45 538 läst ·
215 svar
46k läst
215 svar
Dolda rör, men synliga fula kopplingar till tvättställ. Och dum placering av avlopp?
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Jag tror det blir svårt att få det perfekt nu, du kan inte skarva rören utan att frångå reglerna. Blir det verkligen någon skillnad med kromade rör istället för slangarna? (Ditt förslag #1) Jag skulle nog försöka dölja det med som sagt handukshängare under tvättstället.
Angående privat eller företagskunder så ska det inte spela någon roll hur man bemöter kunden, det är ju uppenbart att TS's hantverkare har brustit i sin kommunikation. Det och rent taffligt utfört jobb
Angående privat eller företagskunder så ska det inte spela någon roll hur man bemöter kunden, det är ju uppenbart att TS's hantverkare har brustit i sin kommunikation. Det och rent taffligt utfört jobb
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Bemötandet var väl att dom hävdade att det var standard?
Om man nu utgår från att det stämmer tycker jag inte att hantverkaren har brustit i vare sig bemötande eller utförande.
Det är väl inte så konstigt om man gör enligt standard om inget annat sagts?
Om man nu utgår från att det stämmer tycker jag inte att hantverkaren har brustit i vare sig bemötande eller utförande.
Det är väl inte så konstigt om man gör enligt standard om inget annat sagts?
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Att missa centrera avloppet med utloppet från tvättställ med flera centimeter känns inte standard 
Det här med att rören sitter på tok för lågt kanske är svårare att hävda, dock tycker man ju att hantverkaren borde tänka på att man vill ha den så högt upp det går, finns ingen vits att använda slang alls egentligen utan vinkla av med rören direkt så att de bara sitter några centimeter under stället
edit: "bemötandet" var ju lite för sent dock blackadder eftersom skadan redan var skedd
Det här med att rören sitter på tok för lågt kanske är svårare att hävda, dock tycker man ju att hantverkaren borde tänka på att man vill ha den så högt upp det går, finns ingen vits att använda slang alls egentligen utan vinkla av med rören direkt så att de bara sitter några centimeter under stället
edit: "bemötandet" var ju lite för sent dock blackadder eftersom skadan redan var skedd
Redigerat:
Mja.....vattenlåset är ju svårt att missa och jävligt fult i vit plast. Fast vattenrör val doldaAndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Nja, badrummet är litet så det gör att du inte ser den alls faktiskt (Om du inte är dvärg), sitter du och bajsar ser du den, och det vita gör faktiskt att den smälter in bättre än en kromad som sticker ut mot det vita. Hade jag haft den så synlig som TS hade jag nog valt kromad dock.
Redigerat:
Vilken förklaring har installatören?
Jag tycker inte det ser så anskrämligt ut, så snyggt har inte jag det, fast det är klart att betalar man dyrt så ser man det med andra ögon. Ser ut som det är anpassat till ett vanligt ställ.
Vad som rör till det tycker jag är slangarna, hade varit snyggare med två raka kromade och kortare slangar som inte synts. Jag gillar krom.
De vita täckbrickorna är inte snygga men samtidigt är rören från väggen vita, tror det hade blivit konstigt med krom-vitt-krom, dock borde plastbrickorna klippas till så att manschetten för avloppet gick dikt till väggen, samt även limmas bättre mot väggen.
Jag tycker inte det ser så anskrämligt ut, så snyggt har inte jag det, fast det är klart att betalar man dyrt så ser man det med andra ögon. Ser ut som det är anpassat till ett vanligt ställ.
Vad som rör till det tycker jag är slangarna, hade varit snyggare med två raka kromade och kortare slangar som inte synts. Jag gillar krom.
De vita täckbrickorna är inte snygga men samtidigt är rören från väggen vita, tror det hade blivit konstigt med krom-vitt-krom, dock borde plastbrickorna klippas till så att manschetten för avloppet gick dikt till väggen, samt även limmas bättre mot väggen.
Inte mycket till förklaring alls, dessvärre. Bara att placeringen av rör och avlopp är standard, och ville man ha det på något annat sätt skulle man sagt till i början av projektet.ion skrev:
Men konstig standard, tycker jag, om vattenrören kommer så nära avloppet att det inte får plats en metalbricka. "Avloppet sitter för nära" säger han bara, som om det inte var han själv som ordnade avloppet på just den platsen några veckor tidigare.
Ja det tro fan det
Du menar ett vanligt rektangulärt? Ja, det är min misstanke också. Och så kanske han trodde det skulle till en kommod också, och då är det klart att det är mindre viktigt hur det ser ut där bakom.
Men är det verkligen vanligt att man har båda vattenledningarna på ena sidan om avloppet? Jag trodde att det var mer vanligt/standard att man satte dom på var sin sida, mer symmetriskt.
Kromade slangar? Då antar jag att det är plast du pratar om. Krom är fint, men kromat plast har jag alltid tyckt ser billigt ut. Jag hade velat haft kromad metall, dvs rör. Och då spikraka rakt upp, parallellt, sen får de böja av längre upp där de inte längre syns.
Nu hänger jag inte riktigt med. Givetvis vill jag inte ha krom, sen vitt, sen krom igen. Om det ska vara metallbricka så ska det inte synas någon plast alls, utan metalbricka sen metallrör direkt.
Motfrågan som rörmokaren ställer är antagligen: Hur många tusenlappar extra är du beredd att betala för att få det snyggt?jimih skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Nejdå, finns plats att komma åt att lossa kopplingarna. Men ibland blir det tight, i min nuvarande lägenhet monterade vi pumpen till golvärmen så tight (Luckan maskerdas genom att även agera dörrfoder) att vi fick slipa ner en nyckel för att få plats att lossa på kopplingarna 
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Dåligt argument, i detta fall handlar det ju bara om att göra rätt från början, okej, kanske det kostar extra att använda hårda rör istället för slang då det kräver bättre precision. Men att man sätter rör på en vettig höjd och att den linjerar med avloppet ska fan inte kosta extraNerre skrev:
Jag gillar inte att hantverkare försöker skylla på regler hit eller dit...
Är något okej bara för att man följer reglerna....
Men frågan är har de helt följt reglerna här? Jag måste erkänna att jag har ingen som helst aning... så det får nån annan yttra sig om...
Tycker det är tråkigt när hantverkarna inte kan tänka bättre ån så här....
Dock tror jag att de flesta hantverkare tänker själva och rätt samtidigt... Jag vill nämligen tro att de flesta hantverkare gör väldigt bra jobb!
Dock är det tydligt att det inte verkar fungera överallt... Troligtvis är det än stressad röris som gjort det hela utan att fundera på vad som kommer att sitta där... Varför man inte kunde få för sig att det borde sitta ett handfat där eftersom de vill ha ett avlopp för ett handfat... det är än väldigt intressant fråga...
Är något okej bara för att man följer reglerna....
Men frågan är har de helt följt reglerna här? Jag måste erkänna att jag har ingen som helst aning... så det får nån annan yttra sig om...
Tycker det är tråkigt när hantverkarna inte kan tänka bättre ån så här....
Dock tror jag att de flesta hantverkare tänker själva och rätt samtidigt... Jag vill nämligen tro att de flesta hantverkare gör väldigt bra jobb!
Dock är det tydligt att det inte verkar fungera överallt... Troligtvis är det än stressad röris som gjort det hela utan att fundera på vad som kommer att sitta där... Varför man inte kunde få för sig att det borde sitta ett handfat där eftersom de vill ha ett avlopp för ett handfat... det är än väldigt intressant fråga...
Och då svarar jag glatt "tja... ett par tusen är det såklart värt att få det snyggt". Sen är det upp till hantverkaren att ställa den frågan i god tid (dvs i början av projektet). Någon sådan fråga fick jag aldrig.Nerre skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 578 inlägg
Åter igen KOMMUNIKATION. Tror hantevekare skulle lär sig mycket av att hänga med mig en dag på jobbet där vi utövar SCRUM som är en Agil projektmetodik. Jobba iterativt med mycket tight kommunation med kunden är a och o i båda branscherjimih skrev: