Vad händer i ett sådant fall då säljaren av en fastighet skriver under köpekontraktet med köparen och sedan, hemska tanke, avlider?

Är köpet fortfarande giltigt, och köparen får köpa fastigheten av dödsboet?

Eller är köpet ogiltigt och fastigheten tillfaller istället automatiskt eventuella arvingar?
 
Jorg skrev:
Är köpet fortfarande giltigt, och köparen får köpa fastigheten av dödsboet?
Köpet är fortfarande giltigt. Dödsbodelägarna träder in i den avlidnes ställe.
Det kan bli strul ibland om någon/några av delägarna ej går att nå eller trilskas. :P
 
Det hände oss när vi köpte tomten på förra stället.

Köpekontraktet var fortfarande giltigt. Så det blev inga problem.
 
Kan tillägga att

ett köpekontrakt är alltid giltigt, om det inte i sig är ogiltigt.

Däremot kan tänkas att köpet blir ogiltigt eller rättare sagt inte går att genomföra, t ex om den avlidne skulle enligt ett villkor uppfylla något som av naturliga ;) skäl numera inte går att genomföra.

Lycka till!  :) :) :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.