B Bernt Ö97 skrev:
I den bästa av världar kan TS kanske få rätt. Dock ställs frågan:
Vill TS häva köpet,om det går, som ett alternativ och eventuell påtryckning?
En jämkning av köpeskillingen med eventuella åldersavdrag kanske inte ger så mycket reda pengar värt att lägga tid och energi på. Förmodligen måste TS vänta in ett utfall av sina yrkanden (Tingsrätt?), under tiden står den påbörjade renoveringen still och de bor i en "byggarbetsplats"
TS bör värdera de olika alternativen och gå på sin magkänsla.

Jag har ju fördelen att vi inte än annonserat huset vi bott i dom senaste 15 åren som familj.

renoveringen av nyköpet får ta den tid det tar, räcker med att jaga hantverkarna dagarna i ända, att bo i renoveringen hade garanterat inte slutat väl för familjefriden
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag vill bara säga att jag läser allt när jag får tid och Uppskattare verkligen alla synpunkter både negativa och positiva förutom en viss medlems som jag önskar hade lämnat tråden för längesedan.

Ja den sista kommentaren är riktad direkt mot dig Aunty. Du bara sprider dynga och har verkligen inte kommit med ett enda inlägg i hela denna tråd. Hatten av för dig Lixom.
 
  • Gilla
MangeH och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vilket belopp tänker du begära, d v s hur skulle marknaden objektivt sett (ej TS) ha värderat att denna läcka på avloppet var känt vid försäljningstillfället. Det måste ju sättas i samband med att det rör sig ett äldre badrum/toalett vars toalett inte var fungerande i ett gammalt hus från förra sekelskiftet. Och hur lokalmarknaden ser ut, ett ruckligt sekelskifteshus i Bromma har ju s a s ett annat värde än ett förfallet sådant i innersta Småland.

Sen generellt så tror jag den kallsinnige hjärnan borde frigöra sig från alla känslor som präglar denna tråd av typen Säljaren ljög!. Det hjälper inte situationen framåt att fokusera på det.

Om dessa känslor också har blockat TS från att se andra lösningar än att ställa juridiska krav så kan det också vara ett problem. Eller snarare, att skicka ett brev till säljaren med krav är ingen större insats men ska detta dras rättsligt så ökar insatserna rejält.

Jag tänker på det enorma arbete som det är, det blir nästan en hobby att driva och riskerna finansiellt är stora. Och åren går och inget händer. Det nyinköpta huset är inte längre nyinköpt när detta når tingsrätten, skadan är en surdeg och vardag. Och man har alla emot sig, för alla vill tjäna pengar på en. Inte ens det egna ombudet är egentligen på ens egen sida, för dennes roll är att få timmarna att ticka så att de kan fakturera mer.

Så finns det minsta öppning att lösa detta på ett praktiskt sätt än ett juridiskt så ta den vägen är mitt råd. Om det handlar om att ta in ett annat reliningföretag för att överväga den lösningen med egna ögon, öppna upp någon annat vägg/tak eller dra nya avloppsrör vid sidan av för det övre badrummet, ja det låter jag vara osagt. Men i all välmening, tänk ett vav till här.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Jenpet och 13 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Jag har ju fördelen att vi inte än annonserat huset vi bott i dom senaste 15 åren som familj.

renoveringen av nyköpet får ta den tid det tar, räcker med att jaga hantverkarna dagarna i ända, att bo i renoveringen hade garanterat inte slutat väl för familjefriden
Låter bra (y)
Käns som att du bestämt dig för att bo kvar och fullfölja renoveringen.
Bara att ge järnet och parallellt utreda med säljaren/"doldafelförsäkringsgivaten" om huruvida det är ett dolt fel.
Vissa inlägg i tråden har beslutat en sanning till din fördel, bered dig på att det inte är helt enkelt och samla på dig dokumentation.
Lycka till.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
Har du hunnit prata med försäkringsbolagen? Jag är bara nyfiken, vad har de sagt? Det är så många inlägg så jag ber om ursäkt om du redan skrev det och jag har missat det.

Jag får ju en känsla att säljaren har agerat orätt, och då vill jag så gärna att du ska kunna få rätt mot dem. Man vill ju att det ska finnas rättvisa i samhället. Jag vet att det tyvärr inte alltid är så, men vad är hela den juridiska apparaten till för annars :confused:
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vilket belopp tänker du begära, d v s hur skulle marknaden objektivt sett (ej TS) ha värderat att denna läcka på avloppet var känt vid försäljningstillfället. Det måste ju sättas i samband med att det rör sig ett äldre badrum/toalett vars toalett inte var fungerande i ett gammalt hus från förra sekelskiftet. Och hur lokalmarknaden ser ut, ett ruckligt sekelskifteshus i Bromma har ju s a s ett annat värde än ett förfallet sådant i innersta Småland.

Sen generellt så tror jag den kallsinnige hjärnan borde frigöra sig från alla känslor som präglar denna tråd av typen Säljaren ljög!. Det hjälper inte situationen framåt att fokusera på det.

Om dessa känslor också har blockat TS från att se andra lösningar än att ställa juridiska krav så kan det också vara ett problem. Eller snarare, att skicka ett brev till säljaren med krav är ingen större insats men ska detta dras rättsligt så ökar insatserna rejält.

Jag tänker på det enorma arbete som det är, det blir nästan en hobby att driva och riskerna finansiellt är stora. Och åren går och inget händer. Det nyinköpta huset är inte längre nyinköpt när detta når tingsrätten, skadan är en surdeg och vardag. Och man har alla emot sig, för alla vill tjäna pengar på en. Inte ens det egna ombudet är egentligen på ens egen sida, för dennes roll är att få timmarna att ticka så att de kan fakturera mer.

Så finns det minsta öppning att lösa detta på ett praktiskt sätt än ett juridiskt så ta den vägen är mitt råd. Om det handlar om att ta in ett annat reliningföretag för att överväga den lösningen med egna ögon, öppna upp någon annat vägg/tak eller dra nya avloppsrör vid sidan av för det övre badrummet, ja det låter jag vara osagt. Men i all välmening, tänk ett vav till här.
Klokt
Livet är för kort för att lägga energi på sådant man inte kan påverka.
En erfarenhet man i framtiden kan delge barn och barnbarn och andra närstående kan på sitt sätt vara en glädjespridare
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 3 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
tror du mycket väl vet att det kostar noll och ingenting att åtgärda detta felet och du köpt ett hus med mer fel än du räknat med och försöker få igenom en renovering som dolda fel.

om jag överdriver:
riva: 8 timmar
VS: 8 timmar
Snickeri: 8 timmar
Mura 8 timmar
totalt 32 timmar á 600kr = ca 20 000

material:
fog, trä, rör, isolering: 10 000kr

Hyresmaterial:
ställning: 10 000kr

totalt: 20 000 + 10 000 + 10 000 = 40 000kr

vad är fel med denna uppskattning menar du?
skulle snarare säga att det är för mycket timmar
A Aunty skrev:
tror du mycket väl vet att det kostar noll och ingenting att åtgärda detta felet och du köpt ett hus med mer fel än du räknat med och försöker få igenom en renovering som dolda fel.

om jag överdriver:
riva: 8 timmar
VS: 8 timmar
Snickeri: 8 timmar
Mura 8 timmar
totalt 32 timmar á 600kr = ca 20 000

material:
fog, trä, rör, isolering: 10 000kr

Hyresmaterial:
ställning: 10 000kr

totalt: 20 000 + 10 000 + 10 000 = 40 000kr
Du måste leva i totalt mörker avskärmad från verkligheten. Du har inte en susning om vad du pratar om.
Vore jag Du skulle jag följa ts råd skicka dit dina hantverkare ta din bonus och gör ngt roligt för pengarna.
Entreprenör i byggbranschen sen 35 år. Så lite koll har jag till skillnad från många andra på dessa forum.
vad är fel med denna uppskattning menar du?
skulle snarare säga att det är för mycket timmar
 
B Bernt Ö97 skrev:
Klokt
Livet är för kort för att lägga energi på sådant man inte kan påverka.
En erfarenhet man i framtiden kan delge barn och barnbarn och andra närstående kan på sitt sätt vara en glädjespridare
Instämmer delvis, någon gång ibland kan jag dock tycka det finns ett värde i att inte knyta näven i fickan utan att se till att få rätt också.
Som i detta fall har ju TS kavlat upp ärmarna och fixat massa saker.
Att då hitta en sån här sak förstår jag måste svida.

Min enda fråga till TS är om han kan försöka göra upp med säljaren och få en "rimlig" ersättning för felet istället för att dra det med advokater och tingsrätt.
 
  • Gilla
Peter Petterson och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Nej, du har fel.

du har aldrig besiktigat VS-delen, varför gjorde du inte det framför allt när du visste att det fanns ett fel.

om det nu stämde som säljaren sa att toaletten rinner så skulle du ju klart kunnat skippa att undersöka wc för du visste att den rinner men men det från tar ju dig inte att kontrollera övriga va-installationen.

du hade ju bara kunnat hälla vatten i toan för att se att det fungerade.
En sådan enkel åtgärd hade visat felet och därmed kommer det aldrig gå igenom som dolt fel.

hur kan en besiktningsmans inte kontrollera det?
Då kan han ju inte kontrollerat vs:en överhuvudtaget.
Ja, tyvärr har du ju rätt men, det är ju jävligt jobbigt behöva ta det… Köpa hus o lägenhet ( mest hus) är en STOR affär. De besiktningar som görs avser ju inte VVS och el konstigt nog?? Det är de posterna som kan kosta stora summor åtgärda. Som säljare är man ju INTE skyldig berätta fel och brister som finns.
Lycka till med åtgärderna.
 
Jag är inte jurist, men om jag kunde bevisa eller åtminstone visa starka indikationer på att ägaren kände till felet och mörkade det så skulle jag gå vidare med det som ett dolt fel om det var jag som satt i den sitsen.

Jag skulle börja med att snacka med mäklaren och försöka förhandla en lösning, men om det inte går, så skulle jag ta det till rätten. Om inte annat så vet man då vem som har rätt, och kunskap är en lätt börda att bära.
 
Ett dolt fel är normalt sett inte känt. Så att säljaren känt till felet medför definitivt inte att det är ett dolt fel. Snarare att säljaren brustit i sin upplysningsplikt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Som säljare är man ju INTE skyldig berätta fel och brister som finns.
Lycka till med åtgärderna.
Du har helt fel. Säljaren har upplysningsplikt.
Vad tror du plikt betyder?

Edit. Man är skyldig att upplysa om fel och brister man känner till.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du har ju helt fel. Säljaren har upplysningsplikt. Vad tror du plikt betyder?
Berätta hur många som har ”åkt dit” för att ha missat denna ”plikt” många köper en dolda fel försäkring och slipper då ev. Bråk med köpare.
Som köpare drar du i princip alltid det kortaste strået i köpen.
Annars skulle väl den här sidan dö ut tämligen snabbt. Sen att det är fel är en annan sak. Så den så kallade plikten du pratar om är inget värt om du är mer påläst..
 
"Upplysningsplikten" är ganska ihålig. Man är skyldig att upplysa om saker man känner till, men det finns inget krav på att man ska komma ihåg allt på försäljningsdagen och det kan vara ganska svårt att i efterhand bevisa vad säljaren egentligen kände till...
 
  • Gilla
Thomas59 och 4 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Berätta hur många som har ”åkt dit” för att ha missat denna ”plikt” många köper en dolda fel försäkring och slipper då ev. Bråk med köpare.
Som köpare drar du i princip alltid det kortaste strået i köpen.
Annars skulle väl den här sidan dö ut tämligen snabbt. Sen att det är fel är en annan sak. Så den så kallade plikten du pratar om är inget värt om du är mer påläst..
Bara för att något är ovanligt betyder det inte att det är rätt. Det finns väldigt många som inte stämmer andra även fast de har rätt. Det beror på andra omständigheter. Du är nog den som ska läsa på…..
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.