är att röken ofta behöver en viss sträcka innan den slår ner i marken. Den slickar lixom inte ner på eldarens eget hus och inte ens hans tomt, utan dunkar ner ungefär 15-20 meter bort. Han kan därför knappast själv spankulera runt på sin egen tomt och känna sin egen sura rök, faktum är att han nog knappt ens ser den om han tittar rakt upp med mulna moln ovanför.

Vi har klagat på vår granne. Ödmjukt och fint helt enligt regelboken, det hjälpte dock inte speciellt mycket. Grundproblemet är, enligt mig, att man inte ska ha en lätt eldstad som primär värmekälla i villakvarter. Det fungerar inte med EN enda 5-10kW värmekälla i ett modernt hus.

Hänsynsfull trivseleldning är helt ok i en liten kamin, vilket är helt enligt den dom som startade denna tråd, det är det man ska ha en liten kamin till, inte att värma sitt hus, då har man verkligen tänkt fel.
Och...

Den som tror att någon ändrar på sig bara för att någon påpekar något är verkligen naiv. Många svenskar reagerar tyvärr tvärtom och tål inte kritik. Hade alla ändrat sig efter ett påpekande och om alla konflikter kunde lösas med ett lugnt samtal, så hade vi levt i en fin värld...

Såhär kan det se ut i vårat kvarter.

I mitt hus (det vita till vänster) brinner vedpannan för fullt då bilden är tagen. Min rökgastemp 175 grader. Utetemp -1 grad.

Vad som försigår i grannens panna kan jag inte svara på, men det ryker alltid lika mycket... Hehe! Tyvär är det väl så att om någon klagar, så blir väl alla i kvarteret förbjudna att elda med ved...

OBS!!! JAG ÄR INTE PÅ NÅGOTVIS OSAMS MED MIN GRANNE. VILL BARA MED DENNA BILDEN VISA HUR DET KAN SE UT. OBS!!!

elda.jpg

Nu kan du aldrig blir Gjutererichef hehe  ;D

jureit skrev:
175 grader och den röken?
Det är alltså jag som har 175 grader i min panna. Och där syns ju ingen rök...

johansjostrand skrev:
Såhär kan det se ut i vårat kvarter.

I mitt hus (det vita till vänster) brinner vedpannan för fullt då bilden är tagen. Min rökgastemp 175 grader. Utetemp -1 grad.

Vad som försigår i grannens panna kan jag inte svara på, men det ryker alltid lika mycket... Hehe! Tyvär är det väl så att om någon klagar, så blir väl alla i kvarteret förbjudna att elda med ved...
Oj, inte lite rök från grannens skorsten... gissningen är väl gammal kombi/dubbelpanna med bimetallstyrd dragventil och utan ackumulatortank?

Det värsta är ju att det är en fråga om ekonomi, grannen kanske köpte huset när uppvärmningen var mycket billigare, och varken har vidare ekonomi för att antingen köra med olja, el etc eller byta ut pannan eller iaf komplettera med acktankar. Nåt säger mig att eldning mot acktankar med laddautomatik sliter mer på pannan än att pyrelda sådär. Eller är det så att utsläppen vid pyreldanden fräter mer på pannan än temperaturvariationerna? Nu kom jag på att man kan ju ha sådan laddautomatik som håller pannan varm hela tiden, så slipper den påkänningarna av så stora temperaturvariationer, så håller en gammal panna nog längre trots att man eldar mot acktank.

Men, om ett förbud skulle komma upp på tapeten så kan man ju dels lobbya för att "bara" förbjuda vedeldning i system som är äldre än 10-15 år gammalt och system utan ackumulatortank.

Dessutom, om din rök inte syns och märks, så lär det dröja länge innan någon klagar ifall du eldar fast ett förbjud kommer till. Det är inte olagligt förrän man blir upptäckt :)

Förresten, är det någon som vet var man köper en såndär grej som man "seriekopplar" med snöret till en såndär gammal bimetallstyrd dragluckestyrning, som vänder funktionen, d.v.s. vid en viss inställd temperatur så smäller luckan igen helt från att ha stått helt öppen? Poängen är att då eldar man med fullt drag och strax efter elden slocknat så slår luckan igen och stryper draget.

Förresten, om man tänker sig att blanda vedeldning med elpatron i en gammal panna, då borde det väl gå ganska bra att lära sig ungefär hur många vedklabbar samtidigt brinnande som ger den effekt man tar ur pannan, så att man kan elda med fullt drag och ändå inte få kokande panna? Man kanske ska ha ett skydd som tvingar upp shunten på max om pannan blir för varm då (nu talar jag alltså om att blanda ved och el i en gammal installation utan acktank)?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.