Har fått ny elmätare till huset med en antenn för fjärravläsning...

Kan jag själv fjärravläsa denna information? Någon som har en snygg ritning eller mer info ang dessa??

Dom mätare vi använder är det en inbyggd mobiltelefon i. Du måste alltså veta vilket nummer du skall ringa, vilket språk mätaren talar samt hur du skall behandla informationen.
Det enklaste är väl att ringa ditt nätbolag och be att få informaionen ifråga. En dle bolag har väl t.o.m. så att man kan logga in sig på "mina sidor" på deras hemsida så står informationen där.

Hej !
http://www.nyteknik.se/art/45960 har en artikel om detta, man använder kraftkablarna att skicka avläsningen till upsammlare som sedan via radio eller gms skickas till nätoperatörerna, så du kan mig veterligen inte "ringa till din elmätare "
utan den skickar kontinuerligt. eller 1 gång per dygn osv.....

//goerana

Det finns en del olika varianter av kommunikation. Det system som de flesta nätbolag har fastnat för är baserat på att man kommunicerar på det befintliga lågspänningsnätet. Sedan samlar man in värden i ställverken (eller om systemet använder lågfrekvent kommunikation så går det att samla in vid inmatningspunkterna i nätet)

Sedan finns det den andra typen som baserar sig på att varje mätare kommunicerar via radiovågor istället för på elnätet. Här kan man använda traditionell kommunikationsradio eller GSM/GPRS baserade system.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.