23 469 läst ·
119 svar
23k läst
119 svar
Dolda kopplingslådor på vind - dolt fel?
Varför tycker du att säljaren skall bekosta detta? ...jag var lite missnöjd med vårt badrum när jag köpte vårt nuvarande hus. Inget dolt fel, men det är inte byggt med 2014 års standard. Skall den jag köpte av bekosta ett nytt?injonil skrev:
TS verkar ju vara den som gjort kopplingarna eller en elektriker som gjort det åt TS och sedan lagt över spån och isolering och hoppats på det bästa.
Är ju inget dolt fel men jag skulle som köpare vara lite sur över att nån försökt dölja ett fuskjobb.
/ATW
Är ju inget dolt fel men jag skulle som köpare vara lite sur över att nån försökt dölja ett fuskjobb.
/ATW
Dels för att installationen isf är olaglig och jag skulle vilja undvika en polisanmälan.Byggis1976 skrev:
Detta tillsammans med att jag skulle vilja göra rätt för mig.
Vad har hänt med min antagonist? Du brukar vara tuff när det gäller att inte ge med sig... Men nu har du mjuknat...injonil skrev:
Nu kan jag ju inte tjaffsa med dig om juridiken...
Installationsmässigt inget vidare men inte svårt att hitta.....jag skulle inte betalt köparen....
Kan en köpare polisanmäla en säljare för sådant? Vi hade en problemfirma som drog elen helt sjukt dåligt, trots behörighet. Vår el besiktningsman anmälde detta till elsäkerhetsverket. De ringde och pratade med elinstallatören på sin höjd.....och felen var av arten risk för brand, risk för personskada, och besiktningsmannen ifrågasatte behörigheten. Killen pratade usel svenska och visste inte vad en jordfelsbrytare var.....
....detta var innan elrenoveringen av en riktig elektriker! ;-)
....detta var innan elrenoveringen av en riktig elektriker! ;-)
Hur ska man tolka tillgängliga? De är tillgängliga... om man går upp på vinden... Alltså är det svårt att hävda att de inte är tillgängliga... Men å andra sidan skulle man börja fundera på den biten så är det tyvärr väldigt många hus som inte är lagliga... Det är till och med nästan lätt tillgängligt jämfört med de hem där man tapetserat över dosorna...cpalm skrev:
Inte speciellt vackert... Men frågan är... är det otillåtet?Enk Projektet skrev:
Säkerligen inom gränslandet... Men det finns helt klart bättre lösningar på detta....
Däremot tycker jag inte att det känns speciellt farligt... Visst det skulle kunna vara om någon kabel inte är ordentligt kopplade så de glappar lite då skulle det kunna gå åt helvete... Men någon direkt brandfara ser inte jag...
Men jag har haft fel nån gång förut
Finns väl några olika alternativ (vi förutsätter nu att installationen är regelvidrig)Byggis1976 skrev:
- En elfirma är anlitad som gjort ett felaktigt jobb; jag skulle kontaktat elfirman och krävt att jobbet åtgärdas
- En händig polare har anlitats; som säljare skulle jag försöka hitta en lösning som köparen godtar
- TS själv har gjort jobbet; som säljare skulle jag försöka hitta en lösning som köparen godtar
Några förtydliganden: Installationen är gjord undre den tiden vi ägde huset, dock inte av mig själv. Det som elektrikern sagt är fel är att boxarna är dolda, alltså inget om att kopplingarna inne i boxarna skulle vara felaktiga. Jag vet att personen som gjorde installationen placerade boxarna nere i isoleringen för att undvika problem med kondens om boxarna istället skulle placerats över isoleringen i kallvinden.