silverlood skrev:
De fackmän vi har pratat med säger att så fort det finns en golvbrunn i ett rum, så räknas det som våtutrymme och skall därför renoveras efter de regler som gäller, och i detta fall de gällande regler 2006.
Förra ägaren har byggt nya väggar till våtutrymmet, så då tycker jag ju att det skall vara han som skulle ha gjort rätt från början?
Och som cecar33 skriver, då kan man bara slänga in en gammal duschkabin vid försäljning och så sett klara sig?!
Låter väldigt märkligt, att det skulle räkas så.
De fackmän ni pratar med skulle jag gärna ha en diskussion med. Tanken vid BKR certifieringen är att ett sådant här exempel skall vara med under teoridelen.

Varför märkligt? Normalt sett så skulle inte badrummet upplevas lika lyxigt eller dyrt för en vettig köpare med duschkabin och buden blir därefter. Om köparen avser att ta bort denna redan innan köp bör de också undersöka utförandet för att säkerställa att detta går att göra.

Precis samma som regelavstånd i väggarna om han valt plastmatta och ni vill ha kakel istället.

Ni kan säkert få hjälp om säljaren inte orkar bråka men är det fel säljare så kommer han neka. Jag hade åtminstone inte varit säker om ni kom till mig för att få juridiska råd och hjälp med processen

kinglolle det där med lika lyxigt med kabin, ja det är en smaksak mera tror jag. Ångbastu i kabin inte helt ovanligt men lyx ,så riktigt så enkelt kan man nog inte se på saken. Men nu var det även nya väggar byggda och då är väl frågan var det 2006 eller tidigare som är gällande.Oavsett kabin eller ej

cecar33 skrev:
kinglolle det där med lika lyxigt med kabin, ja det är en smaksak mera tror jag. Ångbastu i kabin inte helt ovanligt men lyx ,så riktigt så enkelt kan man nog inte se på saken. Men nu var det även nya väggar byggda och då är väl frågan var det 2006 eller tidigare som är gällande.Oavsett kabin eller ej
Kabin eller ej är hela den springande punkten!

Bygger man en vägg i ett rum med golvbrunn, toalett och handfat så är det inte att anse som ett våtrum med vattenbegjutning på väggen = endast krav på tätskiktat golv med uppvik oavsett om det är efter nuvarande regler eller 2006 för den delen.

Om funktionen är att det ska finnas dusch eller badkar i rummet så är funktionskravet höjt då det kan förväntas vattenbegjutning på väggarna då är det krav på tätskiktade väggar iofs några skillnader idag mot 2006 men det blir aldrig relevant i TS fall

Sen är sista frågan om omständigheterna kan göra gällande för TS att förvänta sig funktion även utan duschkabin (utfästelser eller andra ledande uttalanden)

Det man då kan/bör man räkna med att finns det en duschkabin, så räkna inte med att det finns tätskikt på väggarna även om det skrivs i objektsbeskrivningen att badrummet är ny gjort 20xx. Omvänt köp en kabin och släng in före försäljningen, fotografera den på plats och allt är OK.

Har man ändrat funktionen (tagit bort duschkabinen i badrummet), utan att göra en grundligare undersökning om detta är gångbart eller inte, så har man sig själv att skylla... Jag gjorde bort mig och nu blev det dyrt, kan hitta någon annan betala? :blushing:

Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
Stopp och belägg nu. Jag vet att du är BKR certad Thomas och har du inte förstått det så är jag också det i grunden men jobbar numera med försäkring och fastighetsjuridik. En av mina uppgifter är just utformning av branschregelverket för våtrum tillsammans med organisationerna.

Menar du att ett rum med toalett och handfat är att anse som ett våtrum och har krav på tätskikt både med dagens regler mätt eller för den delen innan 2007 revideringen?

Nej, och det har jag aldrig påstått. Jag skrev badrum som även Injonil gjorde.

Skulle du då tätskikta väggar i en tvättstuga med toalett även om duschen var i ett rum bredvid?

Nej.

Duschkabin är att bedöma som ett rum i rummet och ser till att vattenbegjutning ej kan nå väggar. Den är försäkringsrättsligt och i mina ögon fastighetsrättsligt ett eget tätskikt

Jag har fått en helt annan information. Rum i rummet gäller inte en flyttbar kabin.
Ett godkänt tätskikt går istort sett upp till tak. Hur högt når en kabin? Är det då godkänt att "bara" tätskikta till kabinhöjd?

Med duschkabin så utsätts INTE vägg helt eller delvis för återkommande vattenbegjutning som är det ordalag som använts i regelverket.

Du kan ringa och lyssna med Johan Purri eller Jochum Eliasson på BKR så är jag (rätt :)) säker på att dom ger samma svar som mig angående duschkabinen vs tätskikt.

Sitter i bilen på en parkering o ska hem så skriver bara som hastigast men nyfiken på hur ni uppenbart ser det annorlunda.
En duschkabin bör kunna flyttas för rengöring vilket innebär att den knappast kan anses som fast monterad.

Redigerat:
En duschkabin är i mina ögon rum i rummet. De försäkringsbolag jag har erfarenhet ifrån (4 av de största) skadereglerar enligt samma syn på det.

Då våra skadeutredningar och förslag ligger till grunden för regelverket under BKR så är jag rätt säker på hur tolkningen skall vara. Annars har de ändrat intentionen efterhand vilket iofs gagnar försäljningen av material för deras samarbetspartner men detta var inte meningen.

En duschkabin i mina ögon har golv, vägg OCH tak. Då de kabiner jag sett har fast installation för tillkommande vatten och kopplas direkt på avloppet så bör de bedömas som ett rum i rummet

Redigerat:
Thomas Lundquist
injonil skrev:
Mm, men nu behövde inte säljaren bygga enligt BKR 2006 eftersom badrummet var uppfört tidigare än så.
Men nu var det väl sålt som ett renoverat badrum -06, och då ska aktuella regler gälla. Annars skulle det bli lite konstigt om man renoverar badrum med regler som gällde vid "nyproduktionen".

Thomas Lundquist
kinglolle skrev:
En duschkabin i mina ögon har golv, vägg OCH tak. Då de kabiner jag sett har fast installation för tillkommande vatten och kopplas direkt på avloppet så bör de bedömas som ett rum i rummet
Så en duschkabin utan tak (som folk i allmänhet tror är vad vi pratar om) täcks inte av försäkringen?

Thomas Lundquist skrev:
Så en duschkabin utan tak (som folk i allmänhet tror är vad vi pratar om) täcks inte av försäkringen?
Hmm men vad fan ska du sätta mig på pottan för? ;)

Jag har aldrig ens haft duschkabin och tänkte inte på att vi kan ha definitionssvårigheter.

Ja jag hade inte viljat beteckna en "öppen" duschkabin som ett eget rum i rummet även om den ger en viss skyddande funktion. Så en vattenskada pga avsaknad av tätskikt skulle jag svårligen kunna finna ersättning för ur våtrumsskyddet

Jag var tom tvungen att kolla lite snabbt för jag trodde dagens kabiner var tätslutande men ser som hastigast att basic-kabinerna inte alls alla har tak även om det finns

Ja den duschkabin som stod här hade då ingen tillstymmelse till tak, och den var då inte tät på väggarna heller.

silverlood skrev:
Ja den duschkabin som stod här hade då ingen tillstymmelse till tak, och den var då inte tät på väggarna heller.
Då är det inget att diskutera. Sorry om jag rörde till det genom att förutsätta något. Har haft några skador med duschkabin inblandad men dessa har varit täta och skada har då ersatts utan vidare utredning

Thomas Lundquist skrev:
Men nu var det väl sålt som ett renoverat badrum -06, och då ska aktuella regler gälla. Annars skulle det bli lite konstigt om man renoverar badrum med regler som gällde vid "nyproduktionen".
Det är så helt enkelt. Allt enligt boverkets jurist.

Thomas Lundquist
injonil skrev:
Det är så helt enkelt. Allt enligt boverkets jurist.
Har du namn på den juristen, eller har du något annat att referara till?

Boverkets folk är väl knappast kända för ligga i täten när det gäller kunskapsflöde.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.