Hej

Bor i hus med självdrag (5 våningar), har nya fina Spirorör dragna i skorstenen. Nu till min fråga, detta rör skall gå till ett badrum och jag tänkte om möjligt ha forcerad ventilation nu när jag ändå har ett nytt Spirorör. Men jag vill helst inte montera en utanpåliggande fläkt, alltså en traditionell PAX fläkt. Jag skulle vilja ha den dold i röret ovanför det sänkta taket. Finns det fläktar som kan monteras inuti röret? Eller hur skulle man göra? Montera fläkten mellan rör och takgips så man inte ser fläkten från badrummet?

A Andreas Kneg skrev:
Hej

Bor i hus med självdrag (5 våningar), har nya fina Spirorör dragna i skorstenen. Nu till min fråga, detta rör skall gå till ett badrum och jag tänkte om möjligt ha forcerad ventilation nu när jag ändå har ett nytt Spirorör. Men jag vill helst inte montera en utanpåliggande fläkt, alltså en traditionell PAX fläkt. Jag skulle vilja ha den dold i röret ovanför det sänkta taket. Finns det fläktar som kan monteras inuti röret? Eller hur skulle man göra? Montera fläkten mellan rör och takgips så man inte ser fläkten från badrummet?
En kanalfläkt skulle kanske fungera.
Vet inte vad för styrning du bör köra med

A Andreas Kneg skrev:
Hej

Takfläkt är det enkla svaret, men jag antar att det handlar om en bostadsrättsförening?

Är det en brf så ska du börja vända dig till styrelsen. Låter skumt att dra spiro i ett självdragshus och inte montera en takfläkt samtidigt.

Om det inte är en BRF och du inte kan montera en takfläkt så kan du klippa in dig i kanalen och montera en kanalfläkt, men ska den monteras ovanför ett fast innertak så bör du absolut sätta dit en inspektionslucka som är stor nog att komma åt att byta fläkten, annars blir det väldigt trist om fläkten rasar i framtiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.