25 000 läst ·
96 svar
25k läst
96 svar
"Dold" kostnad vid fastighetsköp som bara en budgivare känner till ?
skulle gärna se en mäklare som jobbar för köparens intresse.( det finns program om sådana utomlands) men i såfall skall det nog vara köparens marknad. som kan hålla kontakt med säljarens mäklare ordna visning och tala om en rättvis värdering på fastigheten och ge tips hur köparen skall göra.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Tror inte det hjälper.
En mäklare jobbar normalt inte speciellt hårt för säljaren heller. Mäklaren jobbar för att göra en så snabb och arbetsfri försäljning som möjligt. Om vi börjar med "köpmäklare" så kommer det också att i första hand få till en så snabb affär som möjligt.
En mäklare jobbar normalt inte speciellt hårt för säljaren heller. Mäklaren jobbar för att göra en så snabb och arbetsfri försäljning som möjligt. Om vi börjar med "köpmäklare" så kommer det också att i första hand få till en så snabb affär som möjligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Nu blev jag nyfiken. Hur då?Mickepet skrev:
Du budar mot Stefan Carlsson, vinner du?
Det är klart att du kanske kan veta mer om det bara finns en person i Sverige med ett specifikt namn, men då känns det lite orättvist.
Jag har en kamrat som deltog på ett forum för många år sedan och de hade kravet att man måste använda sitt riktiga namn. Kompisen som är ensam i Sverige med det namnet drog sig ur när han fick ett brev (vanligt brev) från någon av motdebatörerna. Den gången var det inget farligt, men nästa gång kanske det är en mer illasinnad person.
Det hör till god ton att man vet vem man budar mot inte att man exakt vet vem man budar mot. Det är ingen exakt vetenskap men men det går att gissa sig till det, om inte annat än med magkänsla från ex visningen. Det betyder inte att man kommer stå som"vinnare". Men namn (även om det är fingerat) så kan man avgöra om man har en chans. Men det är inte så att man får magiska krafter att se in i framtiden. Men det hör till god ton att man vet vem man budar mot även om det bara är ett namn. Det är magkänsla det handlar om ,insikter och erfarenheter man samlat på sig under åren. Det rör sig inte om någon hemlig algoritm eller så. 
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Jag vet inte varför det hör till god ton att veta vem man bjuder mot. Tvärtom är det nog vanligare att man inte vet det. I offentliga upphandlingar vet man inte vilka konkurrenter som lägger bud (gissa kan man alltid). På auktioner vet du inte alltid heller eftersom folk ringer in bud. På Tradera eller liknande bjuder du mot ett påhittat namn, vilket iofs är ok om jag förstod dig rätt.
Jag är ensam om mitt namn i Sverige så jag föredrar att ingen annan vet mitt namn. Fingerade namn var ju ok så vad är då problemet med budgivare 1 etc?
Du kan ju själv kalla budgivare 1 för Andersson och budgivare 2 för Bertilsson om det känns bättre.
Budar du mot Wallenberg så kanske du kan gissa att hen har mer pengar än du, men det kanske är någon annan eller också kanske hen inte värderar objektet på samma sätt som du så då kvittar det ändå.
Jag är ensam om mitt namn i Sverige så jag föredrar att ingen annan vet mitt namn. Fingerade namn var ju ok så vad är då problemet med budgivare 1 etc?
Du kan ju själv kalla budgivare 1 för Andersson och budgivare 2 för Bertilsson om det känns bättre.
Budar du mot Wallenberg så kanske du kan gissa att hen har mer pengar än du, men det kanske är någon annan eller också kanske hen inte värderar objektet på samma sätt som du så då kvittar det ändå.
Ibland gör mäklare utfästelser, uttalade eller outtalalde.-MH- skrev:
Jag ser att på många bilder på fastigheter har mäklaren photoshoppat in blå himmel. Det ser väldigt konstigt ut inifrån och utomhusbilder med samma molntussar i olika vinklar är beklämmande. För att inte tala om att det saknas skuggor när det är så blå himmel. Utfästelse om bra väder känns ok, alla vet att vädret kan variera.
De photoshoppar ju även in en brasa i eldstäder. Samma flammor från olika vinkar i rummet taget vid olika tidpunkter. Utfästelsen här kan jag tycka är att eldstaden är godkänd för eldning. Jag hoppas att motsatsen inte förekommer.
Klassikern redan är väl den borttagna kraftledningen. Är det en utfästelse från mäklaren att kraftledningen kommer försvinna? Märkligt att gå händelserna i förväg.
Källa: http://www.dn.se/ekonomi/kraftledning-retuscherades-bort-av-maklare/
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Har för mig det var en artikel häromveckan, där en brasa hade photoshopats in i en öppen spis med eldningsförbud.Ymer skrev:
Som spekulant bör man kanske komma ihåg att bilderna troligen både fotograferas och "efterbehandlas" av en fotograf som inte har något med mäklarfirman att göra. jag gissar att fotografen slentrianmässigt förbättrar saker som brasa i spisen, blå himmel osv. Men sedan väljer mäklaren vilken version av bilder som skall tas med.
Rent formellt kan man kanske hävda att brasan skall anses vara en utfästelse. Men för sin egen skull bör man inse att sådant alltid måste kontrolleras. Alla uppgifter i en objektbeskrivning kan vara hur fel som helst, utan att det går att ställa någon till ansvar. Mäklaren "har fått" uppgifterna från säljaren, säljaren kan blåneka till att ha sagt så.
Allt skall kontrolleras, om man tycker att den beskrivna egenskapen har betydelse för köpet.
Det är det som är så sjukt. Att allt ska kontrolleras. Det finns inget man kan lita på och ehentligen ingen som behöver stå till svars. Det är ju ett hästjobb om man utöver stora kontroller inför budguvning även måste kontrollera det som står i objektbeskrivningen och vid första anblick verkar oproblematisk. Konsumentskyddet känns verkligen svagt för köparen. Borde kunna köpa en försäkring som hjälper köparen i första hand ?
Jag förstår fortfarande inte hur enbart mitt namn kan göra att du kan avgöra om du kan vinna budgivningen. Även om du gissar på vilket namn som hör ihop till vilket utseende som du såg på visningen...Som du skriver i första meningenMickepet skrev:vem har sagt något om personnummer eller kolla inkomst. det räcker med namnet för att kunna avgöra om man kan vinna budgivning. svårare än så är det inte. själva poängen är att man vet vilken man budar mot och det är mycket bättre än att det är anonymt, det betyder inte att man har större chans att buda högst utan det är att man vet vilken man budar mot.(även om det bara är namn, vilket man bara kan gissa från visningen) det hör till god ton att budgivningen är öppen, vilket den inte är om den är anonym. f.ö. så får köparen oc säljaren alla uppgifter om de som budar. om någon vill vara anonym så finns det inga invändningar om det. det är bara att man skall få ärliga budgivningar.
Men jag släpper att jag inte förstår
Klart du kan köpa en försäkring. Det kallas överlåtelsebesiktning.Saintus skrev:Det är det som är så sjukt. Att allt ska kontrolleras. Det finns inget man kan lita på och ehentligen ingen som behöver stå till svars. Det är ju ett hästjobb om man utöver stora kontroller inför budguvning även måste kontrollera det som står i objektbeskrivningen och vid första anblick verkar oproblematisk. Konsumentskyddet känns verkligen svagt för köparen. Borde kunna köpa en försäkring som hjälper köparen i första hand ?
Konsumentskydd är inte applicerbart vid fastighetsköp, det är inte en bil du köper. Affären är mellan (i lagens mening) jämnbördiga parter, inte mellan en försäljare som har ett informationsövertag och en konsument.
Ja, det är mycket jobb med att köpa en fastighet. Hur många andra affärer av den digniteten gör du utan gediget arbete?
Ja, det är riskvarningarna du ska titta närmare på. Visst, det är friskrivningar för besiktningsmannen men det handlar också om att det faktiskt är svårt att bedöma byggnader. Att försäkra sig mot alla risker i ett hus är säkert möjligt men du kommer inte gilla premien.Saintus skrev:
Om du vill ha ett så felfritt hus som möjligt, köp nyproduktion med garantier. Och betala massa pengar till en firma som bevakar bygget åt dig. Och förbered dig på att det ändå kommer förekomma fel.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Vet inte vad du menar. Om det finns risker beskrivna, så är det en friskrivning. Bes. mannen kan inte avgöra att det är fel just nu. Skall du som köpare känna dig säker så får du betrakta alla friskrivningar som säkra fel, och lägga budget efter det. Men då lär du aldrig vinna en budgivning.Saintus skrev:
Oftast har besiktningar begränsningar i omfattning. Att en bes. man helt enkelt glömmer att besiktiga något som ingår i uppdragsavtalet är nog väldigt ovanligt. Men de kan skriva i protokollet att ex. vinden inte kunde besiktigas, av tvivelaktigt skäl. Men då vet du att på vinden är troligen allt fel,riv hela klabbet.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Man kan också betala extra för djupare undersökningar. Vissa problem kommer man dock inte kunna se utan stora ingrepp och det är kanske inte säljaren så intresserad av att låta dig utföra. Man får prata med besiktningsmannen för att göra sig en så bra bild som det går. Är man inte trygg med det så får man kanske hyra eller räkna med att allt är fel och lägga bud därefter.