4 125 läst ·
37 svar
4k läst
37 svar
Dolt fel? Avloppsrören ligger bara ca 15-20 cm ner.
Jo, klart att man har funderat på att lägga i en sladd, men börjar bli så jäkla trött på han som sålde huset, vi har f*n värmekablar i varje vattenrör, börjar kosta en del i el. 
Sen funderar jag på hur det blir om man lägger en sladd i avloppet, kommer det inte att fastna en massa papper och annat i den då?
Sen funderar jag på hur det blir om man lägger en sladd i avloppet, kommer det inte att fastna en massa papper och annat i den då?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Lägg värmekabeln utanpå - och isolering runt/över.Gusan skrev:Jo, klart att man har funderat på att lägga i en sladd, men börjar bli så jäkla trött på han som sålde huset, vi har f*n värmekablar i varje vattenrör, börjar kosta en del i el.
Kan förvisso bli lite krångligare iof då man måste gräva upp lite ovanpå röran.
Men behövs verkligen en värmekabel ? Om man isolerar rören borde det väl göra en del - vattnet i avloppet torde ju vara mellan 10-40 grader ?
Ni kanske duschar/tvättar för lite ?
/K
Vad jag menar är att när vattnet fylls på i toalettstolen är det säkert kallt, men sen ligger det ju där och värms upp till den rumstemperatur som är på WC, så när man spolar ut det i avloppet så har det oftast den temperaturen. Det är bara när man spolar flera gånger snabbt som avloppsvattnet är kallt.
Nu har det här blivit OT. Inte så juridiska spörsmål längre. Du borde verkligen ställa frågan i kategori Vatten och Avlopp.
Om man ska se på det juridiska så tror jag som sagt inte att det är dolt fel eller ens fel att lägga avloppsrör så grunt. Men nu är det tydligen inget vanligt avlopp utan enbart WC-avlopp. Undrar just om det förändrar situationen, men jag tror inte det. Om det var torrdass förut så låter det som att det är ett fritidshus som kanske helt enkelt inte är avsett för vinterboende.
Hur lång är den delen av avloppsröret som är utsatt för kyla?
Nu har det här blivit OT. Inte så juridiska spörsmål längre. Du borde verkligen ställa frågan i kategori Vatten och Avlopp.
Om man ska se på det juridiska så tror jag som sagt inte att det är dolt fel eller ens fel att lägga avloppsrör så grunt. Men nu är det tydligen inget vanligt avlopp utan enbart WC-avlopp. Undrar just om det förändrar situationen, men jag tror inte det. Om det var torrdass förut så låter det som att det är ett fritidshus som kanske helt enkelt inte är avsett för vinterboende.
Hur lång är den delen av avloppsröret som är utsatt för kyla?
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Ah - är det bara en toa så förstår jag om du inte ducshar i det vattnet 
Troligen är det också orsaken till problemet - rören hade kanske klarat sig mkt mkt bättre om det också hade spolats varmare vatten genom dem...
Jag tror inte det är fel att lägga rör på ett sådant djup iof . men just om det bara är en toalett så borde man kanske kunan förutsagt att det kunde bli problem så du kanske har ett litet case ? Tror inte det skulle hålla alls i en rätt, men ett krav mot säljaren skulle du ju kunna rikta.
Kravet borde kanske vara ersättning för att isolera och ev installera en värmekabel ?
/K
Troligen är det också orsaken till problemet - rören hade kanske klarat sig mkt mkt bättre om det också hade spolats varmare vatten genom dem...
Jag tror inte det är fel att lägga rör på ett sådant djup iof . men just om det bara är en toalett så borde man kanske kunan förutsagt att det kunde bli problem så du kanske har ett litet case ? Tror inte det skulle hålla alls i en rätt, men ett krav mot säljaren skulle du ju kunna rikta.
Kravet borde kanske vara ersättning för att isolera och ev installera en värmekabel ?
/K
Stoppa inte diskussionen här, men ta upp den tekniska delen i en ny diskussion i Vatten och Avlopp, och låt den juridiska delen fortsätta här..Gusan skrev:
Hur var det med vinterboningen? Sa säljaren att det var vinterbonat? Är det klassat som fritidshus eller permanentboende? Det tror jag har stor betydelse för det juridiska.
Jo, man kan tycka att det inte känns som permanentboende.
Men när inte komunen har dragit fram vatten och avlopp är det så det är löst, septisk tank för avloppet, 3 kammar brunn för BDT och borrad brunn för färskvatten.
Men när inte komunen har dragit fram vatten och avlopp är det så det är löst, septisk tank för avloppet, 3 kammar brunn för BDT och borrad brunn för färskvatten.