14 106 läst ·
39 svar
14k läst
39 svar
Dolt fel? Fusk? dränering.
Moderator
· Stockholm
· 57 799 inlägg
Markisoleringsskivor användes ju sådär utan duk. Men det var väl framförallt på 70 och 80 talet. vet ej om man fortfarande använde det på 90 talet men jag tror inte det.
Dvs. jag skulle tro att din säljare inte varit riktigt tydlig över NÄR dräneringen gjordes om.
Dvs. jag skulle tro att din säljare inte varit riktigt tydlig över NÄR dräneringen gjordes om.
+1 på den.hempularen skrev:
Så där såg det ut hos oss också.
Någon sorts mörkgrön/blåa mineralullsskivor.
De hade nästan högre densitet än vatten. Dyngsura...
Jättejobbiga att slänga upp ur gropen.
Skulle tro att det e en stenullsmatta ,va rätt vanlig förr ,dom har nog tjärat grunden först o sen satt dit den. Va nog så att det va nån som tyckte det va bra ,bäst att göra som förr ,har han gjort det själv så får han göra felen ,men har han haft en firma där e det en annan sak
På första bilden ser isoleringen ut som den Pordrän jag isolerade med i slutet av 80-talet och det är frigolitkulor som har en brun ytbehandling. Och redan då så var det markduk som skulle täcka skivorna och plastlist ovanpå fäst i väggen. Är det verkligen glasullisolering??
editerat; förlåt, jag lurade mig av att det såg ut som kulor i materialet, men förstår nu att det är stenar som tryckts in i isoleringen.
Jag då skulle jag ju se det som ett "fuskarbete" om det gjordes för 10år sedan, för det tror jag nog kunna säga inte var någon godkänd metod.
editerat; förlåt, jag lurade mig av att det såg ut som kulor i materialet, men förstår nu att det är stenar som tryckts in i isoleringen.
Jag då skulle jag ju se det som ett "fuskarbete" om det gjordes för 10år sedan, för det tror jag nog kunna säga inte var någon godkänd metod.
Redigerat:
Några godkända metoder finns ju inte i detta fall. Däremot skulle man ju kunna försöka hävda att metoden som använts inte är tidstypisk och att man som säljare rimligtvis kan förvänta sig något annat av en dränering som gjordes 2001.AndersS skrev:
Nja, det kanske blir fel ord men trots allt finns det vissa viktiga. Men om man använt glasull som det påstås vara och den inte är avsedd för grund och markisolering så definerar jag det som "ej godkänd metod" och vad tillverkaren definierar som användningsområde. Brukar alltid finnas riktlinjer från Boverket, m,fl. som används för konstruktion av byggnad och man kan användas vid besiktning.MathiasS skrev:
Så frågan fanns det material av glasullstyp för 10 år sedan avsedd för grundisolering och att montera utan skyddsduk?
Anticimex var här och kolla. Är fel skall inte vara sådan isolering runt huset. Men varudeklarerat gäller inte för i besiktnings protokollet stod det att det var förhöjd fukt på en vägg i källaren och jag skulle kollat varför.
Tog förgivet att dräneringen från 1998 var ok.
Så frågan är om jag kan göra något? Få det av gammla ägaren eller om jag är helt körd..
Tog förgivet att dräneringen från 1998 var ok.
Så frågan är om jag kan göra något? Få det av gammla ägaren eller om jag är helt körd..
Medlem
· Jönköping
· 108 inlägg
Men visst använde och fortfarande använder man markisolering av stenull för grundisolering.
På senare tid har dock cellplastisolering tagit över. Cellplast tar inte upp fukt men andas inte speciellt bra.
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20781
http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/markskiva-industri
http://tinyurl.com/7mab284
http://guiden.rockwool.se/konstrukt...ner/tunga-yttervaeggar/kaellarvaegg?page=1501
På senare tid har dock cellplastisolering tagit över. Cellplast tar inte upp fukt men andas inte speciellt bra.
http://www.isover.se/produkter/produktvisning?id=20781
http://guiden.rockwool.se/produkter/byggisolering/markskiva-industri
http://tinyurl.com/7mab284
http://guiden.rockwool.se/konstrukt...ner/tunga-yttervaeggar/kaellarvaegg?page=1501
