2 204 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Dolt fel, felaktig dränering!
Hejsan. Har en fråga gällande Dolt fel på mitt hus.
Vi köpte nämligen vårat hus förra året via länsförsäkringar.
Ett utav anledningarna var att huset var väldigt fint, och att huset var nydränerat.
Men den 9/2 2019 upptäckte jag att hela tvättstugan var fullt med vatten på gränsen till ut i hallen på nedervåningen. Och då kom det alltså vatten ifrån betongväggarna längst in i källaren.
Eftersom huset var nydränerat så blev jag ganska chockad.
Tog kort på allt, även filmade. Skickade in till länsförsäkringars dolda fel avdelning.
Fick nu avslag ifrån dom.
Tycker personligen att dräneringen måste varit felaktig på något sätt. Hade tänkt att använda detta området nere i källaren. Men vågar inte nu.
Hur skall jag gå till väga?
Snälla hjälp
MVH CHristoffer Sernevald
Mail: csernevaldjobb@gmail.com
Ett utav anledningarna var att huset var väldigt fint, och att huset var nydränerat.
Men den 9/2 2019 upptäckte jag att hela tvättstugan var fullt med vatten på gränsen till ut i hallen på nedervåningen. Och då kom det alltså vatten ifrån betongväggarna längst in i källaren.
Tog kort på allt, även filmade. Skickade in till länsförsäkringars dolda fel avdelning.
Tycker personligen att dräneringen måste varit felaktig på något sätt. Hade tänkt att använda detta området nere i källaren. Men vågar inte nu.
Snälla hjälp
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 294 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 294 inlägg
Du ska givetvis undersöka varför vattnet kom in. Om det regnade kan det ha kommit från takavvattningen t. ExM Mrsernevald skrev:Hejsan. Har en fråga gällande Dolt fel på mitt hus.
Snälla hjälp
Läs denna tråd som nyligen var uppe här, kanske snarlik situation. Vilken besiktning gjorde ni före köp och vad sades om dränering?
https://www.byggahus.se/forum/threads/fukt-i-kaellare-dolt-fel.351078/#post-3387346
https://www.byggahus.se/forum/threads/fukt-i-kaellare-dolt-fel.351078/#post-3387346
Moderator
· Stockholm
· 56 239 inlägg
Hur motiverar de avslaget? Jag antar att du syftar på en försäkring mot dolda fel som säljaren har tecknat?
Om doldafelsförsäkringen nekar ersättning, så kan det ju bero på olika skäl. Det kan vara en del som inte ingår i försäkringsskyddet, i så fall kan säljaren ändå vara ansvarig, fast får ingen hjälp av försäkringsbolaget. Eller så anser de inte att det är ett dolt fel.
Om doldafelsförsäkringen nekar ersättning, så kan det ju bero på olika skäl. Det kan vara en del som inte ingår i försäkringsskyddet, i så fall kan säljaren ändå vara ansvarig, fast får ingen hjälp av försäkringsbolaget. Eller så anser de inte att det är ett dolt fel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Felaktig isolering - dolt fel?
Juridik -
Felaktig ångspärr yttervägg dolt fel?
Juridik -
Läcka från badrum ut i annat rum. Tätskikt felaktigt avslutat. Dolt fel?
Juridik -
Felaktig dränering dolt fel? F.d ägarna tecknade någon form av 10 årig försäkring.
Grund & Markarbeten -
Felaktiga spottar i tak=dolt fel?
Juridik