Ksund skrev:
I det här fallet skulle jag vilja säga att det också är ditt ansvar att bete dig som en människa och använda din förmåga att sätta dig in i andra situation. De kanske hade avtalat med någon att hämta möblerna, men pga allt strul med separation, sjukdom och annat så gick något snett.

Bara för att de inte varit snygga ger det inte dig rätt att vara osnygg tillbaka. Nej, gläds över att du inte är nyseparerad och sjuk och se det som att bortforslingen av möblerna är en extremt liten del av den totala kostnaden för huset. Och hoppas att någon annan kommer vara människa och förlåtande när du befinner dig i ditt livs värsta situation och därför gjort fel.
Detta var det bästa jag läst på länge. Så beter man sig som medmänniska. Det är j*t lätt att begära att andra ska bete sig som människa mot en själv, men att göra det själv...  :-X.
INTE UNDRA PÅ ATT VÄRLDEN SER UT SOM DEN GÖR!  :o

Du kan alltid börja med ringa folkbokföringen så DE ändrar hennes adress! De borde de klara av (efter en lätt utredning).

Jag har läst igenom mina egna inlägg flera gånger och jag hittar inget ställe där jag på något sätt INTE verkar bete mig som en människa. Rätta mig gärna om jag har fel!

Jag har verkligen betett mig som en människa, jag har än så länge postat all post som inte tillhör oss, kört iväg sakerna de lämnat, lagat det som varit trasigt, städat ur kyl och frys. De vet inte ens om att vi bryr oss om det här än så länge så sluta säga att JAG inte beter mig som en människa! Klart att världen ser ut som den gör om man bara ska dalta med alla som gör fel hela tiden, man får väl för f*n lära sig att ta ansvar! Är det inte så man uppfostrar sina barn, att de ska lära sig vad som är rätt och fel, eller klappar ni dem i ryggen när de beter sig illa mot andra också?

Om det nu inte framgått så stämmer visst inte historien om svårt sjuk, just nu är "bara" separationen en ev anledning och det ger väl automatiskt ingen rätt att bete sig hur som helst mot andra människor?

Sväljer ni själva allt som ni blir utsatta för eftersom det möjligtvis kan vara så att den som gör det är nyseparerad eller nåt?

>:( :( >:( :( >:( :( :'(

Måste säga att jag håller med snigel... Är inte intresserad av att ta hand om andras "skit". Anser inte att de krav snigel ställer på försäljaren är för höga utan högst normala. Klart att det är tråkigt att genomgå en separation (eller att vara sjuk) men såvitt jag kan förstå är inte försäljarens problem orsakade av snigel och det finns absolut ingen anledning att belast honom för dem.

TACK Kajjenne! :)
Trodde jag var ensam om att tycka att man ska ta ansvar....

Hej Snigel

Givetvis ska säljarna ta ansvar för det de enligt kontrakt har ansvar för. Alltid tråkigt när sånt missköts.

Jag brukar vara lite selektiv med vad jag väljer att bråka om; ex dåligt utförd städning brukar jag inte bråka om utan låta mamma städa ordentligt (tro mig när jag säger att hon VILL det! ::)) så vet jag att det blir snyggt gjort oavsett.

Trasiga maskiner är svårt att orda om om man inte kan bevisa att maskinerna fungerade när man undersökte huset och att säljarna är orsaken till att maskinerna inte fungerar vid tillträdet. Att besiktiga maskinparken ingår ju i husköparens undersökningsplikt (står i Jordabalken om jag inte minns helt fel) och det är svårt att hävda att maskinerna absolut borde fungera när de är 6 år gamla.

Citerat från Jordabalken
19 § Om fastigheten inte stämmer överens med vad som följer av avtalet eller om den annars avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta vid köpet, tillämpas vad som sägs i 12 § om köparens rätt att göra avdrag på köpeskillingen eller häva köpet. Köparen har dessutom rätt till ersättning för skada, om felet eller förlusten beror på försummelse på säljarens sida eller om fastigheten vid köpet avvek från vad säljaren får anses ha utfäst.
Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).
Står det i kontraktet att säljarens ev kvarlämnade saker ska vara bortforslade senast dagen för tillträdet och i annat fall tillfaller er som köpare, så betyder det ju även att ni själva får ansvara för bortforslingen av sakerna. Har du kollat om det står något särskilt i ert kontrakt om just den biten?

Vad gäller att ena säljparten fortfarande står mantalskriven på adressen och har en telefon inkopplad på adressen så tror jag (men är inte säker!) att det är så att ni som fastighetsägare har rätt att få telefonen bortkopplad och kräva att hon avregistreras på adressen.

Jag orkar inte läsa allt dravel i tråden...

Städning är den punkt i överlåtelser som vållar mest bekymmer. Säljarna ska lämna fastigheten i städat skick. Om köparna har anmärkning på städningen så ska detta framföras till säljarna som då har rätt att "kompletteringsstäda" till dess köparna är nöjda. Bara när säljarna talat om att de inte avser att städa mer, får man ta in städfirma och begära ersättning för den extra städkostnaden.

Enklast är att kräva att mäklaren bekostar flyttstädning. Så har vi gjort iallafall...

Flyttstädning var gjord utav mäklaren men säljaren hade sagt till städfirman att hon själv skulle fixa kyl och frys och sen inte gjort det......

Snigel skrev:
Jag har läst igenom mina egna inlägg flera gånger och jag hittar inget ställe där jag på något sätt INTE verkar bete mig som en människa. Rätta mig gärna om jag har fel!

(
Registrerade mig här bara för din skull. Att du beter dig som en människa har du klart och tydligt visat med din egoism och lathet.

Anående vitvarorna kan du glömma att få ersättning. Känner du till undersökningsplikten? Så länge man som säljare inte lovar något så ligger hela ansvaret hos dig som köpare.

Att slänga bort andras saker även om de ligger på en annans tomt är ett brott och om jag vore säljaren skulle jag anmäla dig för egenmäktigt förfarande hos polisen, just bara för att det var du. Oh vad trött jag blir på denna så kallade människa.

dhimmi skrev:
Registrerade mig här bara för din skull. Att du beter dig som en människa har du klart och tydligt visat med din egoism och lathet.
Åh tack, jag känner mig väldigt utvald och speciell! :P

Anående vitvarorna kan du glömma att få ersättning. Känner du till undersökningsplikten? Så länge man som säljare inte lovar något så ligger hela ansvaret hos dig som köpare.
Säljaren lämnade skriftligt på att inga fel fanns i huset eftersom vi pratade om att det var svårt att kolla sånt som diskmaskin och tvättmaskin t ex. Om det inte gäller så var det väl fel med "garantin" eftersom den då bara var "bullshit" så att säga.

Att slänga bort andras saker även om de ligger på en annans tomt är ett brott och om jag vore säljaren skulle jag anmäla dig för egenmäktigt förfarande hos polisen, just bara för att det var du.
Åh men va bra! Då kommer jag över till dig och ställer lite möbler på din gräsmatta då? [/quote]

Oh vad trött jag blir på denna så kallade människa.
Tack, det är ju underbart att man är omänsklig för att man vill flytta in i ett hus där man slipper köpa nya vitvaror och själv slänga förra ägarens bråte....usch vilken hemsk icke-människa jag är!

dhimmi:

Som medlem här på byggahus.se så vill jag säga att det är oerhört tråkigt att läsa inlägg med personliga påhopp! Försök istället att bemöta andra medlemmar sakligt och utan att gå till personangrepp!

Snigel:
Vi har som sagt precis (för 4 dagar sen) flyttat in i ett hus som vi verkligen ville ha, där det mesta är nyrenoverat och fixat. De senaste dagarna har vi upptäckt att säljarens löften (muntliga - även givna av mäklaren) om att allt är fackmannamässigt gjort + att allt bråte på tomten (och det är mycket byggskräp!) skulle plockas bort bara var rent skitsnack.

Vi har rivit ut den inbyggda garderoben som säljaren snickrat ihop själv (lång förklaring), och en ny kommer att kosta ca 20-30.000 kr. Vi kommer att behöva hyra en container för ca 3-4.000 kr för att få fraktat bort allt bråte från tomten. 40% av eluttagen + telefonuttaget funkar inte alls, förutom att elcentralen ser ut som jag vet inte vad - tur att sambon är elektriker! I måndags upptäckte vi att avloppsslangen från diskhon läckte pga avsaknad av packning - lätt att fixa men mycket irriterande.

.... listan kan göras lång. Till och med min sambo som först tyckte jag var väldigt kinkig "man måste ju räkna med att allt inte är perfekt" har nu ilsknat till rejält pga allt fusk och tomma löften.

Men det är mycket svårt att få sånt här ersatt av säljaren, om inte omöjligt. Det är bara tråkigt och överförj-vligt, men det är bara att bita i det sura äpplet. I alla fall för vår del.

Men att flytta/kasta säljarens grejer som ligger på vår tomt är inte ett lagbrott! Jag skulle gärna vilja se dhimmi specificera exakt vilken lag man i sånt fall skulle bryta mot!  Däremot har vi själva valt att säga till säljaren att om grejerna inte är borta innan veckan är slut så åker de till soptippen!

LillaSandra: Ja jag har förstått att det är problem med sånt här hur ofta som helst. Tråkigt att man tydligen måste räkna med det bara. Jag lider med er som har ännu större problem, att byta ut vitvarorna är ju ändå pengar som vi överlever utan, det hade nog varit värre om man hade varit tvungen att fixa med elen, vi har inga kontakter (hihi) inom el, vvs eller liknande så det hade säkert kostat skjortan.

Nu har vi valt att inte ens kontakta säljarna eftersom vi inte orkar bråka, även om vi faktiskt har rätt till ersättning både för städning och bortforsling av deras bråte....det är helt enkelt inte värt det. Det hade varit svårt att kontakta kär**** som bodde där innan också eftersom hon fortfarande står skriven på adressen som vi nu bor och telefonabonnemanget är stängt på kundens begäran utan hänvisning. ???

Hoppas det ordnar sig för er i alla fall och att ni slipper bli kallade både det ena och det andra. ;)
Jag antar att dhimmi känner sig träffad....kanske själv har lämnat ett hus med fel och brister och skräp i trädgården? ;D

Jag tror precis som du snigel, dhimmis tår är nog väldigt ömma :o
Jag kan inte förstå att man kan bli så upprörd över dina inlägg, jag tycker inte det är egoistiskt av dig att inte vilja ta rätt på andras skit.
Om vi skulle leva så som dhimmi verkar tycka vara okej, vem ska då ta reda på allt skräp och ställa allt tillrätta? Gör du det dhimmi? Kanske tom med ett leende på läpparna? Det är ju synd om dem som inte klarar av det själva eller?....

Snigel skrev:
jag har än så länge postat all post som inte tillhör oss
Finns ingen anledning till det, lämna det till brevbäraren eller in till posten och säg att herrskapet inte bor på denna adress längre.
Det är inte sådant problem att ändra på, men det måste komma från den som bor på adressen eller den som bott där. Kan inte tas på initiativ av posten om de "vet" adressen är "rätt".

Kajjenne skrev:
Det är ju synd om dem som inte klarar av det själva eller?....
Det kan faktiskt vara det, tro det eller ej......... :-/

MVH//Christina.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.