48 655 läst ·
161 svar
49k läst
161 svar
Dolt fel när värme och el inte fungerar
Ja två rörisar har varit där, vad jag kan förstå saknas rör upp till andra våningen. Även om rören är kapade så borde de avkapade rören till ovanvåningen hittas.L lbgu skrev:
Så länge inte röris kan bekräfta att rören är kapade så skulle jag inte utgå från det.
Vem monterar vattenburet, drar rör och struntar i att koppla in? Helt ologiskt.
Ser också någon som försökt lossa kopplingarna med polygrip på fotot….
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Jag skulle lätta på nån koppling o se om det kommer nåt vatten, efter att jag fyllt systemet på vatten.
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Vi får väl anta att TS inte kan göra något själv, annars hade det väl hänt redan.
En situation där en hel vånings element inte är anslutna är betydligt mindre sannolikt än att två rörisar har fel.
En situation där en hel vånings element inte är anslutna är betydligt mindre sannolikt än att två rörisar har fel.
Ja de drog säkert som en avlöning när de insåg att de inte kunde fakturera något material….T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan ju faktiskt vara kapade rör som gjort att rörisarna insett att det inte finns något vatten fram.Excel skrev:
Ja två rörisar har varit där, vad jag kan förstå saknas rör upp till andra våningen. Även om rören är kapade så borde de avkapade rören till ovanvåningen hittas.
Så länge inte röris kan bekräfta att rören är kapade så skulle jag inte utgå från det.
Vem monterar vattenburet, drar rör och struntar i att koppla in? Helt ologiskt.
Ser också någon som försökt lossa kopplingarna med polygrip på fotot….
Det finns mycket o-logik tyvärr.Excel skrev:
Var själv o kollade ett hus där det var skrivet värmesystem vattenburen luftvatten. När vi kommer till huset så har dom på övre våning direkt-el baserade oljefyllda element. Även nere har dom i badrum eldriven golvvärme. Helt idiotiskt när man har värmepump! 🙄
Nu i de här fallet var det enkelt konstatera. Men undra om de också varit dolt fel när man skriver på husets beskrivning vattenburen värme.
Om jag säljer ett hus vill jag såklart inte att någon utomstående ska börja manipulera mitt värmesystem.F frause skrev:
Det är inte helt ovanligt. Man har köpt huset med oinredd övervåning och sedan snålat när man inredd övervåningen. Var nog inte lika tokigt beslut när elen var billig.kisumisu skrev:
Hej Anna
Nu kanske jag sticker ut hakan men tänker att det inte är möjligt att det inte ska finnas några rör till övervåningen. Om de vore borttagna så borde det synas.
Jag tänker så här. Förre ägaren har bott på nedervåningen och då stängt av elementen på övervåningen.
Det har denne gjort genom att strypa flödet till övervåningen i stället för att stänga termostaterna. Jag skulle leta efter ett par avstängda kulventiler och jag skulle börja vid värmekällan/pannrummet.
Lycka till. /Urban
Nu kanske jag sticker ut hakan men tänker att det inte är möjligt att det inte ska finnas några rör till övervåningen. Om de vore borttagna så borde det synas.
Jag tänker så här. Förre ägaren har bott på nedervåningen och då stängt av elementen på övervåningen.
Det har denne gjort genom att strypa flödet till övervåningen i stället för att stänga termostaterna. Jag skulle leta efter ett par avstängda kulventiler och jag skulle börja vid värmekällan/pannrummet.
Lycka till. /Urban
Hur gammal är säljaren och hur länge bodde denna i huset?
Hur konstaterade rörmokarna att det inte fanns rör uppdragna? Vilken metod använde dem?
Det låter urbota korkat, men det skulle kunna vara så att rören kopplats bort någon gång förr i världen, vid en renovering. De kanske pluggades i bjälklaget för att de rostat av där, vilket märktes i form av fuktfläckar i taket på nedanvåningen. Av oklar anledning åtgärdades det sedermera inte, utan taket fick nya gipsskivor och nytt fint laminat lades på ovanvåningen som bot mot de fula fläckarna runt radiatorrören. De avrostade rören kopplades inte in igen, och den åldersstigna och snåla säljaren brydde sig inte om att värmen inte gick upp, då ovanvåningen ändå inte användes.
Sedan har radiatorn målats, den ser ju skapligt fin ut på ovanvåningen, förutom vid stigare och retur, som visar spår av en oförsiktig typ som lossat på muttrarna. Måhända någon av rörisarna som varit där nyligen? Det ligger i vart fall vita flagor på golvet som pekar åt det hållet.
Även radiatorn på nedanvåningen ser ut att ha rostat, och delar har bytts.
Hur konstaterade rörmokarna att det inte fanns rör uppdragna? Vilken metod använde dem?
Det låter urbota korkat, men det skulle kunna vara så att rören kopplats bort någon gång förr i världen, vid en renovering. De kanske pluggades i bjälklaget för att de rostat av där, vilket märktes i form av fuktfläckar i taket på nedanvåningen. Av oklar anledning åtgärdades det sedermera inte, utan taket fick nya gipsskivor och nytt fint laminat lades på ovanvåningen som bot mot de fula fläckarna runt radiatorrören. De avrostade rören kopplades inte in igen, och den åldersstigna och snåla säljaren brydde sig inte om att värmen inte gick upp, då ovanvåningen ändå inte användes.
Sedan har radiatorn målats, den ser ju skapligt fin ut på ovanvåningen, förutom vid stigare och retur, som visar spår av en oförsiktig typ som lossat på muttrarna. Måhända någon av rörisarna som varit där nyligen? Det ligger i vart fall vita flagor på golvet som pekar åt det hållet.
Även radiatorn på nedanvåningen ser ut att ha rostat, och delar har bytts.
Det håller jag med om helt, om man då avser att någon på visningen knallar in i pannrummet och börjar vrida och trycka och ha sig lite på måfå.Hammarskallen skrev:
Om man istället i ett lite senare mer konkret skede ser till att gå igenom huset noggrannare, säg i form av en egen besiktning eller liknande, då är det väl inget konstigt att ta upp att man vill säkerställa att värmesystemet fungerar (om det nu är på sommaren och elementen är av). En normalt funtad köpare och säljare kan då bara se så värmepump eller dylikt snurrar, cirkpumpen går, det verkar vara någon form av flöde i systemet osv. Så står man inte där sedan med en pump som blinkar rött, vatten som sprutar och ett halv hus som är bortkopplat (eller?).
Demmpa skrev:
När det var.säljarens marknad, fram till omkring 2022, var det nästintill omöjligt att få till en besiktningsklausul, då valde säljaren bara någon annan..tensiden skrev:
Det håller jag med om helt, om man då avser att någon på visningen knallar in i pannrummet och börjar vrida och trycka och ha sig lite på måfå.
Om man istället i ett lite senare mer konkret skede ser till att gå igenom huset noggrannare, säg i form av en egen besiktning eller liknande, då är det väl inget konstigt att ta upp att man vill säkerställa att värmesystemet fungerar (om det nu är på sommaren och elementen är av). En normalt funtad köpare och säljare kan då bara se så värmepump eller dylikt snurrar, cirkpumpen går, det verkar vara någon form av flöde i systemet osv. Så står man inte där sedan med en pump som blinkar rött, vatten som sprutar och ett halv hus som är bortkopplat (eller?).