Hej.

Jag får inte till uppkopplingen mot SPC-connect.
Går jag in på spcconnect.com och ska registrera panel så får jag felmeddelande.

Jag misstänker att det är pga felet som jag visar i bilden jag bifogar.
Jag har testat att ställa in telias dns-adress, testat ställa in min gatewayadress (192.168.1.1)
och även testat köra DHCP men jag får ändå inte det att fungera.

Tips? :)

Skärmdump av SPC-system med felmeddelanden i loggfönstret gällande DNS och adressering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad har du för DNSer på dina andra datorer på nätet?

Prova Googles DNS, 8.8.8.8.

Om din router ska funka i den här rollen behöver du förmodligen ha slagit på en inställning som kanske heter "DNS Forwarding" eller liknande.
 
svartöra skrev:
Vad har du för DNSer på dina andra datorer på nätet?

Prova Googles DNS, 8.8.8.8.

Om din router ska funka i den här rollen behöver du förmodligen ha slagit på en inställning som kanske heter "DNS Forwarding" eller liknande.
Jag ska testa det du skriver med Googles dns.

Mina andra datorer kör genom routern (på dhcp) men även om jag sätter 195.67.199.39 som är Telia dns så funkar det inte. Men som sagt jag ska testa Google också.
 
Hur kopplar den upp sig är det trådlöst eller via kabel?
 
Med kabel.

Det funkade konstigt nog med Googles dns. Undrar just varför
 
mickelinoe skrev:
Med kabel.

Det funkade konstigt nog med Googles dns. Undrar just varför
Det borde fungera med dhcp om det fungerar för annat datorer, surfplattor etc.
Fungerar det om du byter tillbaka till dhcp?
Startade du om routern?
 
Hej.

Jag har startat om routern utan framgång. Jag tycker att det borde funka eftersom datorerna når den dns-server som routern har inställd. Det skulle kunna vara att routern och spc inte funkar riktigt med varandra - vad nu sillnaden skulle vara? För routern borde SPC behandlas lika som en dator.

Jag har inte provat att ställa tillbaka till DHCP efter att jag testade Googles dns.
Jag vill dessutom inte ha SPC inställt på DHCP.

Just nu funkar det bra iallafall även om jag inte blev så mycket klokare på VAD felet var.
 
Vill du inte använda dhcp så kör som det är , när det nu fungerar.
 
En möjlighet är att DNS-implementeringen i larmet är en aning sopig och att telias DNS avger ett svar som den inte begriper, men att Googles DNS råkar svara så den förstår. Det framgår ju inte av meddelandet i loggen om det är så att larmet inte får svar alls, eller att det får ett svar det inte förstår.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.