Elektrikern har nyligen dragit fram flexrör med tråd i monteringsskiktet till mina nyligen monterade Velux Integra takfönster. Monteringskiktet i sig är mycket litet 22mm och innan jag sätter igen det med gips skall ju takfönstret kopplas in, något som elektrikern ska komma tillbaka och göra.

Frågan är bara hur en sådan inkoppling kan göras på snyggast sätt. Man vill ju inte gärna smeta dit en stor kopplingsdosa som kommer synas sedan. Hur är det tänkt att göras? I dagsläget sitter det en sladd med stickpropp från fönstret.

Bilden visar både dold inkoppling och inkoppling med stickpropp
integra eldragning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ska man ha dolt gäller det ju att ha en konstant dialog med dels elektrikern och sen den som monterar fönstret. Sen dina önskemål på det också då såklart,

Grundregeln är ju att man ska följa tillverkarens anvisning, och anvisar tillverkaren stickpropp så ska det vara stickpropp.

elmont skrev:
Grundregeln är ju att man ska följa tillverkarens anvisning, och anvisar tillverkaren stickpropp så ska det vara stickpropp.
Ja alltså, de anvisar ju både och, man kan alltså välja dolt montage eller stickpropp. Båda är utritade på bilden.

Det känns bara som om jag släpper elektrikern lös så kan han ju hitta på lite vad som (vilket han har gjort nu i veckan i tidigare installationer), därför söker jag efter bästa lösningen.

Litar du inte på elektrikern tycker jag att du ska be att få avsluta samarbetet, en elektriker SKA du kunna lita på.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tvivlar inte på den tekniska kompetensen, utan den estetiska. Är det någon som vet hur detta brukar se ut rent estetiskt, en sådan här dold dragning?

Om du inte redan har köpt fönstret tycker jag att du skall överväga ett solcellsfönster. Kostar under 1000-lappen mer, men det sparar man snabbt in på att elektrikern inte behöver installera. Då behöver man inte ens fundera på kabeldragningen.

Vad är din fråga egentligen? Om elektrikern dragit fram ett rör så är det ju redan klart?

fast jag förstår ju ts lite grann. Säger man ingenting så kör ju elektrikern enklaste vägen och då kan det ju bli en dosa på väggen. Vill man inte ha det så lär man ju göra som jag skrev. Tota ihop både elektriker och fönstermontör och gärna husägaren också och tillsammans får man gå igenom vad som fungerar. Inte ens elektriker är tankeläsare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.