223 115 läst ·
1 634 svar
223k läst
1,6k svar
Djur i trädgården, höns, kaniner, ödlor, grodor, igelkottar m.fl
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Nope, denna är vad jag skrev ovan. Snabelsvärmaren har enklare teckning och inga vita streck.Karlia skrev:
Brunsprötad skymningssvärmare
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Större snabelsvärmare
Logga in
Skapa konto
Det är väl helt vanliga Penséer som svärmaren vill åt?Jonas Persson skrev:
Undrar eftersom jag också har samma blommor + mer på min farstukvist och aldrig sett en svärmare på 20 år!
Skulle vara så roligt att se dessa stora, tröga, sensommarfjärilar komma nafsa på blommorna... men annars är jag så nöjd med alla bin, humlor och fjärilar som är galna i de stora bolltistlarna.
En kan inte få allt, och avundsjuka är inte jag.
(bara intresserad av, nyfiken på, var dessa svärmare finns - jag bor i söderförort nära en sjö, lite blåsigt, kanske du har fördelaktigare läge @Jonas Persson ?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Minns jag också, min pappa plockade i burk så jag skulle få se hur de lyste, vet inte ens om det var fjärilar eller annat och har inte kollat. Men det var fantastiskt, fast kanske mest för stunden tillsammans med pappa och bror.Karlia skrev:
Definitivt någon av dessa svärmare @Jonas Persson inlägg #646
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Stämmer, vanliga blommor. Normalt ser vi dem vid kaprifolen eller kryddväxter; mejram, oregano, mynta och citronmeliss.Maria T skrev:
Det är väl helt vanliga Penséer som svärmaren vill åt?
Undrar eftersom jag också har samma blommor + mer på min farstukvist och aldrig sett en svärmare på 20 år!
Skulle vara så roligt att se dessa stora, tröga, sensommarfjärilar komma nafsa på blommorna... men annars är jag så nöjd med alla bin, humlor och fjärilar som är galna i de stora bolltistlarna.
En kan inte få allt, och avundsjuka är inte jag.
(bara intresserad av, nyfiken på, var dessa svärmare finns - jag bor i söderförort nära en sjö, lite blåsigt, kanske du har fördelaktigare läge @Jonas Persson ?
Vi bor intill skogen långt från vatten.
I boken står det så här, men de blommor som anges har blommat ut sedan flera veckor.
LEVNADSSÄTT Brunsprötad skymningssvärmare lever på såväl torra som friska öppna gräsmarker, t.ex.
blomrika ängsmarker, hyggesmarker med mjölke, skogsbilvägar, kraftledningsgator, grustäkter och ibalnd även trädgårdar och parker. I Danmark uppträder den även i kustnära sanddynområden. Den är vittspridd och kan påträffas lite varstans, men undvikers slutna skogar och stadsbebyggelse. Fjärilen uppträder
som regel enstaka eller i måttliga antal vid varje tilfälle, men larverna kan även vara mer talrika. Fjärilen är en stark flygare och dess beteende dagtid antyder att den sträcker vida omkring. Den har även migratoriska tendenser. Förekomsterna i Danmark berort roligen delvis på inflygningar från Sverige och emellanåt även söderifrån. Det är troligt att även förekosterna i Norrland är beroende av inflygningar från söder eller sydöst. Förekomsterna kan variera kraftig
i antal mellan olika år och arten kan försvinna från ganska stora områden under kalla och regniga perioder. Den besöker ivrigt nektarrika blommor av olika slag, gärna mjölke Epilobium angustifolium men även syren Syringa vulgaris, nejlikor Dianthus spp., såpnejlika Saponaria officinalis, tjärblomster Viscaria vulgaris
klätt Agrostemma githago, maskrosor Taraxacum sppo och rododendron Rhododendron spp. Fjärilen är aktiv
på dagen i solsken fram till strax efter skymningen under varma nätter ibland till midnatt. Den lockas i lägre antal till ljuset från kvicksilverlampor, hanarna oftare än honor, som lockas tidigare på kvällen. När
fjärilen störs försöker den skrämmas genom att böjer bakkroppen nedåt, vika upp vingarna så att bakvingarnas röda teckning syns och fälla fram antennerna
Parningen sker som regel under sennatten och i gryningen, och varar normalt två timmar. Fjärilen flyger i en ganska utdragen generation, i söder från mitten av juni till mitten av augusti, längre norrut från andra halvan av juni till början av augusti, normala år med högflygningen under juli. I Mellaneuropa flyger den i maj-juni och igen i en partiell andra generation i augusti-september, i Sydeuropa regelmässigt i tv
generationer.
Redigerat:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 887 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 887 inlägg
Svärmarnas larver är häftiga. Färgglada, med stora spröt och stora som ett lillfinger, den brunsprötades larver är 75-85 mm långa (sic).Maria T skrev:
Logga in
Skapa konto
Man ser larver från svärmare i augusti, så med lite tur hittar jag snart någon.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Ingen bild tyvärr men...
Gick en sen liten kvällspromenix vid niotiden i området där jag bor.
Hede med mig en tub med räkost, ifall någon av våra två kattor skulle följa med.
Ut ur ett buskage kom plötsligt en igelkott springande, och den stannade upp på gräsmattan bredvid ett hus.
Jag gick fram försiktigt (ingen katt hade följt med) och tryckte ut lite räkost ur tuben framför nosen på kotten, och gick undan några meter.
Igelkotten satt orörlig, men efter en stund började den nosa på räkosten.
Och snart hade den slafsat i sig alltihop!
Någon annan som matat igelkottar med räkost
Gick en sen liten kvällspromenix vid niotiden i området där jag bor.
Hede med mig en tub med räkost, ifall någon av våra två kattor skulle följa med.
Ut ur ett buskage kom plötsligt en igelkott springande, och den stannade upp på gräsmattan bredvid ett hus.
Jag gick fram försiktigt (ingen katt hade följt med) och tryckte ut lite räkost ur tuben framför nosen på kotten, och gick undan några meter.
Igelkotten satt orörlig, men efter en stund började den nosa på räkosten.
Och snart hade den slafsat i sig alltihop!
Någon annan som matat igelkottar med räkost