H HenrikHuslöse skrev:
Då är slingan alltså bekräftat urkopplad. Jag skulle om jag var du undersöka alla ställen där tidigare ägare gjort ändringar i huset för att hitta var rören kan ha tagita bort.
Har troligen hittat vart de tidigare rören har gått upp från källaren, så fortsätter med rörmokaren och se hur det går att lösa och om vi slipper bryta upp väggar och golv

• Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
eller bor i en BRF där föreningen står för värmen
Förlåt, men det är inte BRF som står för värmen. Det är de boende som betalar via sina månadsavgifter. Värmen är inte gratis.

• Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Förlåt, men det är inte BRF som står för värmen. Det är de boende som betalar via sina månadsavgifter. Värmen är inte gratis.
Men är det inte en pytteliten förening så kan du ju själv dubbla din värmeförbrukning utan att det kostar särskilt mycket egna pengar. Lite som med stat och kommun. Ifall staten får betala en massa extra som jag orsakar så blir det ingen större utgift för mig som individ. Så i vissa fall kan man nog säga att det är föreningen/kommunen/staten som står för kostnaden även om man själv har en liten del i den.

L lbgu skrev:
Men är det inte en pytteliten förening så kan du ju själv dubbla din värmeförbrukning utan att det kostar särskilt mycket egna pengar. Lite som med stat och kommun. Ifall staten får betala en massa extra som jag orsakar så blir det ingen större utgift för mig som individ. Så i vissa fall kan man nog säga att det är föreningen/kommunen/staten som står för kostnaden även om man själv har en liten del i den.
Det fattar jag. Och då är vi där: Jag tar för mig, allmänheten betalar. Perfekt!

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det fattar jag. Och då är vi där: Jag tar för mig, allmänheten betalar. Perfekt!
Tyvärr är det folks natur. Om du gör något fullt lagligt och det inte kostar särskilt mycket för att någon annan betala den största kostnaden så kommer folk att göra det.
Ingen tackar ju nej till rotavdrag som gynnar den egna ekonomin med kostar staten pengar. Eller du gör kanske det?

Av just denna anledning så funkar inte det samhälle som Karl Marx drömde om. Det går emot människans natur helt enkelt.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ingen tackar ju nej till rotavdrag som gynnar den egna ekonomin med kostar staten pengar. Eller du gör kanske det?
ROT kostar väl inte staten pengar. Det är ju våra skattepengar vi får tillbaks.

• Haha
Intet
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
men det är inte BRF som står för värmen.
Jo det är det normalt i flerfamiljshus.

T Thomas_Blekinge skrev:
Värmen är inte gratis.
Nej men ingen har väl heller antytt det?

Hammarskallen Hammarskallen skrev:
ROT kostar väl inte staten pengar. Det är ju våra skattepengar vi får tillbaks.
Att göra rotavdrag innebär ju att staten går miste om en del pengar, det är väl svårt att komma ifrån. Hade du inte gjort rotavdrag så hade staten fått in lite mer pengar så det kan man väl säga kostar staten lite pengar. Likadant om man ansöker om bostadsbidrag eller bidrag för solpanelar. Man sätter sig själv före det allmänna. Det är inget konstigt med det, det är snarare människans natur så du behöver inte se det som någon kritik mot att du eventuellt använder dig av olika avdrag/bidrag.

• Gilla
Mrs Flyte och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att göra rotavdrag innebär ju att staten går miste om en del pengar, det är väl svårt att komma ifrån. Hade du inte gjort rotavdrag så hade staten fått in lite mer pengar så det kan man väl säga kostar staten lite pengar. Likadant om man ansöker om bostadsbidrag eller bidrag för solpanelar. Man sätter sig själv före det allmänna. Det är inget konstigt med det, det är snarare människans natur så du behöver inte se det som någon kritik mot att du eventuellt använder dig av olika avdrag/bidrag.
Och hade du inte fått rotavdrag så är det inte säkert att du gjort någon affär.
Vad hade staten tjänat på det?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Och hade du inte fått rotavdrag så är det inte säkert att du gjort någon affär.
Vad hade staten tjänat på det?
Det vet man inte, men häng inte upp dig på just rotavdrag, det kunde ha varit vilket avdrag/bidrag som helst. Min poäng är att folk är sig själva närmast och regelmässigt gör saker som som de tjänar på även ifall någon annan där de är del i får betala extra. Så en villaägare som får betala för sin uppvärmning kanske väljer yllesockor och tjocka tröjor istället för att höja temperaturen några grader, men hade han bott i bostadsrätt hade han antagligen skruvat upp värmen till behaglig nivå då han bara får betala en bråkdel av den extrakostnaden.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Det vet man inte, men häng inte upp dig på just rotavdrag, det kunde ha varit vilket avdrag/bidrag som helst. Min poäng är att folk är sig själva närmast och regelmässigt gör saker som som de tjänar på även ifall någon annan där de är del i får betala extra. Så en villaägare som får betala för sin uppvärmning kanske väljer yllesockor och tjocka tröjor istället för att höja temperaturen några grader, men hade han bott i bostadsrätt hade han antagligen skruvat upp värmen till behaglig nivå då han bara får betala en bråkdel av den extrakostnaden.
Så är det naturligtvis. När det sattes in vattenmätare i farsans radhus, sjönk hans vattenkostnader med 75% och föreningens totala förbrukning med 50%.
Av samma anledning kommer vår "kamp för klimatet" att gå åt fanders fullständigt.

• Wow
  • Gilla
Anonymiserad 170696 och 1 till
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Har lossat på ett element men det kom inte ens en droppe vatten
Om element är helt urkopplat nu kan ni prova att blåsa lite försiktigt i slingan. Om det är fritt flöde och inte pluggat, bör man kunna höra vart det är kapat även om det är i en vägg. Bara man är två. Det kan vara värt om man inte redan vet vart det är och det krävs lite rivning.

Om det är motstånd ska man absolut inte blåsa på, då finns risken att man trycker ut vatten som ansamlats i en lågpunkt.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G g.kraft skrev:
Om element är helt urkopplat nu kan ni prova att blåsa lite försiktigt i slingan. Om det är fritt flöde och inte pluggat, bör man kunna höra vart det är kapat även om det är i en vägg. Bara man är två. Det kan vara värt om man inte redan vet vart det är och det krävs lite rivning.

Om det är motstånd ska man absolut inte blåsa på, då finns risken att man trycker ut vatten som ansamlats i en lågpunkt.
Eller ta dammsugaren så riskerar man inget förutom själva dammsugaren.

• Gilla
g.kraft
  • Laddar…
A Anna Andersson9879 skrev:
Har troligen hittat vart de tidigare rören har gått upp från källaren, så fortsätter med rörmokaren och se hur det går att lösa och om vi slipper bryta upp väggar och golv
Ett bra dimensionerat värmerörsystem har grov diameter ut från värmepanna och sen klenare dimensioner när man delar upp i slingor eller grenar av för ett element.
Visa gärna en bild på vad du hittat.

Om man nu kopplat bort och eventuellt gömt(?) rören så finns det väl en anledning.
Det läcker, förmodligen dolt i golv och inte bara ett element.
Finns det spår av reparationer eller bättringsmålat i tak någonstans?
Kanske dags att lyfta på mattan och plocka upp några klickgolvs plattor i jakt på rör…

Finns det spår av hål för två rör upp i taket i källare? Och vidare upp till andra våningen?

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
En bra förklaring till att de är kapade förutom att de läckte är ju att man byggt om och rören hamnat ”i vägen”.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.