Japp, nu har vi tömt systemet och imorn tänkte vi ta bort skiten och försöka igen. Några tips när det gäller dessa kopplingar?

Det vanliga skulle jag säga, kapa, grada av, undvika längsgående grader och se till att röränden är perfekt rund och rak. Sen har jag kopplat mest unifix stålrörskoppling själv som jag tycker är idiotsäker så länge man inte skadar gummiringen. Klumpig som attans dock och den med utvändig gänga tycker jag riskerar att strypa flödet

Tackar, jo graderna var precis det som vi tänkte kolla på. Återkommer med resultat

Bytte klämringar och nu verkar det hålla tätt

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ropade hej för tidigt :/

Gamla kopparrör brukar jag snygga till med stålull innan montering av klämring. Kanske fungerar på stålrör också.

Vi var väldigt noga med smärgelduk. Tänkte kanske testa med en annan typ av koppling

Testa den stålrörskopplingen som jag nämnde om du vill testa något annat. Finns på hyllan på hornbach

Förstår dock inte hur din klämring inte får det rätt, de få jag dragit har alla funkat perfekt direkt och de rören har ibland sett lite tvivelaktiga ut

Snittet är ganska nära en böjning på röret, kan vara så att det gjort att röret inte är helt runt

Krilleman
Lite sent svar, men bättre sent än aldrig! ;)

Börja i rätt ände, jag antar att du har vatettes röda klämringar och inte VSH:s blåa!

Har du dragit ordentligt? Monteringsanvisningen säger visserligen "tills det stumnar" men här är det ju fråga om stålrör, därav lite olika ytterdiametrar på olika rör. (Inget exakt) så därför är instruktionen lite luddig.

Dra lite till!

Hur nära böjen har du kapat?

En unifix kräver längre raksträcka än vatette stål.

Blev det vinkel eller T-rör? För på din tidigare bild ser det ut som om du har en annan mutter på sticket än vatette?! Och ett lock på det T-röret behöver en planadapter för att det ska bli OK!

Under locket är det bara en gummipackning, är det inte ok? Hur fungerar planadaptern? Är det en bricka för att fördela kraften?

Vi har dragit mycket mer på returröret än framledning och det är enbart retur som läcker.

Vi valde den kortare kopplingen med röda klämringar just för att den är kortare men vi har även den andra typen vi kan prova med dock har den 35mm mutter istället för 32 så det blir trångt mer större nyckel etc. Det är ju svårt att veta exakt var böjen börjar påverka röret, ska mäta lite med skjutmått och se om vi kan se nått

Krilleman
Kanten på änden är spetsig, planadaptern gör den slät. Då undviker man att skära sönder gummit. Extra viktigt om du ska bygga in det hela!

Kortare kopplingen? Va? Nu hänger jag inte med... 35, 32?

Jag förstår det kollade vi på och det var inte spetsigt men kanske ska kolla på det igen.

Den kortare kopplingen med röd klämring har 32 mm mutter istället för 35mm på den längre. Vilket också var ett skäl då 35mm nyckeln är svårare att få plats med i hålet. Edit: plus att mutter kommer längre in med den kopplingen

Krilleman
Men det finns ju bara en mutter man ska använda för "Stål". Du byter ju bara mässingsklämringen till den röda i plast.

Saxat:
Vatette Stål består av en röd plasthylsa som används istället för klämringen i Vatette kopplin/kulventil.

Vad är det du menar med olika muttrar?

Ny vet jag inte om vi pratar om samma koppling, men den längre kopplingen har 35mm mutter och den kortare med röd klämring har 32mm

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.