Hej!
Jag köpte en villa med sluttande tomt för ca 3 ars sedan. En del av tomten står på fyllnadsmassa med en gammal stödmur av stenblock. Nedre delen av stödmuren utgör vår tomtgräns mot grannen under. Jag märkte med tiden att en del av stödmuren buktade ut sig och slutligen för några veckor sedan rasade några stenar och en del grus från undre delen av muren.

Markbyggaren som kollade muren tyckte att problemet beror på vatten flöde bakom muren. Vår undersökning visade alla stuprör mynnar på fyllnadsmassan en bit under marken. Det finns alltså inga andra utgångar på ledningarna.

Frågan är om det här felet kan räknas som dold fel? Eller om jag borde som husköpare kollat att stuprören har utgångar?

Med vänlig hälsning
Marcus T

Ja, det borde du nog. "Dolt" betyder inte "att det inte syns". Eftersom det är ganska vanligt att stuprör inte anslutits till dagvattennätet utan att man har lokalt omhändertagande av dagvatten (till dike, stenkista, eller som i ert fall bara ner i marken) så tror jag du får mycket svårt att få detta klassat som dolt fel.

• Gilla
larsson r och 1 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till ByggaHus!

Det enkla svaret, är att du skulle kontrollerat stuprören vid besiktningen.

• Gilla
Marcus T
  • Laddar…
Vi kontrollerade alla stuprör vid husköpet och såg att de gick ner i marken men kollade inte vart de mynnar ut. Ingår den här kontrollen i husköparens undersökningsplikt?

Är de inte anslutna till ett fungerande dagvattennät, är det köparens skyldighet att ta reda på vart vattnet tar vägen vid besiktning av fastigheten.

• Gilla
Marcus T
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Är de inte anslutna till ett fungerande dagvattennät, är det köparens skyldighet att ta reda på vart vattnet tar vägen vid besiktning av fastigheten.
Frågan är väl egentligen vad säljaren har angivit... har säljaren sagt eller skrivit att fastigheten/stuprören är ansluten till dagvattensystemet så borde det innebära dolt fel förutsatt att man kan påstyrka att säljaren vetat om att så inte är fallet. Om säljaren däremot inte sagt något (och köparen inte frågat) så borde det hamna inom köparens undersökningsplikt.

• Gilla
Marcus T
  • Laddar…
Kollade i frågelistan i köpekontrakten. En av frågorna var:
Har observerats eller finns misstanke om brister eller fel i byggnadens dränering och den utvändiga vatten- och avloppssystemet?
Säljaren har svarat "nej" på frågan.

S
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att detta är en av väldigt få gånger här på forumet som det skulle gå att få som dolt fel. Men i slutändan är det en extremt stor risk att ta för dig med tanke på kostnaden om du förlorar.

Men att det skulle kunna gå som dolt fel är inte helt omöjligt anser jag.

Skulle gissa på nästan 0 % chans att få det som dolt fel. Då antar jag att huset inte är nybyggt och att det inte är utlovat att det är kopplat till kommunalt dagvatten.

Oavsett det så är felet på en äldre stödmur som är utsatt för jord och vattentryck på grund av tomtens lutning och inte på själva huset. Det behöver inte heller vara vattnet från stuprör som är den största boven i dramat. Kan vara vatten som rinner helt naturligt också.

Kostar inte något att prata med säljaren, men något dolt fel har jag mycket svårt att tro det är.

• Gilla
Robert63
  • Laddar…
Hur gammalt är huset? tidigare fanns inga krav på att leda bort regnvatten från hus o tak via dagvattenledning till det kommunala nätet. Men en stor del av vad som gäller kan du hitta hos kommunen, det var inte ovanligt med sk stenkistor eller dylikt. Det där med att säljaren har svarat nej kan vara helt i sin ordning ,själv har du bott där tre år innan du börjar undra.

Mikael_L
cecar33 skrev:
Hur gammalt är huset? tidigare fanns inga krav på att leda bort regnvatten från hus o tak via dagvattenledning till det kommunala nätet.
Och något sådant krav finns inte idag heller, men nuförtiden finns nästan alltid möjligheten om det är kommunalt vatten till fastigheten.

Men LOD (Lokalt Omhändertagande av Dagvatten) rekommenderas egentligen generellt, iaf ifrån naturvårdsverket.

• Gilla
b8q
  • Laddar…
harry73
Mikael_L skrev:
Och något sådant krav finns inte idag heller, men nuförtiden finns nästan alltid möjligheten om det är kommunalt vatten till fastigheten.
hur funkar det? Anslutar man stuprör till den kommunala vattenledning?

Skulle tro att kommunerna - i alla fall runt Stockholm - inte vill ha dagvatten i avloppsledningarna. Många kommuner kräver vid nybygge att det görs stenkistor för att ta hand om regnvatten och dräneringsvatten.

Det fungerar precis som ni skriver ovan, man ansluter stuprören till kommunens dagvattenledning i gatan (den som tar hand om vatten från rännstensbrunnar t.ex.). Men dagvattenledningarna är (ska iaf vara) helt separerade från avloppsledningarna. Trots det vill kommunen inte behöva ta hand om mer regnvatten än nödvändigt (vid skyfall bräddar nämligen dagvattenanläggningarna över och en massa föroreningar spolas ut i sjöar och hav). Därför vill kommunen nästan alltid att man använder LOD och leder ner stuprören till en stenkista i marken istället.

Poängen är att man absolut inte ska ta för givet att stuprören på ett hus är anslutna till det kommunala dagvattennätet, eftersom det vanligaste tvärtom är att de faktiskt slutar någonstans på den egna fastigheten. Alltså mycket svårt att hävda att detta skulle vara något dolt fel.
Dessutom har det ju varit ovanligt mycket regn i år, så att muren gett med sig kan ju faktiskt lika väl bero på högt grundvattenstånd och ökat tryck på muren i vilket fall som helst.

Redigerat:
harry73
Jag har kommunalt vatten, men inget kommunalt avlopp, och det är rätt så vanligt eftersom det är enklare att lägga långa vattenledningar än långa avloppsledningar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.