Min sambo gillar inte att jag vill ha en hyfsat stor teve i vardagsrummet så jag sitter och funderar på ifall det går att bygga en snygg och stilren teveförvaring där man "döljer" teven när den inte används. Jag vill alltså inte ha någon "tung" möbel som man brukar se i amerikanska filmer eller teve-serier utan snarare något som försvinner in i väggen när man har dolt den - typ lönndörr 
Någon som byggt något liknande och fått det att se bra ut? Vilka alternativ finns? Jalusi typ köksskåp (känns inte helt rätt), frostad glaslucka som öppnas åt sidorna (tvådelad) eller uppåt (a la överskåp i kök), vad mer?
"Bänken" jag tänkt mig är tänkt att byggas in i en "halvvägg" som skiljer av vardagsrum från matplats - se bilden.
Någon som byggt något liknande och fått det att se bra ut? Vilka alternativ finns? Jalusi typ köksskåp (känns inte helt rätt), frostad glaslucka som öppnas åt sidorna (tvådelad) eller uppåt (a la överskåp i kök), vad mer?
"Bänken" jag tänkt mig är tänkt att byggas in i en "halvvägg" som skiljer av vardagsrum från matplats - se bilden.
Jag var på en "möbelutställning" häromdagen och upptäckte att Sony har en teve kallad Esprit som är inne på precis samma linje. Skulle man bygga in denna i en vägg så att teven ligger i samma plan som väggen och "taveldelen" sticker ut något så skulle det nog kunna bli riktigt coolt.
sony esprit - Google Bildsökning
Fronten kan fås i flera olika motiv och man kanske rent utav kan byta det själv?
sony esprit - Google Bildsökning
Fronten kan fås i flera olika motiv och man kanske rent utav kan byta det själv?
Ungefär samma tanke har jag haft, jag funderar dock på en vägghängd variant där man bygger en ram runt TV och har "dörrar" som åker åt sidorna eller uppåt/neråt. Har dock ingen riktigt färdig lösning så är det någon som gjort något motsvarande så vill gärna också se.
Kanske en lucka med beslag som Misse o mojje har visar i inlägg 9 i denna tråd skulle kunna vara något?
http://www.byggahus.se/forum/koek/61618-mikro-doeljare.html
/Elin
http://www.byggahus.se/forum/koek/61618-mikro-doeljare.html
/Elin
Faktiskt inte en så dum idé, särskilt eftersom jag gillar nya användningsområden för köksstommar och -luckor. Riktigt läckert vore det om man kunde maskera luckan så att den blir så dold som möjligt - tapetsera ifall man har tapet, måla ifall man har målat, etc.kloka_elin skrev:
letade en del på Hettich hemsida och konstaterade att det beslaget på bilden som kloka_elin visade inte öppnade tillräckligt, behöver ca 800 mm eller 2*400 mm öppen yta när luckan/luckorna är öppna men Hettich hade en variant som det kallade Vertical syncro ellr något sådant. Har mailat Hettich i Sverige för att få reda på priset. Det finns någon version som man säkert skulle kunna bygga om ;-)
Klicka här för att svara