lordi skrev:
Jag hade helt klart slagit en gänga på rören och tätat med lin och pasta. Kalla mig gammaldags, men det blir alltid tätt, samt att jag inte litar på de där plastklämringarna.
Finns det Gängkloppa som funkar med 1/2 rör som går in i det lilla utrymmet? Det finns ju heller inget utrymme att hålla emot röret vilket betyder att man kan dra åt kopplingen på andra sidan (stammen) då det där sitter gammal torkat lin och pasta kan man dra kopplingen otät

Det finns även blå klämringar istället för de röda, har de andra egenskaper?

Var noggrann med Unifixen -> problem löst.

Akta gummitätningen dock så du inte våldar på den med en vass kant på din rörände

Krilleman
Blåa klämringen (VSH) har samma egenskaper. Du måste ha någon skada på ditt rör är min gissning. Äldre stålrör varierar i ytterdiameter. Toleransen på vatette/VSH:s varianter vet jag inte. Men som sagt har jag aldrig fått läck på vatettes röda hittills.

Prova unifixen!

Unifix gängas med fördel isär innan montage på rör så man undviker att skada gummit.

Mutter, klämring, bricka, gummipackning, koppling.

• Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Var kan man köpa billig blocknyckel 35mm?biltema hade bara 34 och 36

Och skall du använda unifixen, så kör inte röret hela vägen in i botten. Drag ut en liten bit innan du drar muttern.

AndersMalmgren skrev:
Finns det Gängkloppa som funkar med 1/2 rör som går in i det lilla utrymmet? Det finns ju heller inget utrymme att hålla emot röret vilket betyder att man kan dra åt kopplingen på andra sidan (stammen) då det där sitter gammal torkat lin och pasta kan man dra kopplingen otät
Ok. Tyckte det såg ut som gott om plats. Det finns vissa gänghuvuden som man kan vända skären på, så att man kan komma djupare in, men som du säger kanske det blir svårt att hålla emot.

Tack för tipsen, fick även tipset att av min rörmokare att använda lite pasta på den röda klämringen för att den skulle täta bättre, gäller detta även Unifixens packning?

Unifix varken mer eller mindre än
1. Kapa röret med röraravskärare eller fintandad handsåg.
2. Avgrada efter kapningen, både insidan och utsidan på röret.
3. Se till att röret är fria från rost och lös färg.
4. Skjuts in röret i kopplingen förbi gummipackningen.
5. Dra åt kopplingen till motstånd med fastnyckel eller skiftnyckel.

Tror krilleman snart kommer med en lång utläggning om att följa Vattettes instruktioner som inte innefattar smörjning :cool: eller annat

Tyvärr så bygger Unifix för mycket, måste kapa röret ännu längre in och då är det ännu större risk för ovalt rör.. :/ Lite lätt stressad över denna skit

Farsan fick tips av en rörmokare att använda en speciell pasta från locktight som även är godkänd för att täta gasledning. Funkar alltid med problemkopplingar enligt honom. Något ni andra känner till?

Krilleman
Hitta den avkapade biten och då ser man tydligt var felet ligger

IMAG0472.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Märklig skåra. Kanske luras av bilden med men materialtjockleken på de senaste rören jag skarvade var betydligt klenare än vad du har (och inte pga att det rostat bort)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.