10 037 läst ·
24 svar
10k läst
24 svar
Dolda fel i gammalt timmerhus?
Det gäller ju tex en vanlig 7-8 tums syll i vilket äldre hus som har några år på nacken som helst.
Man tar sin minsta lilla yxa och hugger bort tills allt det ruttna är borta. även om du bara har några tum kärna kvar så håller den garranterat bättre än någon 80årig byggmax planka i en nyproduktion!
Man tar sin minsta lilla yxa och hugger bort tills allt det ruttna är borta. även om du bara har några tum kärna kvar så håller den garranterat bättre än någon 80årig byggmax planka i en nyproduktion!
sant förr valde man timmer noga var det placerades i stommen. Här i landet finns timmerhus från 1700talet som aldrig har varit målade och de kommer antagligen att stå kvar långt efter det man fått riv 60 och 70 tals hus i drivor för att de ruttnat under plast färg , dåligt material och usel konstruktion.G guggen skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Om anger hur du renoverat och bytt delar av en gammal stomme så är ju informationen ute och då skall hänsyn tas till det - dvs att få det till dolt blir mycket svårare.
Håller du inne den informationen så är ju frågan hur mkt man hade kunna upptäcka vid en cike förstörande besiktning: Dvs ser det nytt ut och är angivet som "renoverat 2017" och ingen indikation finns på att det är en delvis renoverad stomme från 1800-talet, samt ingen möjlighet till att inspektera stommen finns, så är det en annan sak än om det tydligt är angivet "Delvis renoverad stomme från 1800-talet" - då man som köpare bör göra en fördjupad besiktning med tanke på "ålder och skick" om man vill vara säker på hur det ser ut...
Håller du inne den informationen så är ju frågan hur mkt man hade kunna upptäcka vid en cike förstörande besiktning: Dvs ser det nytt ut och är angivet som "renoverat 2017" och ingen indikation finns på att det är en delvis renoverad stomme från 1800-talet, samt ingen möjlighet till att inspektera stommen finns, så är det en annan sak än om det tydligt är angivet "Delvis renoverad stomme från 1800-talet" - då man som köpare bör göra en fördjupad besiktning med tanke på "ålder och skick" om man vill vara säker på hur det ser ut...
Det räcker med att bygg året är på 1800tslet för att en köpare ska inse att det finns en stomme som antagligen varit med om en del genom åren. Det är bara om dessa åtgärder är rent felaktiga det skulle kunna bli fråga om doltfel.
Att dölja röta är inget ja skulle komma på tanken att göra.... Har ju renoverat allt med omsorg men det blir ju i slutändan en avvägning när man ger sig. Som har skrivits ovan så finns det ju inte en stock som är helt utan lite angrepp efter 200år... JAg får helt enkelt lugna mig med att folk som är villiga att köpa ett 200 år gammalt hus är medvetna om att dom inte hittar nya stockar bakom ytan 
Så är det köper man ett 200år gammalt hus.A Arne999 skrev:Att dölja röta är inget ja skulle komma på tanken att göra.... Har ju renoverat allt med omsorg men det blir ju i slutändan en avvägning när man ger sig. Som har skrivits ovan så finns det ju inte en stock som är helt utan lite angrepp efter 200år... JAg får helt enkelt lugna mig med att folk som är villiga att köpa ett 200 år gammalt hus är medvetna om att dom inte hittar nya stockar bakom ytan![]()
Det är ingetvproblem med plast om man vet vad man håller på med. Vet man inte vad man hör kan man göra bort sug även utan plast. Men det är lättare att göra bort sig med plast.
Min uppfattning är att småskador på ytan (mindre än 2 cm djupa) saknar betydelse men om en stock är rutten halvvägs igenom skall den repareras om arbetet skall kunna anses vara fullgott. Antingen byte eller halvsulning.
När det är ordentligt reparerat är det fullgott och lika bra som nytt...... eller snarare bättre för en väl reparerad timmerstomme kan stå 500 år till och då är alla moderna nybyggen bortruttnade för länge sedan.
Det finns alltid gnällspikar som hittar på fel och väntar sig nytt överallt bara för att få någonting att gnälla om men efter att ha arbetat en del med timmerhus skulle jag säga att rötskador som är mindre än 2 cm djupa i allmänhet saknar betydelse fullständigt.
När det är ordentligt reparerat är det fullgott och lika bra som nytt...... eller snarare bättre för en väl reparerad timmerstomme kan stå 500 år till och då är alla moderna nybyggen bortruttnade för länge sedan.
Det finns alltid gnällspikar som hittar på fel och väntar sig nytt överallt bara för att få någonting att gnälla om men efter att ha arbetat en del med timmerhus skulle jag säga att rötskador som är mindre än 2 cm djupa i allmänhet saknar betydelse fullständigt.
Klicka här för att svara