S
Hallåj alla därute. Nu kommer våren å gröset börjar få färg, dvs där det finns kvar.
Vi har tvingats gräva nytt minireningsvÄrk av kommunen. Så nu går samma vatten ut på samma åker men nu är paragrafryttarna glada å prickat av.
Men vi är inte glada för marken ser ut som en byggarb-plats. Fixa gräset är minsta problemet.

Vi vill dölja det fula svarta locket. Men det skall vara lätt avtagbart för inspektion å ev. slamtömning.
Å så skall det vara billigt å enkelt att göra å hålla många år. Vill inte gjuta en betongkant. Men det måste ändå vara "starkt" för jag kör med traktor ganska nära då å då. Plantera buskar runt är ingen lösning för vi ser över dem å så tar det ännu mer plats.
Höjdskillnaden från lockets topp till omgivande mark är ca 40 cm. Lockets diam ca 2 m. Sedan är det två brunnar, en för en dränk-pump å en för luftå elektronik. De får inte övertäckas med jord. Kryckan kan med fördel kortas till strax över bef marknivå bredvid.

Hur skulle ni göra? Vad skulle ni göra? Hur har ni som har liknande brunn löst det?
Tacksam för tips å ideer.
Snart är våren här på riktigt.

• Svart lock till minireningsverk på gräsmark med höjdskillnad och två synliga brunnar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lägg betongplattor runt och ställ en pall i tryckt virke med spjälor hela över. Gångjärn på toppen och halva ena sidan (så mycket som behövs för att komma åt). Sen dit med några blomkrukor.

Så länge du har en traktor som rullar kan du ställa dit en halv icb med hela nätburen kvar på en specialpall. Plantera några roliga klängväxter. Lyft bort den när det ska rotas i brunnen.

Spika en altan ovanpå.

S
Tack för svaren. Själv lutar jag just nu mot att slå ner några tryckade pinnar å så lite billig virke som stöd å bara fylla upp med jord å så gräs.
Sedan skulle jag kunna tänka mig snickra ihop en "önskebrunn" .
Altan har jag redan, det här är på skuggsída under ekar å inte alls trevlig plats att sitta på. Sedan har jag ett glashus för ändamålet. Vill heet undvika att vara beroende av att lyfta nått tungt vid inspektion. Så även "önskebrunnen" kan tänkas göras i masonit å bara fuskmålas å vikas lätt undan på gångjärn.....kanske.

Bygg brunnen med ena sidan öppningsbar? Då kan du bygga den från marknivå och slipper fylla upp. Antingen gångjärn eller bara en bit som man hakar loss.

S
Tack för svaren. Det bli blommor runt, "Hosta", har stora blad som täcker. Sedan fyller jag upp med jord så småningom.
Tack för tipsen.

• Gilla
Susanne22
  • Laddar…
Tja Skalman!

Har du någon bild på hur det blev? Jag behöver inspiration. :)

• Gilla
byggoslit
  • Laddar…
S
Hej!
Över ett år sedan. det har inte blitt nått än. Bara en stenmur av lecablock å så fyllt upp med jord. Så det ser lite bättre ut men inte bra. Har idetorka själv.
Kanske bygga ett litet "lusthus/paviljong" som man säter på gångjärn å kan vika undan vid service eller slamtömning.

Tänk på att du med några års intervall behöver komma rätt nära med en traktor med frontlyft för att byta polonitsäcken. 👍

S
Jodå, det har jag tänkt på å en ev. "lusthus" komm r inte vara i vägen för det.
Men tack ändå för omtanken.

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.