Hej, är spekulant på ett hus där maken avlidit och både maken/dödsboet och änkan står registrerade som ägare.

Hur blir det med säljarens ansvar efter köp? Att dödsboet inte har något ansvar efter att det upplösts har jag läst mig till, men hur blir det när fastigheten redan innan ägs till 50% av änkan? Blir hon ensamt ansvarig för fastigheten vad det gäller dolda fel motsvarande en vanlig husförsäljning? Huset ska ej säljas med någon frånskrivningsklausul.

Tack på förhand.

Är huset nyrenoverat eftersom du är så intresserad av dolda fel? Tänk på att även änkan kan avlida när som helst de närmaste åren. Bättre att göra en noggrann besiktning själv så vet man vad huset kan kräva för arbetsinsatser.

J Josth skrev:
Är huset nyrenoverat eftersom du är så intresserad av dolda fel? Tänk på att även änkan kan avlida när som helst de närmaste åren. Bättre att göra en noggrann besiktning själv så vet man vad huset kan kräva för arbetsinsatser.
Frågan gällde enbart hur regelverket ser ut, om det finns prejudikat osv.
Dolda fel är ju i sig något som ej går att upptäcka vid egen undersökning, därav är det inget man kan garantera sig mot med hjälp av en noggrann besiktning.

Doldafel gäller på samma sätt även om det köps från ett dödsbo. Det du läste stämmer inte.

Respektive part bär normalt sin risk om inte domstol beslutar att man är solidariskt ansvarig för ev. skada.

Du köper av ett halvt dödsbo. Jag förutsätter att det är en äldre fastighet (minst 20-30 år gammal, troligtvis äldre). Troligtvis med minimalt underhåll de senaste åren/decennierna. Det mesta bör i så fall vara avskrivet rent tekniskt så fokusera snarare på att ha en buffert än någon att stämma.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Doldafel gäller på samma sätt även om det köps från ett dödsbo. Det du läste stämmer inte.
Dödsboet är ansvarigt för dolda fel fram tills det upplöses, då tillgångarna övergår till arvingar etc.

Det jag undrar är vad som händer när dödsboet upplöses men det finns en säljare som ägde %50 av fastigheten kvar.

H Hans G2 skrev:
Respektive part bär normalt sin risk om inte domstol beslutar att man är solidariskt ansvarig för ev. skada.

Du köper av ett halvt dödsbo. Jag förutsätter att det är en äldre fastighet (minst 20-30 år gammal, troligtvis äldre). Troligtvis med minimalt underhåll de senaste åren/decennierna. Det mesta bör i så fall vara avskrivet rent tekniskt så fokusera snarare på att ha en buffert än någon att stämma.
Det är en lite nyare (2000-tal) fastighet som har byggts om/ändrats för inte allt för längesedan. Mycket är inte avskrivet.

Att veta vad som gäller vid en mångmiljonaffär tycker jag inte är på något vis underligt.

Att insinuera att jag är ute efter stämma någon finner jag ganska osmakligt.

Redigerat:
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Om det dyker upp okända skulder öppnas dödsboet igen. Så nej, dödsboets ansvar försvinner inte iomed att det upplöses.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Om det dyker upp okända skulder öppnas dödsboet igen. Så nej, dödsboets ansvar försvinner inte iomed att det upplöses.
Tackar. Det låter logiskt.

Dock så läste jag mig till att man inte kan ärva en skuld/ansvar, så hur det skulle gå till helt praktiskt har jag svårt att se, när väl tillgångarna är uppdelade.

Men i det här fallet äger ju dödsboet bara halva fastigheten, den andra ägare fungerar väl som en helt vanlig säljare?

• Gilla
SarB
  • Laddar…
Beror lite på om änkan är enda arvingen , finns barn eller testamente? Isf kan ni låta bodelningen ske och sedan köpa 100% av henne.

Om bodelningen ger ett överskott kan köparen kräva dödsbodelägarna på pengar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
Tackar. Det låter logiskt.

Dock så läste jag mig till att man inte kan ärva en skuld/ansvar, så hur det skulle gå till helt praktiskt har jag svårt att se, när väl tillgångarna är uppdelade.

Men i det här fallet äger ju dödsboet bara halva fastigheten, den andra ägare fungerar väl som en helt vanlig säljare?
Nej, du kan inte ärva en skuld. Men det du har ärvt kan återtas om det dyker upp en skuld i dödsboet. Arvingarna kan inte bli skyldiga mer än de ärvt i första läget.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Säljarna är solidariskt ansvariga för de fel de är ersättningsskyldiga för. Du kan alltså av praktiska skäl välja att bara vända dig mot ena parten så blir det hennes problem om hon kan få ut halva ersättningen av den andra (dödsboet).

Vad gäller dödsboets ansvar håller jag med @Daniel 109, det försvinner inte även om dödsboet avvecklats. Däremot är det mycket besvärligare att ställa återkrav på arvingarna än att stämma dödsboet om pengarna fortfarande finns kvar i det.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
J johan_paz skrev:
Hej, är spekulant på ett hus där maken avlidit och både maken/dödsboet och änkan står registrerade som ägare.

Hur blir det med säljarens ansvar efter köp? Att dödsboet inte har något ansvar efter att det upplösts har jag läst mig till, men hur blir det när fastigheten redan innan ägs till 50% av änkan? Blir hon ensamt ansvarig för fastigheten vad det gäller dolda fel motsvarande en vanlig husförsäljning? Huset ska ej säljas med någon frånskrivningsklausul.

Tack på förhand.
Hej Johan,

Det har ingen större betydelse för säljarens ansvar för dolda fel om säljaren är en levande person eller ett dödsbo. Om dödsboets tillgångar har skiftats ut till dödsbodelägarna kan man kräva tillbaka det dödsbodelägarna har fått, men de kan aldrig bli skyldiga att återbetala mer än vad de har fått. Om dödsboet är skiftat så är det dock oftast enklare att rikta sitt anspråk mot den efterlevande ägaren då säljarna är solidariskt ansvariga för eventuella dolda fel.

Mvh Mats Österholm
Advokatfirman ***** redigerat av moderator •••

Redigerat av moderator:
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.