Tack för alla svar :-)

Jag har ju sjäv betalat 17.000 kr för besiktning & försäkring på huset jag sålde för att slippa tjafs och så händer detta, vill ju inte bli osams med köparen men inte heller betala för detta om det inte räknas som dolt fel.

J
Genom att mäta vad vi kallar för "mäggning" i centralen borde eventuella krypsyrömmar upptäckas.

Vad menar elektrikern med krypströmmar? Det kan lika gjärna vara jord-nolla som har kontakt någonstans
Har elektrikern gjort några mätningar i huset eller har han bara kopplat in en jordfelsbrytare?
Felet du beskriver kan ha uppkomit under det år då inte du var ägare man kan inte ge 1år garanti på allt i huset när det är gammla grejor.

Det är definitivt inte ett dolt fel. Elektrikern upptäckte det ju när han skulle sätta in JFB och därmed hade det också upptäckts om köparen hade uppfyllt sin undersökningsplikt och besiktigat elsystemet. Han har inget case.

Vill bara berätta hur det gick, då vi inte orkade med något bråk så anlitade vi en elektriker som skulle felsöka var krypströmmen kom ifrån. Idag var han där och det visade sig INTE vara vårt fel då den elektriker som köparen anlitat för att koppla in jordfelsbrytaren gjort fel. Det tog "vår" elektriker en timme att felsöka och åtgärda felet...och räkningen går till köparen :-)

Vad var felet då?

För mig så låter det som du har fått en köpare som kommer att ringa dig för alla tänkbara fel i huset. Nu har du visat att du ställer upp och tar ett obegränsat ansvar.

Jag skulle gissa på ett fyrledar system där han kopplat fel i Jordfelsbrytaren, dvs Nollan på fel sida av JfB, har lyckats med det en gång själv kliade mig lite i huvudet innan jag kom på det :)

Är beredd att hålla med hempularen här, det är inte vettigt att gå med på sådana saker.
Å andra sidan skriver TS att du inte vill bli osams med köparen men vad är problemet med att hålla sig till svensk lag? Ja, förutom då att 99% av köparna inte har en aning om vad begreppet "dolda fel" och sen blir sura när de inte besiktigat etc, oklart varför *S*
Frågan är väl om man vill ha en köpare eller en kompis? Vill man ha kompisar kan man ställa upp, annars så tror jag att de flesta föredrar att affären är avslutad och klar på banken.
Separationsångest från köpare fattar jag inte *ler milt*

/Kent

Nu va det ju så att KÖPAREN fick fakturan så KÖPAREN kanske tänker sig för nästa gång innan han ringer.

En fråga som hör till detta är väl vad man ska räkna på för en ålder på en elanläggning i en villa innan den är "förbrukad"?

30 år? är det för länge?

Följdfråga:
nu har det iofs. hänt en hel del med materialet men om vi bortser ifrån uttag & brytare och tittar på kablage, hur länge ska man räkna med att sådant klarar sig? (inte gamla tyg & blykablar utan EKRK & FK osv.)

Ja, precis. Dagens material måste ju ha en längre livslängd än vad materialet på 40-talet hade/har.

Kuriosa: I instruktionerna till EIO eltest så står det att en elbesiktning ska utföras varje 10:e år. Det kan man ju tycka är lite väl frekvent. :P

//Patrik

Mikael_L
De PVC-kablar, som ersatte papper, tjär, bly och vad det nu fanns innan, som satts in redan under 50-talet är ofta oerhört fräscha än idag.
Det är värme eller UV-ljus som kan ha förstört dom. Dolda i rör i väggarna och inga förhöjda temperaturer är det inget fel på dom än idag.

Apparater (strömbrytare, vägguttag m.m) var ofta av en bättre kvalitet förr än nu, men där har tidens tand (i form av mekaniskt slitage) ofta satt sina spår lite för mycket. VU glappar och går varma och kontaktytorna i strömbrytare är brända och blixtrar vid till/frånslag samt går varma.
Apparater kanske kan anses ha ungefär 30 års livslängd, svårt att ange något exakt då det beror på så mycket (t.ex. fabrikat och användningsfrekvens).

Detta om det är seriösa fabrikat, nuförtiden finns det så mycket skräp på marknaden att vissa apparater är slut samma dag som man monterade dom, typ.

Sen så har man ju problemet med hemmafixade saker som ser fräscha ut men som i verkligheten inte riktigt kanske är så bra.
Det enklaste sättet att modernisera en lägenhet t ex är ju att måla om och sätta in nya uttag och brytare, hur många kollar att de egentligen är jordade?
I mäklarens beskrivning kommer att stå ny el (.)

En elbesiktning är lika viktig som den vanliga besiktningen men det tar nog ett tag för att få folk att fatta det.

/Kent

Då är vi nog inne på samma linje, jag skulle säga att kablage som inte blivit utsatt för UV osv. klarar utan problem 30-50 år och brytare & uttag osv. ca 20 år,
dagens dito vet man ju inte, tyvärr tror jag att kvalitén blivit sämre idag även hos t.ex Eljo än vad det var för 20 år sedan.

Sen får iofs. brytare & uttag idag utstå en del saker som dom inte gjorde för 20 år sedan, mycket lågenergilampor osv. som ger lustiga övertoner m.m

Vet inte hur många som anlitat en firma för att besikta ett hus inför ett köp? Men när du får besiktningsprotokollet står det att;

"besiktningen sträcker sig inte lika långt som köparens undersökningsplikt"

således friskriver sig besiktningsmannen allt ansvar och överlåter detta således helt och hållet till köparen...

Den som får in en annan ansvarsskrivning i besiktningprotokollet kommer att få betala något helt annat...

Bara för informations skull

/PC

P.S besiktningsmannen kan hjälpa dig om du är helt okunnig men inte mer D.S

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.