5 582 läst ·
15 svar
6k läst
15 svar
Dolt fel på hus?
Sida 1 av 2
Hej..
För dryga halvåret sedan så köpte jag ett hus, ett 1 och ½-plans villa med källare..
Nu har jag stött på lite problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa..
För dryga månaden när det var ett riktigt regnoväder sedan så märkte jag att det droppade in vatten i köket.. Det är placerat på entreplan med ett sovrum på ovanvåningen, ena väggen i köket är kortsidan på huset.. Först blev jag orolig att det var en vattenledning som sprungit läck, men såg att vattenmätaren inte rörde på sig.. Senare på kvällen när regnet slutat så slutade det även att droppa vatten..
Jag tog kontakt med säljaren och frågade om de varit med om detta förut, vilket de självklart inte varit..
Tog även kontakt med Anticimex som har besiktat huset, men de ville inte hjälpa till utan hänvisade till säljaren (som har någon form av försäkring hos Anticimex)..
Jag ringde då en annan besiktningsman för att få hjälp att lokalisera problemet.. Han var hit och tittade, men kunde inte helt säkert säga var problemet kom ifrån.. Troligen var det fönstret på övervåningen.. Han rekommenderade att börja plocka bort lite panel och foder runt fönstret för att kunna se bättre..
Några dagar senare kom det ytterligare ett regnoväder med läckage som följd..
Jag fick tag på en byggställning och började riva bort lite saker (foder, fönsterbleck) runt fönstret, då ser man att trädetaljer är ruttna.. Detta har försökts lagats vid något tillfälle med silicon och färg..
Jag tog även bort lister på insidan av fönstret, där ser man att det är fuktmarkeringar..
Tog bort lite panel från ytterväggen (vilken var ganska dålig även den) och kollade bakom skivor och isolering.. Kunde se lite svart mögel påväxt på reglarna där bakom..
Så fönstret är ju punkten som det läckt in vatten från..
Har inte kollat hur det ser ut bakom innertaket i köket..
Hur kan man gå vidare med detta? Kan det räknas som dolt fel?
Finns ett protokoll från Anticimex som säger att fönster och fasad är ok på huset..
Jag tittade på dessa detaljer under visningen på huset, men kunde väl inte anat att det fanns några direkta fel.. Möjligt att fasaden såg lite tråkigt ut i nederkant (är hus med nedre tegelvägg som övergår till träpanel uppåt) vilket kanske kan ses vara normalt på ett hus byggt -73..
Dock borde inte det leda till att det regnar in..
Jag har upplevt läckage 2 ggr på det halvåret jag bott här, medans förra ägaren som bott i huset 4 år aldrig upptäckt nått.. Antingen har jag en jäkla otur eller så är han inte helt ärlig..
Uppenbarligen så har ju även någon försökt laga fönstret eftersom det var lite halvt utbytta trädetaljer här och där.. Men kan ju vara förr förra ägaren..
Mycket text det blev nu, men skulle uppskatta lite hjälp vad jag kan förvänta mig från säljare/Anticimex..
/Micke
För dryga halvåret sedan så köpte jag ett hus, ett 1 och ½-plans villa med källare..
Nu har jag stött på lite problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa..
För dryga månaden när det var ett riktigt regnoväder sedan så märkte jag att det droppade in vatten i köket.. Det är placerat på entreplan med ett sovrum på ovanvåningen, ena väggen i köket är kortsidan på huset.. Först blev jag orolig att det var en vattenledning som sprungit läck, men såg att vattenmätaren inte rörde på sig.. Senare på kvällen när regnet slutat så slutade det även att droppa vatten..
Jag tog kontakt med säljaren och frågade om de varit med om detta förut, vilket de självklart inte varit..
Tog även kontakt med Anticimex som har besiktat huset, men de ville inte hjälpa till utan hänvisade till säljaren (som har någon form av försäkring hos Anticimex)..
Jag ringde då en annan besiktningsman för att få hjälp att lokalisera problemet.. Han var hit och tittade, men kunde inte helt säkert säga var problemet kom ifrån.. Troligen var det fönstret på övervåningen.. Han rekommenderade att börja plocka bort lite panel och foder runt fönstret för att kunna se bättre..
Några dagar senare kom det ytterligare ett regnoväder med läckage som följd..
Jag fick tag på en byggställning och började riva bort lite saker (foder, fönsterbleck) runt fönstret, då ser man att trädetaljer är ruttna.. Detta har försökts lagats vid något tillfälle med silicon och färg..
Jag tog även bort lister på insidan av fönstret, där ser man att det är fuktmarkeringar..
Tog bort lite panel från ytterväggen (vilken var ganska dålig även den) och kollade bakom skivor och isolering.. Kunde se lite svart mögel påväxt på reglarna där bakom..
Så fönstret är ju punkten som det läckt in vatten från..
Har inte kollat hur det ser ut bakom innertaket i köket..
Hur kan man gå vidare med detta? Kan det räknas som dolt fel?
Finns ett protokoll från Anticimex som säger att fönster och fasad är ok på huset..
Jag tittade på dessa detaljer under visningen på huset, men kunde väl inte anat att det fanns några direkta fel.. Möjligt att fasaden såg lite tråkigt ut i nederkant (är hus med nedre tegelvägg som övergår till träpanel uppåt) vilket kanske kan ses vara normalt på ett hus byggt -73..
Dock borde inte det leda till att det regnar in..
Jag har upplevt läckage 2 ggr på det halvåret jag bott här, medans förra ägaren som bott i huset 4 år aldrig upptäckt nått.. Antingen har jag en jäkla otur eller så är han inte helt ärlig..
Uppenbarligen så har ju även någon försökt laga fönstret eftersom det var lite halvt utbytta trädetaljer här och där.. Men kan ju vara förr förra ägaren..
Mycket text det blev nu, men skulle uppskatta lite hjälp vad jag kan förvänta mig från säljare/Anticimex..
/Micke
Jag har ju beställt en besiktning, men det är ju i efterhand vi skrivit kontrakt.. Antagligen borde jag beställt en innan köpet gick genom, men jag litade på den besiktning som gjorts av Anticimex..
Det protokollet fick vi på visningen, det signerades av oss köpare samt säljare när vi skrev kontrakt på huset..
Det protokollet fick vi på visningen, det signerades av oss köpare samt säljare när vi skrev kontrakt på huset..
Vilket väderstreck är det på den vägg som fönstren sitter, 40 år är lång tid om underhåll inte har skötts, som det bör är det en söder eller väster vägg så är det nog dags att kolla över hela väggen. För med dåligt underhåll så är det normalt med sådana problem på dessa väggar. Men skulle det kunna anses som fel, så kanske du har rivit det som var problemet då kan det vara svårt med bevisning, och det är du som har den bördan på dina axlar.
Redigerat:
Anticimex besiktade åt säljaren.. Jag använde en annan firma för att hjälpa mig med fönster/fasad.. Har inte fått det protokollet ännu.. Men han var uppe och tittade/dokumenterade med bilder..
Jag har också lite bilder..
Ska jag maila till dig? Du kan skicka mig ett pm?
Jag har också lite bilder..
Ska jag maila till dig? Du kan skicka mig ett pm?
Väggen är riktad mot öster.. Jag kan köpa att fasaden kan behöva bytas efter 40 år (den såg relativt nymålad ut men lite sliten i nederkant), dock förväntade jag mig inte att det skulle regna in..cecar33 skrev:Vilket väderstreck är det på den vägg som fönstren sitter, 40 år är lång tid om underhåll inte har skötts, som det bör är det en söder eller väster vägg så är det nog dags att kolla över hela väggen. För med dåligt underhåll så är det normalt med sådana problem på dessa väggar. Men skulle det kunna anses som fel, så kanske du har rivit det som var problemet då kan det vara svårt med bevisning, och det är du som har den bördan på dina axlar.
Jag har väl inte rivit alltför mycket, mest så man kan se lite bättre.. Men visst har jag tagit bort saker..
Vet inte hur man ska bevisa något utan att börja riva i det heller.. Jag ringde ju Anticimex och hade synpunkter på deras besiktning men de var inte något intresserade av att komma ut och kolla
Dolt fel har inte något med besiktning eller inte att göra. Det som kan träda i kraft är en ev. försäkring som kan tecknas i samband med besiktningen.
Dock kan då besiktningsfirman hävda att det är åldern som ställer till det.
Har det gjorts försök att laga det så borde ju säljaren varit medveten. Annars kan man troligen klassa det som dolt fel om inte fönstret varit i så dåligt skick att man har kunnat se att det inte är tätt.
Dock kan då besiktningsfirman hävda att det är åldern som ställer till det.
Har det gjorts försök att laga det så borde ju säljaren varit medveten. Annars kan man troligen klassa det som dolt fel om inte fönstret varit i så dåligt skick att man har kunnat se att det inte är tätt.
Jag är intresserad av se hur det läcker in. Är det pga avsaknad av fönsterbläck, eller att det blår igenom fasadpanelen?
Det spelar ju lite roll inför hur man lägger upp ärendet framöver.
Det är dock en nackdel att du inte har en egen besiktning, utan endast säljarens. Då har du inte så mycket att hämta mot Anticimex. Däremot eftersom det är lagat, och lagat på konsigt sätt så har du ett case mot att säljaren försökt fixa något, och har dom undanhållt detta i papperna så kanske...
Men det är en lång väg att gå, mkt lång och innan man ger sig in på denna så ska man fundera på om det är värt det.
Det spelar ju lite roll inför hur man lägger upp ärendet framöver.
Det är dock en nackdel att du inte har en egen besiktning, utan endast säljarens. Då har du inte så mycket att hämta mot Anticimex. Däremot eftersom det är lagat, och lagat på konsigt sätt så har du ett case mot att säljaren försökt fixa något, och har dom undanhållt detta i papperna så kanske...
Men det är en lång väg att gå, mkt lång och innan man ger sig in på denna så ska man fundera på om det är värt det.
Finns det en dolda fel-försäkring så kan detta räknas som ett osynligt fel, vilket kan täckas av t.ex. svensk fastighetsförmedlings försäkring varudeklarerat. Finns en del om detta på forumet om du söker, bland annat någon som fått ersättning då väggen var rutten under ett fönster.
Om det är ett dolt fel är svårt att svara på utan att veta hur det ser ut. Men spontant känns det inte helt omöjligt att det skulle kunna vara dolt. Huruvida du gjort en egen besiktning har ingen som helst betydelse om det skulle vara ett dolt fel.... eftersom det ändå inte gått att upptäcka vid en undersökning
att lita på säljarens besiktning är inte att rekommendera. Rent generellt.... än mindre om det är om det är AC som gjort besiktningen
att lita på säljarens besiktning är inte att rekommendera. Rent generellt.... än mindre om det är om det är AC som gjort besiktningen
Vad beräknar du att det kostar att fixa till ?
Ställ dig frågan om det är värt att processa för denna summa? Även om du i sak har/får rätt så kan slutresultatet bli en nedsatt ersättning pga åldersavdrag eller ev. en förlikning där du och säljaren betalar egna kostnader för juristhjälp och besiktning av skadan.... och det blir inte billigt.... kanske bättre att återställa själv och inse att det är bästa ekonomiska lösningen.
Ställ dig frågan om det är värt att processa för denna summa? Även om du i sak har/får rätt så kan slutresultatet bli en nedsatt ersättning pga åldersavdrag eller ev. en förlikning där du och säljaren betalar egna kostnader för juristhjälp och besiktning av skadan.... och det blir inte billigt.... kanske bättre att återställa själv och inse att det är bästa ekonomiska lösningen.
Efter några mailväxlingar med Anticimex gick de med på att betala ut halva den offerten jag fått från en hantverkare.. Det får anses schysst att gå halva vägen var..
Så nu får jag ta tag och byta panelen själv.. Hoppas det inte är massa fel bakom skivor och isolering..
Är ju bara ganska så varmt denna vecka, tror inte jag har lust att stå mot en husvägg och jobba
Blir plaska i vattnet istället..
Hoppas ni andra har det skönt i sommar med..
Så nu får jag ta tag och byta panelen själv.. Hoppas det inte är massa fel bakom skivor och isolering..
Är ju bara ganska så varmt denna vecka, tror inte jag har lust att stå mot en husvägg och jobba
Blir plaska i vattnet istället..
Hoppas ni andra har det skönt i sommar med..