A anna janicka skrev:
hej min fel
golv kontruktion , Bjälklaget har 57 cm avstånd och bör vara 33
Njaa, det är inte ett absolut mått. Det beror på hur golvkonstuktionen i övrigt ser ut. Det man vill uppnå är en viss styvhet. Den får man genom samverkan mellan golovbjälkarna och de skivmaterial som ligger över, plus det flyspackel som ligger där. Med rätt kombination av golvspånskivor och tjocklek och armering av flyspacklet så räcker det med cc60, på korrekt dimensionerade golvbjälkar. Jag antar att du med 57 och 33 menar cc avstånd mellan bjälkar?

Men du skriver att golvet rasade. Det låter som något annat fel. Det som kan hända med ett golv som inte är tillräckligt styvt, är att det kan svikta någon bråkdels mm för mycket, plattorna kommer då att med tiden släppa från underlaget, det blir utmattning av fixet som plattorna sitter i.

OM golvet verkligen har rasat, så låter det som problem med bärande konstruktion, vilket i så fall ligger på föreningen, inte dig som bostadsrättsmedlem.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A anna janicka skrev:
hej min fel
golv kontruktion , Bjälklaget har 57 cm avstånd och bör vara 33
Stefan N Stefan N skrev:
Enligt dagens standard ja, vad gällde när badrummet byggdes?
hej
i Sverige regler är 33 cm från 1980, vi vet inte vilken regler vart i NO då tiden

Är det golvmatta eller klinkers på golvet?

Kan vara så att flytten av husen har skadat bjälklaget.

klinkers, orginal bardrumet hade golvmatta
efter några mälj till såljare först info att han gjört bara väggorna inte golvet, sedan att ingeting i badrummet
i kontraktet står, helkaklat badrumet, nya kakel 2021, nya handtvät, nya duschväg

BirgitS
A anna janicka skrev:
Det senaste mejlet som behandlade mitt krav på reparation av ett dolt fel resulterade i en mejlattack från säljaren och kriminella hot mot mig.
Sånt ska väl egentligen polisanmälas.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A anna janicka skrev:
efter några mälj till såljare först info att han gjört bara väggorna inte golvet, sedan att ingeting i badrummet
i kontraktet står, helkaklat badrumet, nya kakel 2021, nya handtvät, nya duschväg
Det som har gått sönder har ju inget med badrumsrenoveringen att göra.
Det står ju dessutom "nytt kakel", inget om nytt tätskikt, brunn eller klinker.

Troligen har alla hus i BRFen samma problem i bjälklaget så ni borde absolut gå till styrelsen och varna för detta.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A anna janicka skrev:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Den del som har brister är enligt de flesta stadgar inte en del av lägenheten. Normalt slutar en lägenhet definitionsmässigt vid tätskiktet under keramik och fix i badrummet i en BRF. Allt under detta, undergolv och bjälklag liksom avloppsledningar är yttre underhåll, utanför lägenheten som bostadsrättsföreningen ansvarar för. Om ni inte har väldigt ovanliga stadgar.
Nu är det ett radhus och då är det nog inte ovanligt att åtminstone bjälklagren mellan våningsplanen ingår i bostadsrätten. Det kan i stadgarna typ t.ex. stå att allt efter en "överlämningspunkt" ingår i bostadsrätten. Ungefär som att all elinstallation från och med el-centralen ingår i bostadsrätten fast ledningarna sen ligger inuti väggarna/taket.

• Gilla
klimt och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Nu är det ett radhus och då är det nog inte ovanligt att åtminstone bjälklagren mellan våningsplanen ingår i bostadsrätten. Det kan i stadgarna typ t.ex. stå att allt efter en "överlämningspunkt" ingår i bostadsrätten. Ungefär som att all elinstallation från och med el-centralen ingår i bostadsrätten fast ledningarna sen ligger inuti väggarna/taket.
Bra poäng! Stadgarna måste kollas av TS för klarhet i det specifika fallet!

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Claes Sörmland
TS, jag tipsar om att byta namn här på forumet så slipper du vara så exponerad på nätet.

Men det gjorde i alla fall att jag på tre röda sekunder kunde se att din förening har sina stadgar liggandes på nätet. Det är standardstadgar där du som bostadsrättshavare inte ansvarar för golvbjälklaget i badrummet. Ej heller avloppsledningar i golvet. Det är föreningen, alltså styrelsen i praktiken, som ansvarar för detta.

• Gilla
krambriw och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Sånt ska väl egentligen polisanmälas.
denna jag gjört direkt. han bor nu 10 m från oss :(

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
TS, jag tipsar om att byta namn här på forumet så slipper du vara så exponerad på nätet.

Men det gjorde i alla fall att jag på tre röda sekunder kunde se att din förening har sina stadgar liggandes på nätet. Det är standardstadgar där du som bostadsrättshavare inte ansvarar för golvbjälklaget i badrummet. Ej heller avloppsledningar i golvet. Det är föreningen, alltså styrelsen i praktiken, som ansvarar för detta.
Tabell över ansvarsområden för Brf och Brh angående byggdelar som dörrar, låscylindrar, fönster och golv, med specifika anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Saved by the bell.....

Mäklaren i fråga har haft noll koll och borde inte vara värd sitt arvode. Jag brukar alltid ställa en kontrollfråga till mäklaren om jag följer på nån visning av radhus/hus för se hur pass uppdaterad denne är på objektet: "Vilket väderstreck ligger uteplatsen i?"

Förvånansvärt ofta svarar dom med ett snett grin och ser ut som fiollådor

A Anna J-G skrev:
hej
i Sverige regler är 33 cm från 1980, vi vet inte vilken regler vart i NO då tiden
Källa på det? För det stämmer inte.
33 cm är dessutom väldigt udda mått.....

Spelar egentligen ingen roll nu, hela problematiken ligger hos BRF'n. Förmodligen inte fel bara i detta badrum om bjälklaget är svagt/felaktigt utfört. Om inte förr så lär det uppstå problem i andra lägenheter också

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Anna J-G skrev:
hej
Eftersom golvbeklädnaden var en våtrumsmatta så var C/C 60 OK. Det är när man lägger klinker/kakel brukar man sätta reglar med C/C 30 men det var ju inte fallet då det byggdes utan nått som tillkommit i ett senare läge.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.