Byggahus.se
Det man ska tänka på att även om man vinner en rättegång angående dolt fel så kan skadan vara för "liten" för att ersättning ska utgå. Enligt ett rättsfall hos hovrätten (RH 2001:36) ansåg hovrätten att ett krav som uppgick till 1,8% av köpeskillingen var så obetydlig, att säljaren inte hade något felansvar. Dvs att de ansåg att det var ett dolt fel, men det var för litet för att påverka marknadsvärdet i någon nämnvärd omfattning. Detta domslut fungerar prejudicerande.

Går att läsa på om på https://lagen.nu/dom/rh/2001:36
 
Alltså skall man inte bråka om ett belopp under 36.000 kr på ett tvåmiljonersköp.
Bra att veta!
 
2750000/80000, gör att jag kan bråka alltså...

Men jag lär inte göra det.

Om jag tar in en elektriker som faktiskt kan ordna det så kan man alltid skriva en "trevlig" reklamation till tidigare ägaren och påtala att man gärna vill ha den summan alt. del av den summan...

/Johan
 
O
Jag är lite fundersam, var alla kopplingsdosor dolda? Då borde man ha fattat misstankar...
 
Plåthuset skrev:
Det är beloppet i stämningsansökan som är avgörande för om det blir ett småmål eller inte, inte säljarens eventuella invändningar. Om köparen skulle stämma säljaren på 80.000 kronor bedöms fallet enligt normala regler för fördelning av rättegångskostnader.
Ja, och okynnesstämningar ligger den som stämmer till last. Jag förstår fortfarande inte om detta skulle kunna åtgärdas med att man installerar inspektionsluckor. Om så är fallet lär det inte tas emot väl av rätten att TS vill riva innertaket och ha ett nytt för det är väl det som kostar 80 tusen? Hur nu ett innertak kan kosta 80 tusen. Och hur kan det kosta 13 tusen i elektrikerkostnad? Det är ju inget fel på själva anläggningen? utan den här tråden handlar om åtkomlighet.

Som sagt, käre TS, jag tror det bästa är att du själv monterar inspektionsluckor. Eller beskriv gärna mer varför detta inte är möjligt. Som sagt, rätten kan mycket väl döma efter billigaste reparationssätt.
 
Skulle gissa på att jobbet elektrikerkostnad är att flytta ut dosorna i det nya taket med ev. ny kabeldragning.

Är taket nedreglat så det krävs större hål för åtkomst eller ligger det direkt mot det gamla, ev med mindre läkt?
Är det nedreglat så kan det ju bli krångligare.
 
Redigerat:
Odjuret skrev:
Jag är lite fundersam, var alla kopplingsdosor dolda? Då borde man ha fattat misstankar...
I första inlägget #1 står det att denna fastighet har vägg-dosor som sitter högt upp nära taket, därför fattade jag ingen misstanke.
 
Anders_Nilsson skrev:
Ja, och okynnesstämningar ligger den som stämmer till last. Jag förstår fortfarande inte om detta skulle kunna åtgärdas med att man installerar inspektionsluckor. Om så är fallet lär det inte tas emot väl av rätten att TS vill riva innertaket och ha ett nytt för det är väl det som kostar 80 tusen? Hur nu ett innertak kan kosta 80 tusen. Och hur kan det kosta 13 tusen i elektrikerkostnad? Det är ju inget fel på själva anläggningen? utan den här tråden handlar om åtkomlighet.

Som sagt, käre TS, jag tror det bästa är att du själv monterar inspektionsluckor. Eller beskriv gärna mer varför detta inte är möjligt. Som sagt, rätten kan mycket väl döma efter billigaste reparationssätt.
Kostnaderna jag specat (som jag fått ungefärligt från snickare och elektriker) är för 13 rum. Samma "misstag" är gjort i hela huset.

Om jag ska ta upp hål för en inspektionsdosa (vilket jag helst inte vill ha, vill självklart enbart ha doslock), ska jag chansa mig fram till vart dosorna sitter och då i genomsnitt få 3 inspektionsluckor per rum?!? Om jag kan lokalisera dosorna så vill jag ta en dosborr och ta upp hålen själv=Problem solved!
 
AndersS skrev:
Skulle gissa på att jobbet elektrikerkostnad är att flytta ut dosorna i det nya taket med ev. ny kabeldragning.

Är taket nedreglat så det krävs större hål för åtkomst eller ligger det direkt mot det gamla, ev med mindre läkt?
Är det nedreglat så kan det ju bli krångligare.
Taket är nedreglat med 45*45, och en dosa är väl ca 45?!? Inget problem i sig, men som jag skrev nyss i ett annat svar så är jag inte så sugen på att ha inspektionsluckor på ca 200*200 mm i mina innertak pga. att en klåpare har satt taket.

Denna trådstart rör ju ifall JAG inte lyckas lösa det själv...
 
Vad är det för problem du försöker lösa? Varför bryr du dig om dosorna förrän det finns anledning till det? Det verkar ju vara en i grunden korrekt installation som byggts för då är det ju ingen större fara. Och som sagt inget problem att leta upp dem exakt och ta upp ett hål precis som inget hänt, kanske lämpligt att göra vartefter behovet uppstår.
 
  • Gilla
Ingper och 3 till
  • Laddar…
Bluff skrev:
I första inlägget #1 står det att denna fastighet har vägg-dosor som sitter högt upp nära taket, därför fattade jag ingen misstanke.
Bluff skrev:
Taket är nedreglat med 45*45, och en dosa är väl ca 45?!? Inget problem i sig, men som jag skrev nyss i ett annat svar så är jag inte så sugen på att ha inspektionsluckor på ca 200*200 mm i mina innertak pga. att en klåpare har satt taket.

Denna trådstart rör ju ifall JAG inte lyckas lösa det själv...
En apparatdosa är 86 mm i diameter, en kopplingsdosa är 84 mm i diameter och en takdosa är 84 mm i diameter. Locken har minst 10 mm större diameter.

Så om det är nedreglat 45 mm, takskivorna är 10 mm så måste minst 30 mm synas av kopplingsdosorna om dosorna satt ända uppe vid taket, men dosorna sätts 50-100 mm ner för att kunna få till bra böjar på rören som går från dosan upp i taket.

Beroende på vad det är för tak så går det att få till bra inspektions-/kopplingsluckor som inte ser ut som luckor när man "tittar vanligt" utan bara blir synliga när man letar efter dom.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du säga vilken takplatta jag har haft bortplockad, utan att leta?
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
En apparatdosa är 86 mm i diameter, en kopplingsdosa är 84 mm i diameter och en takdosa är 84 mm i diameter. Locken har minst 10 mm större diameter.

Så om det är nedreglat 45 mm, takskivorna är 10 mm så måste minst 30 mm synas av kopplingsdosorna om dosorna satt ända uppe vid taket, men dosorna sätts 50-100 mm ner för att kunna få till bra böjar på rören som går från dosan upp i taket.

Beroende på vad det är för tak så går det att få till bra inspektions-/kopplingsluckor som inte ser ut som luckor när man "tittar vanligt" utan bara blir synliga när man letar efter dom.

[bild]
Kan du säga vilken takplatta jag har haft bortplockad, utan att leta?
"Mitten - höger"?

Förstår att takdosornas lock börjar närma sig 100 mm i diameter, dina övriga mått förstår jag inte riktigt. Djupet/höjden på en dosa är väl ca 45 mm, eftersom taket är nedreglat 45 mm så bör dosan ligga (förmodligen) tight mot det nya innertaket...
 
År det bara jag som reagerar på 80k för att byta innertak? Är det gjort av guld?
 
Bluff skrev:
"Mitten - höger"?

Förstår att takdosornas lock börjar närma sig 100 mm i diameter, dina övriga mått förstår jag inte riktigt. Djupet/höjden på en dosa är väl ca 45 mm, eftersom taket är nedreglat 45 mm så bör dosan ligga (förmodligen) tight mot det nya innertaket...
Ja det är takplattan längst till höger i mittenraden, men nu tog jag bilden rakt upp, så går man normalt inte i ett hem. Man tittar mestadels på det som är under 2 meters höjd.

Kan du säga nu vilken det är?
(se nedersta bilden)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du säger ju att dosorna sitter på/i väggen.
Då måste taket sänkas minst doslockets diameter för att det nedsänkta taket ska ha en chans att dölja hela dosan, men i verkligheten så måste taket sänkas minst 200 mm.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Apparatdosa, diameter

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsdosa, diameter

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kopplingsdosa & apparatdosa, tjocklek


Nu kom jag på det, det kanske är sådana där kombinerade kabelkanaler/taklister i plast som sattes på 70-talet. Dessa lister är ca 60 mm höga.
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
TAK-dosorna sitter i det gamla innertaket, men det finns vägg-dosor också som sitter högt upp på väggarna...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.