65 898 läst ·
292 svar
66k läst
292 svar
Dolt fel eller ej?
varför skulle du inte kunna ta upp ett hål i tegel, det är ju bara skitsnack.K Kalbygge skrev:Vet du hur det ser ut? Vet du om det är tegel över området också? Är det tegel över måste man oftast börja uppifrån och plocka bort sten för sten utan att förstöra dem för de skall ju tillbaka igen. Bruket skall blandas så det ser ut som det som sitter dör redan. TS har noggrant beskrivit att utsidan inte får ändra utseende alltså måste de lägga extra tid på färgmatchning. Jag vet inte hur lång tid detta kan ta men jag vet hur kort tid det inte kan ta.
du sätter ju bara ditt en kortling om det behövs.
Det är ju inte direkt något nytt utan görs hela tiden.
du tror väl inte att en murare har problem att blanda bruk?
färgmatchning? det är bara använda samma sten så löser det sig.
dessutom är det inte upp till TS att välja hur det ska göras.
klart TS aldrig får igenom en åtgärd för 500 tusen när det går att göra för 30 tusen.
"Egen besiktning" är inte relevant överhuvud i dessa fall. Det har absolut ingen juridisk betydelse alls.A Aunty skrev:hur kan du ge ett sånt råd som bara kommer kosta TS tid och pengar.
han säger ju själv följande:
- har inte uppfyllt sin egen undersökningplikt - testat toaletten
- finns punkt i besiktningsprotokollet - ger en mer långtgående undersökningsplikt
- inte haft egen besiktning av VS vilket det nästan i 99 fall av 100 står att man ska göra i prospekten om det är viktigt för än
- TS han 3 vittnet som hört något muntligt, vilket är väldigt svagt mot övriga som finns skrivet eller i lag
detta inlägget hjälper dessutom verkligen inte ditt case.P Peter Petterson skrev:Ja i dom bilderna jag delade av mig så är det dom större bekymmren vi hittat med huset med. Fasaden på utbyggnaden/entrén og väldig med stryk vid skyfallet vi hade tack vare totalt felaktig avvattning, Fasad kontrollerad och är torr,Plåtslagare kontaktad som kommer och löser problemet med avvattningen inget dolt fel utan något vi hade kunnat upptäcka innan.
Det du kallar entré tak är igentligen en gammal entré där man byggt en inglasade altan med balkong över, Det ruttna är i framkant på det gamla falsade taket och har vart inbyggt i en låda. När målaren skulle måla inglasningen invändigt upptäckte han det var mjukt i framkant, Jag rev upp för att konstatera vad som var fel och såg då allt regnvatten inte hamna i rännan som finns inne i inglasningen utan en del av det kröp efter plåten och sögs upp av råsponten i framkant samt i bjälklaget längst fram svårt att upptäcka vid en regelrätt undersökning av fastigheten men inget att bråka om lixom bara o fixa. Detta är antagligen ett dolt fel som inte hade kunnat upptäckas utan att riva i fasaden men är inte heller något att bråka om utan bara att gilla läget o fixa,
Angående fönster så är inget av dom ruttna dock har vi valt att byta alla fönster,altandörrar på fastigheten efter tillträde då vi ändå haft planer på att renovera/måla dom och det inte skiljde mer än 100K att byta allt till nytt mot att renovera så valde vi nytt.
Köket skulle vi från början bara måla om luckorna på och byta vitvaror i, Slutade med helt nytt kök istället och ombyggnation.
innerdörrar skulle målas om men efter att ha sett hur illa dom kapats i underkant och hur dåligt dom var inpassade mot dom gamla golven så beställdes även nya innerdörrar till hela huset.
Golven skulle slipas och sedan behandlas, Men priset för att göra detta och lägga in helt nya golv var ungefär det samma samt att tidigare listning var väldigt tråkig på flertalet ställen tog vi beslut att lista av och lägga nya golv i hela huset istället och sedan sätta nya socklar.
Elen är en historia för sig och där åkte vi på kostnader vi inte räknat med, Det slutar iallfall med att vi fått dra om stora delar av elen i hela huset för att det skall uppfylla dagens standard. Samma här det hade kunnat upptäckas vid undersökningen av huset och är inget dolt fel. Bara o fixa o se glad ut.
Som du kanske kan läsa dig till bråkar jag inte i första taget, Har inga problem med att det blir dyrare än tänkt och är inte ute efter att någon annan skall betala för min lyxrenovering eller förbättringar av fastigheten.
Men när någon ljuger mig rakt upp o ner i ansiktet känns det inte alls kul.
med så dåligt hus och så mycket fel så hade du behövt göra långt mer ingående undersökningar och absolut inte förväntat dig ett topp hus.
Vart har jag skrivit att jag förväntar mig ett topp hus?A Aunty skrev:
kan inte du komma över o lösa bekymret med avloppet för 30K?
du babblar bara massa skit o backar inte upp ett dugg med något konkret. Ett sorgligt litet troll är vad du är.
snudd på patetisk.
Har en bekant som råkat ut för något liknande, inbyggt avloppsrör gled isär efter 10 år på grund av slarviga rörmokare som renoverat badrummet. I det fallet var det möjligt att relina avloppsröret med strumpa.P Peter Petterson skrev:
P Peter Petterson skrev:Köpt nytt hus,
Sekelskiftsvilla med 3 inredda plan + källare.
Besiktningsprotokoll anmärkning spolning på översta våningen ur funktion.
Frågar säljarna vid 2 olika tillfällen om vad felet är och varför toaletten på översta plan är avstängd, Får svaret att toalettstolen står o rinner och att spolknappen krånglar. Dom har stängt av den toaletten därav. Finns 3 vittnen som är redo på att vittna under ed på säljarens lugnande förklaring.
Spolade i handfatet som finns på översta planet och godtog/trodde på säljarna vad denna sa om toalettstolen.
Vi får tillträde anlitar rörmokare för att byta toastolen, Detta görs och allt är frid o fröjd tills vi kommer ner i källaren och upptäcker en stor pöl med vatten vid huvudstammen.
efter 20 timmars felsökning där vi brutit upp golvet på översta våningen samt slitsen på nedersta våningen konstaterar vi att vid renovering av mellanvåningens toa/dusch utrymme har man misslyckats med att koppla avloppet korrekt och att det är förskjutet vilket gör att vattnet man spolar från översta våningen rinner utanför rören, Det krävdes att man gick med kamera i stammen vid den borttagna toalettstolen och kontrollerade alla skarvar extremt noga o länge för att hitta bekymmret.
Är det värt att bråka om detta och dra det vidare då säljaren inte vill ta något ansvar utan hänvisar till sin dolda fel försäkring.eller är det bara att bita i det sura och riva toaletten/duschen för egna medel o ta det som läropeng att aldrig lita på någon oavsett vad?
Jag tycker du har ett solklart case. Även om du spolat vatten på toaletten hade du säkert inte upptäckt felet omedelbart. Anlita jurist och du kommer att få en rejäl slant.
men du tror på allvar det är enklare att riva ett helt badrum invändigt för 200 tusen än att åtgärda felet utifrån?P Peter Petterson skrev:
Du tror inte man löser det utifrån för mindre än 200 tusen?
Nej, det gör det inte. Det påverkar inte rättsläget alls.
Kan du sluta spamma tråden med dina dumheter?
Kan du sluta spamma tråden med dina dumheter?
Mina tips till TS efter att ha läst hela tråden.
1. Sluta argumentera mot folk i denna tråd (max en gång). Det kostar bara tid och är en oändlig loop.
2. Ta med dig bra input du fått i tråden.
3. Kontakta inte säljaren själv.
4. Boka rådgivning hos en advokat och presentera sakligt och kort vad det är frågan om. Advokaten vet vilka steg som behöver tas, vilken rättshjälp som finns och kan lägga upp en spelplan, om det finns ett case.
5. Följ advokatens råd eller boka rådgivning hos ytterligare någon om det inte känns bra med första.
6. Följ advokat Johan Erikssons råd om hur man agerar i ett förhör (!) i dina samtal med advokaten.
6.1 Gissa inte.
6.2 Ljug inte.
6.3 Svara kortfattat.
7. Återkoppla absolut här men inte i realtid! Säljaren kanske hänger här och du har lagt ut bilder på objektet.
Lycka till.
1. Sluta argumentera mot folk i denna tråd (max en gång). Det kostar bara tid och är en oändlig loop.
2. Ta med dig bra input du fått i tråden.
3. Kontakta inte säljaren själv.
4. Boka rådgivning hos en advokat och presentera sakligt och kort vad det är frågan om. Advokaten vet vilka steg som behöver tas, vilken rättshjälp som finns och kan lägga upp en spelplan, om det finns ett case.
5. Följ advokatens råd eller boka rådgivning hos ytterligare någon om det inte känns bra med första.
6. Följ advokat Johan Erikssons råd om hur man agerar i ett förhör (!) i dina samtal med advokaten.
6.1 Gissa inte.
6.2 Ljug inte.
6.3 Svara kortfattat.
7. Återkoppla absolut här men inte i realtid! Säljaren kanske hänger här och du har lagt ut bilder på objektet.
Lycka till.
Hej Peter,
Ett under att du orkar svara alla underliga frågor du får.
Jag håller med dig, att en svinig säljare och inte sällan en mäklare ska komma undan med uppenbart ljug är faan inte ok.
Dolda felförsäkringen känns som ett skämt och att en köpare ska behöva köra ner en kamera i varenda vrå känns inte heller rimligt.
Kämpa på oavsett om du har pengarna, rätt ska vara rätt!!!
Jag har personligen velat vara den som lita på folk men med åldern börjar det tyvärr vända, så trist utveckling.
//Crippa
Ett under att du orkar svara alla underliga frågor du får.
Jag håller med dig, att en svinig säljare och inte sällan en mäklare ska komma undan med uppenbart ljug är faan inte ok.
Dolda felförsäkringen känns som ett skämt och att en köpare ska behöva köra ner en kamera i varenda vrå känns inte heller rimligt.
Kämpa på oavsett om du har pengarna, rätt ska vara rätt!!!
Jag har personligen velat vara den som lita på folk men med åldern börjar det tyvärr vända, så trist utveckling.
//Crippa
Du har ju fått ett antal olika förslag på hur problemet ska lösas här. Har du övervägt dessa och fått in offerter på t,ex vad det kostar att åtgärda från utsidan eller via ny inspektionslucka?P Peter Petterson skrev:Som jag skrev, Skicka över hantverkare som fixar biffen för dom 30.000 sek du uppskattade kostnaden till så får du 30.000 sek till av mig som bonus och tack för hjälpen efter godkänd besiktning.
Tar du inte detta så ta o far ur tråden och ställ dig o skäms. Det enda du bidrar med är lögner,falska uppgifter och toalt värdelösa antagelser hitintills.
Det verkar vara rent för mycket spekulation och tyckande från alla håll och kanter från personer som inte varit på plats och bildat sig en uppfattning. Hur kom du fram till dina beräknade kostnader? Genom offerter?