Läste en intressant artikel i Ny Teknik om att 70% av våra vedpannor är allvarliga miljöproblem.
(stora bidrag till växthuseffekten, cancerogena ämnen etc

citat ur Ny Teknik Publicerad 041215
"Men det finns problem som skymmer tillväxtmöjligheterna för biobränsle. Av de närmare 300 000 vedpannor som i dag används för småskalig vedeldning är cirka 70 procent mycket gamla och utan acku-mulatortank. De står för 12-13 TWh tillförd energi per år, men ger samtidigt upphov till höga utsläpp av miljö- och hälsoskadliga ämnen.
Mätningar vid Sveriges Provnings- och forskningsinstitut visar att utsläppen från gamla pannor är många hundra, ibland tusen, gånger större per enhet tillförd energi, jämfört med en miljömärkt panna. Eldningen i en gammal panna utan ackumulatortank ger upphov till hela 2 700 gånger mer utsläpp av metan än en olje-panna och 1 800 gånger större utsläpp av organiskt bundet kol. Båda ger mycket kraftiga tillskott till växthuseffekten.
Förutom klimatpåverkan finns också allvarliga och väl kända hälsoproblem från vedeldning. Utsläpp av sot, partiklar, cancerframkallande PAH-föreningar och flyktiga organiska kolväten kan ge cancer eller drabba dem som lider av luftrörs- eller andningsbesvär. "

Ingen rolig läsning, man får börja fundera på att slänga ut sin gamla vedpanna.

Hej,

Jepp detta stämmer säkerligen.
De gamla pannorna, kombi eller ved är ingen hit direkt.
Dessutom ökar ju utsläppen i dessa eftersom ägarna oftast vill förlänga eldningen eftersom ingen ackumulering sker mer än i pannan.
Då stryper dom spjället och kanske även slänger in sur ved på kvällen för "denna brinner ju längre".

Tar man det hela ett steg längre kan man genast förstå att gemene Svensson hyser agg mot vedeldning, alltså installerar hellre pellets eller VP, jag menar, ved förpestar ju omgivningen samt att man mer eller mindre måste bo i pannrummet när det är kallt.
Detta gäller ju idag för 70% av vedeldarna i Sverige, men för de övriga 30% är förutsättningarna helt annorlunda, alltså mycket låga utsläpp med nästan ingen lukt samt - i de flesta fall - max en eldning per dag!

Misstolka inte mitt inlägg som att jag är emot vedeldning i moderna vedpannor :).

Nä, men sureldande(fuktig ved) i braskaminer bör det tas krafttag emot >:(. Sånt skall man inte behöva tolerera.

Jag kan inte fatta hur det kan komma sig att vedeldning bidrar till växthuseffekten (om det nu verkligen finns någon växhuseffekt ??). Ved har ju skapats genom omvandling at koldioxid genom fotosysntes så det blir väl ett nollsummespel ?? Eller tänker jag fel ?? Någon som kan reda ut det hela ??

Helt riktigt den koldioxid som bildas när träet förbränns skulle ändå bildas om trädet fick ligga i skogen och multna ;)

Växthuseffekten är ett falsarium från början till slut, den enda effekt den har är att dränera våra plånböcker, så att staten kan ta ut ännu mera skatt, flyga ännu mera och festa och resa ännu mera.
Väder och temperaturskillnader har alltid fluktuerat över tid, och minns att "mannaminne" har en omloppstid på c:a 7 år.

jan_af_lisoe skrev:
Jag kan inte fatta hur det kan komma sig att vedeldning bidrar till växthuseffekten (om det nu verkligen finns någon växhuseffekt ??). Ved har ju skapats genom omvandling at koldioxid genom fotosysntes så det blir väl ett nollsummespel ?? Eller tänker jag fel ?? Någon som kan reda ut det hela ??
Koldioxid är inte den starkaste växthusgasen, andra växthusgaser som släpps ut vid vedeldning är organiskt bundet kol, metangas (CH3) och den värsta av dom alla lustgas (N2O) som bildas när man eldar med luftunderskott.

Oavsett vad man anser om växthuseffekten (falsarium eller ej) finns det en del att tänka på vid vedeldning så att man inte förpestar omgivningen, varken sina grannar eller övrig miljö.

Artikeln i Ny teknik var klart tänkvärd.

/EB

Vedeldarn skrev:
Växthuseffekten är ett falsarium från början till slut, den enda effekt den har är att dränera våra plånböcker, så att staten kan ta ut ännu mera skatt, flyga ännu mera och festa och resa ännu mera.
Väder och temperaturskillnader har alltid fluktuerat över tid, och minns att "mannaminne" har en omloppstid på c:a 7 år.
Att klimatet har varierat är helt klart. Det räcker med att titta på den period som brukar kallas för "lilla istiden" och som varade några hundra år fram till mitten på artonhundratalet.
På den tiden frös både Öresund, Bälten samt Themsen under vintern. I London brukade man ha marknader på Themsen på vintern.

Klimatet har alltid varit nyckfullt och även om jorden kommer att överleva tills solen förvandlas till en röd jätte om två miljarder år, så kommer ändå ett antal normala istider att göra livet lite jobbigt.

En vanlig istid innebär inte ett löjligt litet snötäcke på hundra meter som i "Day after Tomorrow" utan snarare tusen meter eller mer. Då hjälper det inte att skotta. 8)

Det som är oroväckande nu är väl att man kan se klara samband mellan industrialiseringen och klimatet. Det rör sig alltså inte om ett vanligt naturligt nyck.

Dock är det inte ovanstående som är viktigast när det gäller vedeldning, utan den otroliga punktbelastning som en vedeldare kan utgöra! Det kan säkert vara betydligt sämre/farligare luft i en utsatt villa än i värsta industriområdet och DET tycker jag är absurt.

Man går där hemma i sin trygga vrå och oroar sig för än det ena och än det andra, så kanske den största faran man utsätter sig för kommer från grannen?

Att andas i ditt eget hem kan vara farligare för dig än ett havererat kärnkraftverk i Ryssland!

Sjukt.

Men för många vedeldare är det den egna snålheten som är det egentliga bränslet och spär man på med lite bitterhet så får man en tämligen egoistisk typ vars blinda fläck är lika svart som soten i skorstenen.

• Gilla
Wilbur70
  • Laddar…
Det finns bara två lägen för en panna, full gas eller helt släckt. Jag eldar ved i en gjuten Högfors överförbränningspanna som egentligen är en renodlad oljepanna men som jag byggt om till ved. Hemmagjord laddomat som håller en konstant panntemperatur på c:a 98-99 grader, pannan kopplad till en acctank på 3000 liter och sprängeldning är det enda som gäller för dylika "förkrigsmonster", då syns det bara ett litet värmeskimmer över skorstenen trots att rökgastemperaturen inte överskrider 200 grader. Det går att modernisera gammal teknik om man bara vill, det är inte alltid bäst och billigast att bara byta till "moderna"grejer, för även en modern panna går att surelda om inte viljan finns. Nästa vinter går jag över till råflis och jag kan garantera att det kommer ingen att märka på röken fast flisen håller en fukthalt på 45-50%.

Suck - vi har en granne som eldar med surved eller itne har fullt drag i sin skorsten - och den grannen borde STENAS! Hela huset är fullt av sur doft....

• Gilla
Wilbur70
  • Laddar…
Jag lider med dom som drabbas av vedrök. Ett sätt är ju att prata med grannen som ryker. Men det är ju lättare sagt än gjort.
Det slutar tydligen med begränsningar och förbud.
Man får vara glad så länge man har förutsättningar att inte störa, eller störas, av grannar.
Det är bra om begränsningar utdöms från fall till fall, och inte slår blint mot oskyldiga.

Robert_Keskitalo skrev:
Jag lider med dom som drabbas av vedrök.
Eldar men med torr ved blir det normalt inga bekymmer!
Lägger man in sopor, "gammla bildäck" och ny huggen ved så kan det bli bekymmer.......
Att elda med ved är en kunnskap och ett leverne ;)

Ett problem är att många som bygger nytt idag slänger med en kamin i farten, utan att egentligen tänka till. Och med frånluftsventilation i täta villakvarter så blir det jobbigt, speciellt då vedskjul och torr ved inte är prio ett när man bygger nytt.

Att "trivselelda" är dessutom den svåraste formen av eldning, som verkligen ställer krav på den som eldar om det ska bli dräglig temperatur inne och inte förpesta ute.

Vädret bestämmer i första hand om det ska eldas eller inte, men tyvärr inser inte vissa trivseleldare det.

Tänk att ha en normal rumstemperatur i sitt nya hus, säg 23 grader. Föreställ er att familjen är samlad i soffan framför TV´n.
Då reser sig fadern upp och startar tio 1000 watts värmeelement i finrummet (motsvarar en plåtkamin som eldas miljövänligt). Så trivsligt.

Ganska fort lär sig eldaren att strypa sådär lagom så att lågorna slickar runt den svarta veden. Då blir det inte så varmt inne och det blir fina glöder.

Hustrun ondgör sig på glaset som så fort sotar igen, ja det var ett skit, säger mannen, som inte fattar att han har skapat en simpel form av kolmila och inte "eldar". Han trivs dock med kaminen och reagerar inte över att det kan vara så svårt att få fyr, trots att han använder en hel kvällstidning, för det är ju så det är att elda, lite rått och primitivt, ja rentav charmigt.

I grannhuset sitter man också i soffan och tittar på TV, men där reser sig pappan upp och går runt för att stänga spaltventilerna, för det luktar så illa när grannen pyreldar.

Fem år senare är spaltventilerna fortfarande stängda, för det har pappan sedan länge glömt bort. Det luktar inte nytt hus längre, utan hemtrevligt. Lukten från söndagsmiddagen sitter kvar när dom kommer hem från jobbet på måndagen. Hem ljuva hem!

Barnen har lite problem med allergier, men det har ju alla nu för tiden. Hustruns astma har förvärrats, för stressigt på jobbet kanske?

Och elpriserna är höga, kanske man skulle ha en kamin, som grannen har?

Sagt och gjort, en kamin blir det. Men det är oerhört svårt att få drag utan ventilation så det får bli egen tillförsel av friskluft till kaminen, det måste man ha för elden käkar upp allt syret i huset annars och då blir man så dåsig. (Yeah right...)

Röken lägger sig tätare över kvarteret men familjerna är nöjda, i alla fall de som har kamin. Lägger man in en fet vedklabb innan man lägger sig så pyr det ta mig fan hela natten.

Visst luktar det lite skorsten inne när man kommer hem, men det får man ta när man har kamin. Att det kvävda huset utnyttjar skorstenen som tilluft, i brist på öppna ventiler, är inget man tänker på för så kan det ju inte vara, eldstaden är ju ett helt slutet system?

Och hälsan blir sämre... måste vara maten och stressen, nu blir det viktväktarna och omega-3 och barnen måste ut å leka i den "friska" luften, inte sitta framför datorn!

Och så mycket elände det finns i världen! Krig och inbrott och stigande räntor och hemska sjukdomar.

Nej, i hemmets lugna vrå har vi det tryggt.

...och hin håle själv tittar ut genom det sotiga glaset från kaminen. Tittar på den mysiga familjen och fortsätter sakta förtära deras själar. Muh ho ho he he he....

;D ;D ;D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.