Byggis1976 skrev:
Plastbrickor fick vi oxå först. Vi betalade tillslut extra för metall brickor.
[länk]
Tack. Jag ska visa dom där för byggfirman, kräva att dom ska byta (utan extra konstnad för mig), och fråga varför dom inte använde såna från första början. Två st enkel-varianter, monterade vertikalt, borde funka, om det nu är så att en horisontell dubbel-variant inte får plats pga för litet avstånd till avloppet (hur tänkte dom då isåfall?).

Att använda plast är snålt o fult.
Skönt att höra att det inte bara är jag som tycker så. :)
Tycker du för övrigt även det när det gäller vattenlås? För standarden där verkar fortfarande vara ful plast. Det är väl ok om man döljer hela rasket med en kommod, annars tycker jag det bara är snålt.

Däremot tror jag att avlopp o rör måste komma en bit från väggen för att få bra fästning av tätskiktsmanchetten. Detta är svårt att be dem göra om.
"En bit", ja. Men vad är "en bit"? Byggföretaget följer Byggkeramikrådets branschregler, och vad jag kan se är 60 mm minimumavståndet från golv eller vägg. I mitt fall handlar det om ca 250 mm från väggen.

Och jag har som sagt mer eller mindre accepterat det tråkiga faktum att sakerna sitter där de sitter nu, och det är i stort sätt orimligt att kräva att dom gör om det då jag antar att det skulle innebära ett jättearbete. Så huvudfokuset i denna tråd är dels: "Hur mycket skuld kan jag lägga på byggfirman? Vad kan jag kräva av dom?" och dels: "Vilka olika tekniska lösningar ser ni, inom rimliga gränser?"

Och när det gäller skuldfrågan så menar jag att mycket beror på vad exakt som menas med dolda rör. För om man inte har något krav mer än att "rören ska vara rör-i-rör och sitta i väggen" så kan man ju i teorin låta dessa rör i väggarna bara gå några få dm, och sen ha såna här fula utanpåliggande "slangar" som går flera meter bort till tvättstället. Något sådant skulle såklart ingen acceptera, men var går gränsen? 150 cm? 100 cm? 50 cm? 20 cm? Och är det verkligen rimligt att behöva acceptera "slangar" som är längre än vad som hade behövts?

Vart saker skall placeras ligger också delvis på beställaren tycker jag.
Absolut, när det gäller saker som ska synas, eller som av en eller annan anledning inte går att dölja. WC, dusch, handfat, speglar, belysning, golvbrunn, allt detta var saker som var självklart för mig att jag skulle bestämma placeringen av.

Vattenanslutningar för wc, dusch och tvättställ är sånt som man naturligtvis inte vill ska vara synliga om det går att dölja dom. Och här menar jag att det går att dölja dom nästan helt och fullt i fallet med tvättstället. Och i grunden anser jag att samma sak gäller avloppet, även om ett vattenlås naturligtvis måste få vara den storlek som behövs för att fungera som den ska.

Jag tycker det ser bra ut. Förutom plastbriclan....
Även om jag absolut inte håller med dig så är det ändå lite av en tröst att det iallafall inte är alla som tycker att det är fult. För det betyder ju att i absolut värsta fall, där jag inte får till någon vettig förbättring alls förutom kanske snyggare brickor, så kanske det ändå kommer bli så att gemene man ändå tycker att badrummet ser ganska bra ut. :)

Dolda rör innebär ofta rör-i-rör, vilket du fått. Dolt ända till blandaren, vid handfat går inte. Däremot är det dolt till dusch blandaren, och vanligtvis en metall bricka.
Kan du (eller någon annan här?) förklara för mig som lekman vad de tekniska begränsningarna är till att man inte kan låta rören gå ut ur väggen några få cm under underkanten på tvättstället, och att sen ha korta slangar (?) upp till blandaren, så att dom inte hänger ner? Detta skulle göra att dom var i praktiken helt dolda för en person som står upp i dörröppningen och tittar mot tvättstället (som jag gjorde när jag tog fotot). Självklart skulle sakerna synas om man går ner på knä på golvet och tittar upp under tvättstället, men det gör inget (är ju snarare bara bra att man kommer åt dom enkelt).

jimih skrev:
Kan du (eller någon annan här?) förklara för mig som lekman vad de tekniska begränsningarna är till att man inte kan låta rören gå ut ur väggen några få cm under underkanten på tvättstället, och att sen ha korta slangar (?) upp till blandaren, så att dom inte hänger ner? Detta skulle göra att dom var i praktiken helt dolda för en person som står upp i dörröppningen och tittar mot tvättstället (som jag gjorde när jag tog fotot). Självklart skulle sakerna synas om man går ner på knä på golvet och tittar upp under tvättstället, men det gör inget (är ju snarare bara bra att man kommer åt dom enkelt).
Inga problem alls, man får köpa kortare slang bara. Jag har gjort så i mitt gamla badrum även den med hörnställ precis somdu

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
När det gäller tappvattenrören tror jag att man anpassar höjden efter den standard som gäller på längden för slangarna på blandare. Då hamnar man ungefär där det är nu. När det gäller avloppet kräver vattenlås etc lite plats. Titta på toaletter i offentliga lokaler, restauranger etc; det ser ut på detta vis överallt. Vill du att den som bygger badrummet ska göra på ett annat sätt får du diskutera det innan.

ännu en klåpare som varit igång här,särskilt dom fula plastbrickorna-rören och avloppsrören för når varandra
plastbrickan sitter under huven på avloppet

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Ser ganska bra ut? De har ju bara slängt in grejerna och hoppats att det ska passa när allt kommer på plats, vilket det inte gjorde här.

1) Tappvattnet borde kommit ut bra mycket högre upp
2) Avloppet borde kommuit ut bra bit högre upp samt i linje med utkastet på tvättstället
3) Tappvatten och avlopp sitter så nära att man inte kan få dit en täckbricka
Skönt, ännu en som håller med mig om att detta inte är ett bra utfört arbete. Jag får mer vatten på min kvarn... :)

Man kan fråga sig lite var yrkesstoltheten finns hos vissa hantverkare. Jag skulle på sätt och vis kunna hävda att mitt arbete också är en form av hantverk (dock helt inom den digitala världen), och jag skulle aldrig acceptera ett jobb där det finns en stor risk för att kunden inte blir nöjd med mitt arbete pga att beställningen är bristfällig. Så jag skulle utan att tveka ta upp det med kunden (eventuellt via ett ombud, motsvarande arbetsledaren på en byggfirma) så att jag i god tid fick reda på all information jag behövde. Om det sen skulle visa sig att kunden inte besvarar min kommunikation, eller inte kan bestämma sig men ändå vill att jag påbörjar mitt arbete, ja då har jag iallafall ändå varnat honom/henne.

Vad är det för vägg massiv eller reglad?
Väggen är någon form av betong. Rören är rör-i-rör, ingen aning om det är PEX.

I vilket fall skulle jag kräva gör om gör rätt.
Jag har svårt att tänka mig att det är ett rimligt krav, rent juridiskt. Jag har för mig att jag har läst att även om byggfirman gjort fel, så har dom rätt att säga nej till ett allt för omständigt och dyrt återställningsarbete och nytt arbete om det finns andra lite mer rimliga lösningar som eventuellt kan kombineras med ekonomisk kompensation. Dessutom vete 17 om jag orkar med ytterligare stora renoveringsarbeten i mitt enda badrum (med lägenhetens enda wc). Det finns ju alltid en risk att det ändå inte blir bra, och kanske t.o.m blir sämre i något avseende.

Men om jag mot förmodan skulle gå den vägen ändå, då måste jag ha riktigt ordentligt på fötterna. Dina kommentarer här i tråden är riktigt bra i det avseendet, och om du har möjlighet får du gärna utveckla ditt resonemang ytterligare. :)

Om det är PEX kan man flytta det utan att dra om, då behöver de bara riva kaklet lokalt.
ok, vad innebär att riva kaklet lokalt? Räcker det med bara de två kakelplattorna som omgärdar avlopp och vattenanslutningar? Isåfall måste jag verkligen ha mer kött på benen här, för om jag skulle hävda något sådant till byggfirman säger de säkert något i stil med "om vi flyttar dessa saker så förstörs tätskiktet, vilket innebär att hela väggen måste göras om".

Är det prisol kan det bli svårare då man inte får skarva dolt. (Kollade på bilden igen och det ser ut som prisol)
Om det nu är PEX-rör jag har, du hävdar alltså att man får skarva dolda PEX-rör, utan skvallerrör och inspektionslucka? Detta är något som jag tror byggfirman kommer hävda motsatsen till.

injonil skrev:
Har man den typen av kommod så blir det synligt hur man än gör.
Vilken typ av kommod? Modellen icke-existerande? ;)

För att förtydliga, det finns ingen kommod i mitt badrum. Det finns ingen med på någon av bilderna jag bifogade, och jag har inte heller haft i mina planer att installera en kommod. :)
Att installera en kommod är dock en eventuell nödlösning på mina problem, om jag skulle bli övertygad om att det blir ett bra resultat då.

Jag tror att vattenledningarna bör sitta på ungefär den höjden för att passa med längden på softpex-ledningarna från en blandare.
Varför anpassa sig till längden på dessa softpex-ledningar? Varför inte istället anpassa sig efter tvättstället?

Visst kan man ha satt ledningarna kanske 10cm högre upp, men det gör inte så stor skillnad, de syns väl ändå...
Vad är det som gör att man måste stanna 10 cm högre upp? Varför inte ca 35 cm högre upp, strax under underkanten på tvättstället? Om man skulle ha dom så högt upp, och samtidigt kanske 10-15 cm närmare hörnet, så skulle dom med största sannolikhet inte synas alls om man står på tröskeln och tittar på tvättstället. Jag är nyfiken varför en del verkar anse att detta inte går att få till.

jimih skrev:
Man kan fråga sig lite var yrkesstoltheten finns hos vissa hantverkare. Jag skulle på sätt och vis kunna hävda att mitt arbete också är en form av hantverk (dock helt inom den digitala världen), och jag skulle aldrig acceptera ett jobb där det finns en stor risk för att kunden inte blir nöjd med mitt arbete pga att beställningen är bristfällig. Så jag skulle utan att tveka ta upp det med kunden (eventuellt via ett ombud, motsvarande arbetsledaren på en byggfirma) så att jag i god tid fick reda på all information jag behövde. Om det sen skulle visa sig att kunden inte besvarar min kommunikation, eller inte kan bestämma sig men ändå vill att jag påbörjar mitt arbete, ja då har jag iallafall ändå varnat honom/henne.
Hehe, kul att du skulle ta upp det som exempel, jag jobbar som utvecklare och har redan diskuterat detta på forumet,ingen håller med mig :P
Största problemet med hantverkare är ju krav och kommunikation.

jimih skrev:
Väggen är någon form av betong. Rören är rör-i-rör, ingen aning om det är PEX.

Jag har svårt att tänka mig att det är ett rimligt krav, rent juridiskt. Jag har för mig att jag har läst att även om byggfirman gjort fel, så har dom rätt att säga nej till ett allt för omständigt och dyrt återställningsarbete och nytt arbete om det finns andra lite mer rimliga lösningar som eventuellt kan kombineras med ekonomisk kompensation. Dessutom vete 17 om jag orkar med ytterligare stora renoveringsarbeten i mitt enda badrum (med lägenhetens enda wc). Det finns ju alltid en risk att det ändå inte blir bra, och kanske t.o.m blir sämre i något avseende.

Men om jag mot förmodan skulle gå den vägen ändå, då måste jag ha riktigt ordentligt på fötterna. Dina kommentarer här i tråden är riktigt bra i det avseendet, och om du har möjlighet får du gärna utveckla ditt resonemang ytterligare. :)

ok, vad innebär att riva kaklet lokalt? Räcker det med bara de två kakelplattorna som omgärdar avlopp och vattenanslutningar? Isåfall måste jag verkligen ha mer kött på benen här, för om jag skulle hävda något sådant till byggfirman säger de säkert något i stil med "om vi flyttar dessa saker så förstörs tätskiktet, vilket innebär att hela väggen måste göras om".

Om det nu är PEX-rör jag har, du hävdar alltså att man får skarva dolda PEX-rör, utan skvallerrör och inspektionslucka? Detta är något som jag tror byggfirman kommer hävda motsatsen till.
Yttre röret måste vara intakt, vilket blir svårt (var lite trött när jag skrev det där om PEX) så även med PEX blir det svårt att dra om det då du måste förlänga röret för att kunna få utloppet högre upp på väggen (Om inte rören kommer uppifrån dvs). Om det går att lösa med slangen så är det ingen större jobb att enbart bila bort betongen lokalt och anlägga utloppet på ett annat ställe. Jag hoppas det finns kakelplattor kvar från jobbet, annars kommer det diffa i nyans med nya.

AndersMalmgren skrev:
Min poäng som du missade är att man ska inte behöva vara erfaren, hantverkaren borde ha kommunicerat med kunden. I detta fall går allt dessutom att lösa om de varit noga med att måtta in avloppet relativt till tvättstället, osv.
Jag missade inte din poäng, utan spann vidare på det tråkiga faktum som detta verkar vara. :|

Då visste mao hantverkaren måtten och kunde enkelt anpassa avloppet så det hamnade rätt, dåligt tycker jag
Jag kan inte uttala mig om vad hantverkaren (dvs rörmokaren) visste i det här fallet, eftersom jag personligen inte kommunicerade med honom alls förrän ca 3 veckor in i projektet (när wc-stolen skulle monteras, och det visade sig att den inte passade...). Jag kommunicerade med handledaren på byggfirman. Men för mig som kund är det egentligen egalt, då jag ser byggfirman som en svart låda, och deras intern-kommunikationen är i grund och botten deras eget ansvar. Hantverkaren borde dock ställt frågor till arbetsledaren i ett tidigt skede, typ "innan vi bestämmer position på avlopp m.m, vet vi vad det är för wc, tvättställ m.m som ska monteras? Har kunden några speciella önskemål? Hur kvalitétsmedveten och kräsen verkar han/hon vara?"

Redigerat:
  • Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
injonil skrev:
När det gäller tappvattenrören tror jag att man anpassar höjden efter den standard som gäller på längden för slangarna på blandare. Då hamnar man ungefär där det är nu.
En väldigt lat och märklig "standard", om du frågar mig. Varför inte anstränga sig lite och göra det snyggt? Vill inte rörmokaren att kunden ska tycka att hans arbete ser snyggt ut när allt är klart?

När det gäller avloppet kräver vattenlås etc lite plats.
Som sagt, jag är medveten om att vattenlås tar lite plats. Men på bilden framgår det klart och tydligt att det är ett långt rör ner till vattenlåset. Varför måste detta vara så långt? Varför inte göra det så kort som möjligt? Varför planerar inte rörmokaren allt detta från början, med det specifika tvättstället i åtanke? Det är orimligt att lägga ansvaret på mig som kund.

Titta på toaletter i offentliga lokaler, restauranger etc; det ser ut på detta vis överallt.
Eh... Majoriteten av offentliga toaletter är gamla, slitna, fula, och har fullt med fula nödlösningar. Varför skulle jag använda dom som måttstock?
Nä, min måttstock representeras betydligt bättre om man gör en bild-sökning på google efter "nytt badrum", "fint badrum", "badrumsrenovering" eller liknande, och bara tittar på bilder på färdiga badrum.

Vill du att den som bygger badrummet ska göra på ett annat sätt får du diskutera det innan.
När jag gör en bildsökning som jag beskriver ovan så ser jag i princip inga bilder där tvättställets vattenledningar och avlopp/vattenlås är så pass synliga och fula som i mitt fall. Att majoriteten av badrummen på bilderna har en kommod som döljer dessa saker är i grunden egalt. Trenden/standarden är att vid nyrenovering av ett badrum ser man till att vattenledningar och avlopp/vattenlås är dolda, alternativt ser riktigt snygga ut. Det är för mig en självklarhet att rörmokaren/byggfirman har detta i åtanke, och lyfter frågan i god tid innan eventuella slutgiltiga beslut om placering av rör och avlopp görs. För mig är det lika självklart som att man frågar om vilken typ av belysning man vill ha (detta frågade dom om redan vid rekandet inför offerten).

Dom enda inköpen som jag anser att byggfirman ska kunna besluta om utan att fråga mig är inköp av sånt som behövs, men som inte syns (t.ex tätskikt, rören i väggarna, eventuella packningar m.m), givet att det fortfarande är bra kvalité såklart. Allt annat ska jag bestämma över, och om jag inte aktivt kommer med input i god tid så ska dom fråga mig, och varna mig att det annars kan bli lösningar som jag i efterhand inte blir nöjd med alternativt förseningar som jag får stå för.
Detta fungerade utmärkt när det gällde plattsättningen. Byggfirman var tydlig där om att jag måste ta en massa beslut, och att jag borde träffa plattsättaren (vilket jag ändå hade plannerat), och när det var grejer som jag glömde att nämna så frågade han mig. Och samma sak var det med elektrikern. Exakt samma sak borde hänt när det gäller rörmokaren. Men jag förstår att vissa inte är beredd att betala X tusen kr till för det (med tanke på rörmokarens timpris), men det borde åtminstone vara ett alternativ som byggfirman borde lyfta fram som en rekommendation i offerten eller i början av projektet. För mig hade det lätt varit värt dom tusenlapparna, och jag vet att jag hade resonerat så även innan allt detta hände.

• Gilla
Thomas59
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Hehe, kul att du skulle ta upp det som exempel, jag jobbar som utvecklare och har redan diskuterat detta på forumet,ingen håller med mig :P
Största problemet med hantverkare är ju krav och kommunikation.
aha, hehe. Jag är utvecklare själv, och nu kan du inte längre hävda att ingen håller med dig, för det gör jag! :)

Enda hoppet man har är att tillräckligt många av nya generationers hantverkare är medvetna om detta, och inser att det är en stor konkurrensfördel om de kan stoltsera med riktigt god kommunikation med sina kunder. Alternativt att tillräckligt många kunder börjar ställa hårdare krav, och är striktare när de klagar på saker som inte utförts enligt önskemål. Någon av dessa två sakerna (helst båda två dock) borde på sikt leda till att dåliga hantverkare och byggföretag sållas bort.

Märk väl, jag menar inte att varje enskild hantverkare måste vara en mästare på att kommunicera. Det kommer alltid finnas duktiga hantverkare som inte är bra på sånt, och dom ska såklart få fortsätta att jobba med det dom är bra på. Men då måste byggfirman se till att någon annan med rätt kunskaper tar ett huvudansvar, och agerar mellanhand mellan hantverkaren och kunden.

Yttre röret måste vara intakt, vilket blir svårt (var lite trött när jag skrev det där om PEX) så även med PEX blir det svårt att dra om det då du måste förlänga röret för att kunna få utloppet högre upp på väggen (Om inte rören kommer uppifrån dvs). Om det går att lösa med slangen så är det ingen större jobb att enbart bila bort betongen lokalt och anlägga utloppet på ett annat ställe.
Rören kommer från vänster. Är osäker på vad du menar med "om det går att lösa med slangen". Och jag förstår fortfarande inte riktigt hur man kan förlänga rör-i-rör utan en skarv. Alternativt hur man får en skarv att vara godkänd utan skvallerrör och inspektionslucka.

Jag hoppas det finns kakelplattor kvar från jobbet, annars kommer det diffa i nyans med nya.
Yes, jag beställde med god marginal. Har för mig att det blev 2 eller 3 kartonger över, som jag tog upp på vinden. :D

Bara för att spåna lite här, och tänka utanför "boxen". :p Man kan inte tänka sig en lösning i stil med detta?

• Man ordnar snygga utanpåliggande rör i metall upp till blandaren, med raka fina linjer så långt det är möjligt
  • Givetvis snygga brickor i metall där rören går ut ur väggen
  • Man fixar till någon snygg och kompakt excenter-funktion för avloppet, i metall
  • Man monterar ett snyggt vattenlås i metall
  • Man väljer ut alla delar med de givna begränsningarna i åtanke
  • Man monterar excenter-avloppet och vattenlåset så att det så långt som möjligt blir rakt och snyggt

Skulle inte detta vara möjligt? Eventuellt kanske vissa delar måste specialtillverkas, och det kanske kan vara dyrt, men då skulle jag och byggfirman kunna komma överens om en rimlig fördelning av den kostnaden. Alternativet skulle ju rent krasst kunna vara att jag är stenhård och kräver total omgörning, och då är några specialtillverkade delar billigare skulle jag tro.

Och så är jag som sagt väldigt intresserad av feedback från er kunniga här gällande en kommod till denna typ av tvättställ. Skulle det kunna bli snyggt tror ni?

jimih skrev:
Bara för att spåna lite här, och tänka utanför "boxen". :p Man kan inte tänka sig en lösning i stil med detta?

• Man ordnar snygga utanpåliggande rör i metall upp till blandaren, med raka fina linjer så långt det är möjligt
  • Givetvis snygga brickor i metall där rören går ut ur väggen
  • Man fixar till någon snygg och kompakt excenter-funktion för avloppet, i metall
  • Man monterar ett snyggt vattenlås i metall
  • Man väljer ut alla delar med de givna begränsningarna i åtanke
  • Man monterar excenter-avloppet och vattenlåset så att det så långt som möjligt blir rakt och snyggt

Skulle inte detta vara möjligt? Eventuellt kanske vissa delar måste specialtillverkas, och det kanske kan vara dyrt, men då skulle jag och byggfirman kunna komma överens om en rimlig fördelning av den kostnaden. Alternativet skulle ju rent krasst kunna vara att jag är stenhård och kräver total omgörning, och då är några specialtillverkade delar billigare skulle jag tro.

Och så är jag som sagt väldigt intresserad av feedback från er kunniga här gällande en kommod till denna typ av tvättställ. Skulle det kunna bli snyggt tror ni?
Det är enkelt att med standarddelar få det anständigt snyggt ungefär som du skissar här. Om du läst en annan tråd kring ett badrum med diverse liknande problem och samma rotorsak ser du däremot att du får monoton uppförsluta om du tror dig kunna utverka en sån lösning. Det är som du och AndersMalmgren är inne på oerhört slappt tänkt och utfört, synd att många inom branscherna lägger så mycket kraft på att försvara dessa taffligheter.

• Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Nu kan jag ingenting om datorer (eller om rör heller egentligen) men är det verkligen så många privatpersoner som tar in utvecklare?
Jag tycker inte heller att det ser så roligt ut men det är ju en väldig skillnad att ha ett företag som kund och en privatperson.

Annars kanske du kan be din kollega AndersMalmgren att hjälpa dig, fast du kanske inte ska hålla andan under tiden..... ;)

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
blackadder skrev:
Nu kan jag ingenting om datorer (eller om rör heller egentligen) men är det verkligen så många privatpersoner som tar in utvecklare?
Jag tycker inte heller att det ser så roligt ut men det är ju en väldig skillnad att ha ett företag som kund och en privatperson.
Nä, privatpersoner anlitar utvecklare extremt sällan. Men något som däremot är vanligt är att privatpersoner efterfrågar förbättringar och nya funktioner i sina apparater dom äger, och på de siter de besöker, och då kan det ofta behövas hjälp från utvecklare för att få till detta. Att det sen är ett företag som de fakto pratar med utveckaren är egalt. Och dessutom var det ju ett företag som pratade med rörmokaren i mitt fall, eftersom han jobbade för ett annat företag, som anlitades av byggföretaget som gjorde mitt badrum.

Dessutom, även om det är ett badrum som ska göras för ett företag så betyder inte det att den kunden är enklare att ha att göra med. Det är fortfarande en fysisk person man har kontakt med, och denna person är ju naturlivtvis även en privatperson, även om hen inte har den rollen just i detta läge. Och denne person kanske inte alls har någon koll på badrum, vatten, avlopp m.m. Och företag kan ha tight budget, samtidigt som en privatperson kan vara rik, så man kan heller inte säga något konsekvent gällande ekonomin.

Så i grunden är det ganska ointressant om en kund är en privatperson eller ett företag, som jag ser det. Och om en viss hantverkare börjar tycka att företag är lättare att jobba mot, ja då står det såklart honom/henne fritt att välja sina kunder med det i åtanke. Men man begår nog ett misstag om man tror att alla företag tycker att det är OK med lite "det blev som det blev"-lösningar.

Såhär tight går det att få det när man gör det själv :) vi har Stockholmsdusch så slangen du ser är för att dra ut blandaren och använda som dusch

IMAG0317.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varken rören eller vattenlåset är något man lägger märke till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.