11 713 läst ·
30 svar
12k läst
30 svar
Dödsfall, skyldigheter?
Sida 1 av 3
Min pappa gifte om sig för runt 15 år sedan, och gick sedan bort för 7 år sedan.
De hade ett inbördes testamente, där pappa lämnade en del till mig, och att resten av hans kvarlåtenskap skulle tillfalla hans fru med fri förfoganderätt, och sedan skulle hans andel delas mellan mig och min farbror när frun dog.
Hans fru valde att lämna sin del till ett lokalt djursjukhus.
Jag har inte haft någon kontakt med henne sedan pappa gick bort, men har nu fått ett samtal från kommunen att hon har gått bort utan anhöriga, men att jag är nämnd i hennes testamente, och de tvår sina händer på allt ansvar.
Vad har jag egentligen för ansvar för att ta hand om allt från begravning till rensa lägenhet, bouppteckning mm för en person jag varken är släkt med eller stått nära, bara för att jag inte fick ut hela min arvslott för 7 år sedan? Vilket ansvar har Evidensia (ägare till djursjukhuset), som ska ha den större delen av dödsboet?
Hon hade kusiner, men stod inte nära någon av dem, och ingen är intresserad av att ta över ansvaret.
De hade ett inbördes testamente, där pappa lämnade en del till mig, och att resten av hans kvarlåtenskap skulle tillfalla hans fru med fri förfoganderätt, och sedan skulle hans andel delas mellan mig och min farbror när frun dog.
Jag har inte haft någon kontakt med henne sedan pappa gick bort, men har nu fått ett samtal från kommunen att hon har gått bort utan anhöriga, men att jag är nämnd i hennes testamente, och de tvår sina händer på allt ansvar.
Vad har jag egentligen för ansvar för att ta hand om allt från begravning till rensa lägenhet, bouppteckning mm för en person jag varken är släkt med eller stått nära, bara för att jag inte fick ut hela min arvslott för 7 år sedan? Vilket ansvar har Evidensia (ägare till djursjukhuset), som ska ha den större delen av dödsboet?
Hon hade kusiner, men stod inte nära någon av dem, och ingen är intresserad av att ta över ansvaret.
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 406 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 406 inlägg
Hur du är nämnd i fruns testamente tror jag kan vara väldigt viktigt. Står det något i stil med "All min kvarlåtenskap, utom det och det, ska tillfalla Wooe" är du universell testamentstagare och som sådan är du dödsbodelägare med ansvar för dödsboet. Står det däremot "Wooe ska ha den och den saken" är du inte dödsbodelägare. Jag tolkar TS som du inte var adopterad, vid adoption skulle det vara en annan sak.Wooe skrev:
Min pappa gifte om sig för runt 15 år sedan, och gick sedan bort för 7 år sedan.
Om det finns något för dig "att hämta" i dödsboet är det inte fel att man tar på sig att göra bouppteckningen. För att det skall gå rätt till och att man inte skall bli lurad. Det är inget speciellt svårt. Men har man inte kunskapen själv kan man ta hjälp av någon som kan.
I bouppteckningen skall alla tillgångar finnas med. Om du inte haft kontakt med henne på 7år vet du antagligen inte vad som finns. Det kan ju faktiskt finnas en stor förmögenhet som är ditt farsarv.
I bouppteckningen skall alla tillgångar finnas med. Om du inte haft kontakt med henne på 7år vet du antagligen inte vad som finns. Det kan ju faktiskt finnas en stor förmögenhet som är ditt farsarv.
De hade ett gemensamt, inbördes testamente i stil med:B Blazermannen skrev:Hur du är nämnd i fruns testamente tror jag kan vara väldigt viktigt. Står det något i stil med "All min kvarlåtenskap, utom det och det, ska tillfalla Wooe" är du universell testamentstagare och som sådan är du dödsbodelägare med ansvar för dödsboet. Står det däremot "Wooe ska ha den och den saken" är du inte dödsbodelägare. Jag tolkar TS som du inte var adopterad, vid adoption skulle det vara en annan sak.
"I det fall att jag 'pappa' går bort först skall min dotter erhålla 1/4 av kvarlåtenskapen, resten till 'frun' med fri förfoganderätt. Efter hennes bortgång skall min andel delas lika mellan min bror och dotter. Om en av dem inte längre lever går allt till den som är vid liv.
I det fall att jag går bort sist ska min del av kvarlåtenskapen delas mellan min bror och dotter.'
'I det fall att jag 'fru' går bort först lämnar jag 1/4 till djursjukhuset, resten till 'pappa' med fri förfoganderätt. Efter hans bortgång ska resten av min andel gå till djursjukhuset.
I det fall att jag går bort sist ska min del av kvarlåtenskapen tillfalla djursjukhuset.'
Uppenbarligen med ett mer juridiskt klingande språk.
Med andra ord, jag står med i hennes testamente, men inte för att hon lämnar något till mig, utan för att jag stod i pappas.
Jag har faktiskt fått veta idag att det verkar som att den förra bouppteckningen saknade något.Bönhas skrev:
Om det finns något för dig "att hämta" i dödsboet är det inte fel att man tar på sig att göra bouppteckningen. För att det skall gå rätt till och att man inte skall bli lurad. Det är inget speciellt svårt. Men har man inte kunskapen själv kan man ta hjälp av någon som kan.
Tydligen ska juristen ha missat ett konto i pappas namn, frun upptäckte det i efterhand. Något om att det skulle kräva en ny bouppteckning för att åtgärda, och att hon tyckte det var en onödig kostnad eller något och lät det vara.
Andrahandsuppgifter, eller möjligtvis rent av tredjehands, så vet inte hur/om det verkligen ligger till.
Själva bouppteckningen är väl en sak att hantera, det jag är mer bekymrad över är alla praktiska bitar, rensa ur lägenheten, identifiera och avsluta alla abonnemang, ta hand om posten i en bostad flera mil bort, för att inte tala om banken. När mormor och mammas mans föräldrar har gått bort tidigare så har det varit banktjafs i jag vet inte hur många månader innan allt varit klart.
Hade det varit min 'extra-pappa' som faktiskt agerat som en pappa hade det varit en sak, men för en 'extra-mamma' som aldrig har ställt upp på något sätt...
Känns som en ovälkommen tidig julklapp.
Som särkullbarn bör hon ha fått ut sin arvslott redan när pappan gick bort för 7 år sedan.Bönhas skrev:
Exakt hur det är formulerat är extremt viktigt. "i stil med" räcker inte som info för att bedöma vad som gäller.Wooe skrev:
Tyder på att du och din bror skall ha 1/2 var av pappas del och "frun" inget av den.Wooe skrev:
"min del" tyder på att hon är medveten om att du och din bror skall ha er del.Wooe skrev:
Precis. Men det hon fick av din pappas arv "med fri förfoganderätt" lämnar hon nu till dig och din bror.Wooe skrev:
Det gäller alltså hela er pappas kvarlåtenskap. Inklusive kontot juristen ha missade".
Ta kontakt med någon (din bror/en jurist/en bekant) du litar på som kan reda ut hur stora delar din pappa och frun har. När det är klart vet ni exakt vad djursjukhuset, din bror och du skall ha. Var noggrann för er egen skull och för att djursjukhuset skall kunna se att allt gått rätt till. Ni vill inte att de skall börja bråka.
Allt det praktiska kan ni anlita någon firma att sköta. Begravningsbyrå för begravning och någon som köper hela dödsbon och städar. Mäklare att sälja bostad. Det är inget svårt. Och ganska lite jobb när man lejer bort det. Dödsboet efter "frun" betalar.
Nja jag tycker många som svarar missar grundfrågan. Det är ju trots allt ett ganska stort projekt att städa upp efter en människa, och har man ingen egentlig anknytning till personen kan jag förstå att man inte vill få det här projektet i knät. Vad skulle hända om Wooe bara lät allt bero, säga "not my problem" och låta räkningarna i dödsboet bara rulla på. Vem är det i slutändan som tvingas städa upp?
Gör det till din livsuppgift att riskkapitalisterna på Evedensia får så lite som möjligt så kommer det nog kännas lite trevligare. Hon var ju uppenbarligen inte vid sina sinnes fulla bruk att man frivilligt lämnar stålar till det helvetshålet.
Du är dödsbodelägare och kan ansöka om att en boutredningsman ska utses. Boutredningsmannen tar sedan över ansvaret för dödsboet, men mot en kostnad så klart, som i första hand betalas av dödsboet. Dessvärre kan du bli betalningsskyldig personligen om dödsboets tillgångar inte räcker.Wooe skrev:
Jag har faktiskt fått veta idag att det verkar som att den förra bouppteckningen saknade något.
Tydligen ska juristen ha missat ett konto i pappas namn, frun upptäckte det i efterhand. Något om att det skulle kräva en ny bouppteckning för att åtgärda, och att hon tyckte det var en onödig kostnad eller något och lät det vara.
Andrahandsuppgifter, eller möjligtvis rent av tredjehands, så vet inte hur/om det verkligen ligger till.
Själva bouppteckningen är väl en sak att hantera, det jag är mer bekymrad över är alla praktiska bitar, rensa ur lägenheten, identifiera och avsluta alla abonnemang, ta hand om posten i en bostad flera mil bort, för att inte tala om banken. När mormor och mammas mans föräldrar har gått bort tidigare så har det varit banktjafs i jag vet inte hur många månader innan allt varit klart.
Hade det varit min 'extra-pappa' som faktiskt agerat som en pappa hade det varit en sak, men för en 'extra-mamma' som aldrig har ställt upp på något sätt...
Känns som en ovälkommen tidig julklapp.
Om inte någon utredningsman utsetts får nog du ta på sig ansvaret för dödsboet själv.
Värt att notera är att din och eventuell farbrors del av arvet bör vara 3/8 av dödsboets tillgångar, eftersom det är det som är din pappas del.
Edit: Hmm, vid närmare eftertanke är det nog till och med 3/7 av dödsboets tillgångar.
Redigerat: