Byggahus.se

Dolda fel??

1. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem
    Hjälp, vi köpte drömhuset (trodde vi) i höstas, dumma åsnor som vi var så anlitade vi inte någon besiktningsman utan köpte huset och gick på säljarens ord om vad det fanns för brister i huset...

Säljaren uppgav att det varit ett läckage från en skorsten som nu var åtgärdat.

Allt väl tills för en vecka sedan då det började rinna vatten i badrumsfönstret, vi tog hit försäkringsbolaget som kontaterade att det inte var någon vattenskada som de ersätter, vi tog hit Anticimex för att få dem att reda ut skadan. De trodde att skadan kom från taket...vi tog hit en plåtslagare (det är plåttak) som kontaterar att det har läkt in genom spikhål i plåttaket eftersom tidigare ägare har slagit i samma spikhål när de lagt tillbaka taket efter vattenskadan, vidare så saknas läkt och takpapp i den aktuella delen....Han såg också att panel i taket var utbytt men att även den nu är fuktskadad.

När vi börjar riva i isoleringen i en skrubb så ser man att hela taket innanför är fuktigt, detta har alltså de tidigare ägarna isolerat över...de har också målat över skadade brädor på utsidan.

Vad tror ni om våra chanser att få detta som ett dolt fel? Eller kan de hävda att vi skulle ha gått in via inspektionsluckan uppe på taket och tittat innan vi köpte huset? Det fanns ingen stege tillgänglig på visningen av huset och inspektionsluckan inifrån är igenspikad och dold under ny takpanel....

2. T
    Anonym

TN-Funkis

Anonym

Re: Dolda fel??

Titta i kontraktet om huset försåldes med en s.k "friskrivningsklasul". Finns inte denna kan ni åberopa dolt fel i och med att ägaren verkar ha utfört arbeten i syfte att dölja skadan snarare än att åtgärda skadan. Om ni är medlem av villaägarna finns det juridisk hjälp att tillgå, ni borde också få viss hjälp från ert försäkringsbolags jurister.
    Kolla också med föregående ägares försäkringsbolag om det finns skador inrapporterade eller åtgärdade.

3. H
    Moderator · Stockholm · 43 482 inlägg

hempularen

Moderator

Dolt fel tror jag inte ni kommer att lyckas få det till, efterssom det borde upptäckts om ni utfört en ordentlig undersökning, då är det inte en dold skada, oavsett om säljaren har gömt skadan.

Däremot så har säljaren påstått att den gamla skadan var reparerad. Detta stämmer ju inte efterssom reparationen var undermålig. Säljaren har alltså lämnat en felaktig utfästelse om husets skick. Detta kan man få ersättning för oavsett ev. friskrivningsklausuler.

4. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Nej det finns ingen friskrivningsklausul och jag pratade med mäklaren igår och han sa att jag skulle ta reda på vad det var för fel, få det på papper samt ett kostnadsförslag och kontakta säljaren och tala om att jag tycker att de ska betala....

Fuktproblemen har funnits ett längre tag enligt plåtslagaren och det har dessutom börjat bli svamp på vinden...kanske att vi hade sett det om vi undersökt vinden noga innan köp - men säljaren har ju säkerligen känt till problemet eftersom de lagt isolering utanpå eländet i kallskrubbarna (med nästan ingen luftspalt) samt bytt ut panel i innertaket på vinden....

5. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Jaha..så då är det den linjen jag ska gå på att det inte var ordentligt gjort.....
    för det har nämligen gått så långt att det krypit ner i väggarna och kommer ut genom fönstren :'( :'(

6. H

hempularen

Moderator

Fast som sagt, kontakta villaägarförbundet, dom ger gratis juridisk rådgivning.

Och var beredd på att kompromissa om kostnaden med säljaren, för om det hamnar i domstol så tror jag att era chanser är små. Enl. vad jag hört så är det inte mer än ett par-tre köpare om året som får rätt i den här typen av mål.

7. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

:'(
    Dyrt kommer det att bli...och vi som trodde att vi hittat drömhuset

8. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Är det villaägarna man ska kontakta? Vi är inte medlemmar, men kan ju bli...

9. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Men en sak till i sammanhanget är att problemet visar sig nu när takoch hängrännor är fulla av is som smälter och kommer in i taket. Ingen gång under hela hösten när det ösregnade märket vi att det läkt in.

När vi köpte huset var det sommar och således ingen is på taket och inga problem - jag tycker att säljaren borde ha upplyst om problemen med is....

10. H

hempularen

Moderator

Som sagt villaägarförbundet www.villariks.se. Det brukar fungera att anmäla sig som medlem per telefon samtidigt som man kontaktar dem för att få rådgivning.

11. L
    Medlem · Västra Götaland · 543 inlägg

LyckeKonsult

Medlem

Att inte besiktiga var ett stort misstag... :'(
    Om det är skador som, med hänsyn till husets ålder och skick, jämfört med likvärdiga objekt kan vara förväntade har ni svårt att få ersättning.
    Men det som ni inte med en okulär besktnig skulle ha kunnat upptäcka (inga förstörande ingrepp) är dolt fel och om man dess utom kan visa att säljaren dålt fel, skall man få det till att han förfarit bedrägligt och inte upplyst om kända fel. (fanns det en frågelista som säljaren fyllt i???)

12. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Ja det finns en frågelista och säljaren har där fyllt i att det varit läckage i en skorsten som nu är åtgärdat. De har avlägsnat skorstenen och lagt på en ny plåtbit. Dessutom har de enligt plåtslagaren lagt på den gamla takplåten igen (säkerligen har de varit tvugna att lyfta på den för att få bort skorstenen) och slagit på den med spik i de gamla hålen, det är pga av detta som det har kommit in fukt - och fukten stannar kvar pga att de lagt plåten direkt på panelen...

De har ju målat över skadorna på utsidan vid takfotenoch de har isolerat kallskrubbarna där man kan se om man tar bort isoleringen att taket är jättedåligt.

Det visar sig endast vid väderomslag när isen på taket smälter och kryper ner genom spikhålen, och det var ju ingen is i somras....

Vårat jättemisstag naturligtvis var ju att inte anlita en besiktningsman, men vi var så ivriga att få huset. Vi tittade på det på torsdagen och på måndagen efter ringde mäklaren och sa att budgivningen var igång....Budet blev 300.000 över begärt pris =(

Mäklaren sa idag att säljaren kanske är så schysst eftersom hon tjänade så bra på affären att hon kanske tycker att hon ska betala....önsketänkande....

Men vi håller på att reda ut vad det är för fel, och jag ska kontakta villägarna så är det bara att hoppas på det bästa =)

Bifogar en bild av eländet  :'(

13. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

å en till, där det verkligen är murkna brädor...

14. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Men när det är sommar och sol så kanske vi ändå inte skulle ha märkt att det var fukt utan trott att det var missfärgat pga av den gamla skadan....spekulerar till vår fördel :-/

15. J
    Medlem · 49 inlägg

Jessa

Medlem

Har anmält mig som medlem till villaägarna nu via webben - ringer dem imorgon, hoppas att jag kan sova inatt...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.