Hur lång tid efter köp av hus kan man åberopa dolda fel Två gröna genomföringar med vita rör genom mineralullsisolering och träram, synliga i öppen vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

19 b § Köparens fordran på grund av fel i fastigheten preskriberas tio år efter det att han har tillträtt fastigheten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan. Lag (1990:936).

Text enligt Jordabalken

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
S
10 år är det som gäller men anmälan om dolt fel skall in så snart som möjligt när man hittat det och säljaren ska ges möjlighet att avhjälpa felet.

Eftersom du postat en bild blir man ju såklart nyfiken vad det är du försöker få som dolt fel :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Syns nog, rör i rör som är avbrott på , röret ska gå hel vägen till anslutningen. en läcka och väggen blir blöt.

• Gilla
KakelDaniel
  • Laddar…
Det saknas skyddsrör på vattenrören

• Två vita rör och gröna ändar genom väggisolering, inrutat i gul cirkel på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och för det tänker du dra igång en dold fel historia?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Nu har det ju inte hänt nått men det ser förmodligen likadant ut i badrum, kök och wc

K KakelDaniel skrev:
Det saknas skyddsrör på vattenrören
Och hur länge har ni bott i huset ? Vad är anledningen till att väggen öppnades.

Vi köpte huset 2015. Väggen öppnades för att ett vägguttag ska flyttas

Düsseldorff
Ok. Du har förmodligen rätt, det är ett dolt fel. Be säljaren ge dig 450 kr.

Edit: Förlåt, jag överdrev nog. Be säljaren ge dig 150 kr.

• Haha
  • Gilla
datja och 5 till
  • Laddar…
S
Jag är ingen VVS:are, men skyddsröret fungerar väl som skvallerrör bara om jag förstått det rätt, i det här läget, kan man då mittuppskala en slangbit som man snittar längst med röret och tvingar på slangen, sedan tejpa så att det blir vattentätt. Självklart ger det lite hempularkänsla, men funktionellt blir det väl ingen skillnad eller?

• Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
Jag kommer lösa detta men jag blir ju tvungen att öppna upp fler väggar för att kolla så det inte är samma fel överallt. Inga stora kostnader men väldigt mycket jobb.

• Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Düsseldorff
K KakelDaniel skrev:
Jag kommer lösa detta men jag blir ju tvungen att öppna upp fler väggar för att kolla så det inte är samma fel överallt. Inga stora kostnader men väldigt mycket jobb.
Vad är risken? Alltså, jag är genuint nyfiken. Vad ser du för risk?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
K KakelDaniel skrev:
Vad händer om du låter bli att öppna väggarna?

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.