8 495 läst ·
43 svar
8k läst
43 svar
Djupvattenpump till "ny" filterbrunn
Pumparna ser bra ut, dock tycker jag också att ems 7-03 ska vara en bättre pump i detta fallet, den ger ju ca 50l/min vid 20mvp så att du skulle behöva en större pump tycker jag inte verkar nödvändigt.
Slangen som är 50m är den befintlig? Isådana fall vilken diameter har den?
Slangen som är 50m är den befintlig? Isådana fall vilken diameter har den?
Redigerat:
Tack Tjaco
Så här sade jag till EMS ang DX 7-03:an:
Om läget på pumpkurvan är fel (avser DX 4 - 03) så kanske DX 7-03 skulle vara bättre
Den ger ju drygt 50 L vid mvp 20.
Vi befinner oss ju då också på mitten av pumpkurvan.
För stor vattenmängd går väl att trimma bort via skjutventilen.
EMS´s svar:
Du väljer själv. Dina uppgifter stämmer. Den vanligaste pumpen i din applikation är dock DX 7-05.
Slangen avser till största delen utloppet från VP till dräneringsdiket.
Samtlig slang är 40 / 32,6.
Från GRUNDFOS har jag fått rekommendation på:
SQ 2 - 35
SQ 3 - 30
SP 2 A - 6
SP 3 A - 6
Hälsningar
axelman
Så här sade jag till EMS ang DX 7-03:an:
Om läget på pumpkurvan är fel (avser DX 4 - 03) så kanske DX 7-03 skulle vara bättre
Den ger ju drygt 50 L vid mvp 20.
Vi befinner oss ju då också på mitten av pumpkurvan.
För stor vattenmängd går väl att trimma bort via skjutventilen.
EMS´s svar:
Du väljer själv. Dina uppgifter stämmer. Den vanligaste pumpen i din applikation är dock DX 7-05.
Slangen avser till största delen utloppet från VP till dräneringsdiket.
Samtlig slang är 40 / 32,6.
Från GRUNDFOS har jag fått rekommendation på:
SQ 2 - 35
SQ 3 - 30
SP 2 A - 6
SP 3 A - 6
Hälsningar
axelman
Jag måste säga att jag blir lite förvånad av deras svar, bara för att en pump är vanligast för ett ändamål så behöver det ju inte vara den bästa i ett annat fall. DX 7-05 kommer du få strypa bort mer flöde ifrån och det kommer ju bara generera energiförlust.
Debe c6 ser annars ut att vara den optimalaste pumpen tycker jag. Förutsatt att det inte är någon förlust som glömts bort att räkna in då den i sådana fall skulle kunna bli på gränsen, så det kanske är att ligga för på gränsen även om jag tror det skulle fungera perfekt
Debe c6 ser annars ut att vara den optimalaste pumpen tycker jag. Förutsatt att det inte är någon förlust som glömts bort att räkna in då den i sådana fall skulle kunna bli på gränsen, så det kanske är att ligga för på gränsen även om jag tror det skulle fungera perfekt
Hej
Jag tyckte också att EMS svar var slött och ointresserat.
De måste väl ha några dimensioneringsverktyg så att de kan ge ett lite mer underbyggt svar.
Tryckfallet är jag naturligtvis bekymrad över, men jag har inte kunskap eller erfarenhet att kunna plocka fram fler MVP än de ca 10 som jag har specificerat.
Jag förstod inte riktigt ditt resonemang ang C-6:an.
Jag har försökt göra en liten sammanställning på några pumpar så kanske du med den som ledning kan förklara för mig varför du är tveksam till C-6.
Enligt sammanställningen ger EMS 7-05 50 liter vid 38 meter
och DEBE C-6 ger 50 liter vid 25 meter.
Borde inte båda vara ok med lite övertag för EMS ?
Hälsningar
axelman
Jag tyckte också att EMS svar var slött och ointresserat.
De måste väl ha några dimensioneringsverktyg så att de kan ge ett lite mer underbyggt svar.
Tryckfallet är jag naturligtvis bekymrad över, men jag har inte kunskap eller erfarenhet att kunna plocka fram fler MVP än de ca 10 som jag har specificerat.
Jag förstod inte riktigt ditt resonemang ang C-6:an.
Jag har försökt göra en liten sammanställning på några pumpar så kanske du med den som ledning kan förklara för mig varför du är tveksam till C-6.
Enligt sammanställningen ger EMS 7-05 50 liter vid 38 meter
och DEBE C-6 ger 50 liter vid 25 meter.
Borde inte båda vara ok med lite övertag för EMS ?
Hälsningar
axelman
Tryckförlusterna borde hamna i det området, slangen som är 50m kommer iofs snarare ge 3mvp i förlust, men det är å andra sidan vid 1l/sek så det är lite i överkant räknat.
Det jag menade med C6:an var att den ger som max 50l/min och då ditt uttag behöver ligga på 50l/min så känns det lite riskabelt att ligga så tight. Skulle den efter ett par år bara ge säg 40l/min så kanske det inte räcker för dig och det vore ju trist.
Ska kolla lite mer ikväll på din fil och återkomma.
Det jag menade med C6:an var att den ger som max 50l/min och då ditt uttag behöver ligga på 50l/min så känns det lite riskabelt att ligga så tight. Skulle den efter ett par år bara ge säg 40l/min så kanske det inte räcker för dig och det vore ju trist.
Ska kolla lite mer ikväll på din fil och återkomma.
Hej
Vår nuvarande VP, om blir 15 år i juni 2009, får idag ca 33 minutliter.
Möjliga ersättare behöver mellan 28 och 44 minutliter.
Den som behöver 44 L blir väl diskvalificerad om inte nya vattenpumpen klarar det.
Bn-7 tycker jag ser lite"snål" ut. 40 L / 22 m
Då tycker jag nog C-6:an verkar tryggare. 40 L / 26 m
SP 2A-6 känns också lite klen 40 L / 17 M
SP 3A-6 kanske bättre 40 L / 30 M
Kanske vill man ta till lite onödigt stora säkerhetsmarfinaler ??
/axelman
Vår nuvarande VP, om blir 15 år i juni 2009, får idag ca 33 minutliter.
Möjliga ersättare behöver mellan 28 och 44 minutliter.
Den som behöver 44 L blir väl diskvalificerad om inte nya vattenpumpen klarar det.
Bn-7 tycker jag ser lite"snål" ut. 40 L / 22 m
Då tycker jag nog C-6:an verkar tryggare. 40 L / 26 m
SP 2A-6 känns också lite klen 40 L / 17 M
SP 3A-6 kanske bättre 40 L / 30 M
Kanske vill man ta till lite onödigt stora säkerhetsmarfinaler ??
/axelman
Jag la för skoj skull in värdena för SP2A-6 i en exelsnurra som jag hade sedan tidigare. Jag antog att driftstiden på pumpen kommer vara 8tim/dygn men det kanske var fel antaget (det vet nog du bättre)
Då kommer den dra 1050kWh på ett år (bifogar uträkningen)
Då kommer den dra 1050kWh på ett år (bifogar uträkningen)
axelman skrev:
Jo det är nog inte dumt ändå, någon ventil här och där och en vattenmätare bidrar till förluster och vips sjunker gvy till 6m istället för 3m. Pumpen slammar igen lite med åren och tappat lite av flödet.
Så jag håller med om att det är dumt att ligga aldeles för tight
TackarTjacko skrev:
Jag har faktiskt räknat fram till just 8 timmar per dygn i genomsnitt.
Jag tycker spontant att det låter lite för mycket, men om det är mindre så gör det ju inte något.
axelman
Hej igen TjackoTjacko skrev:Jo generellt kan frekvensstyrning vara väldigt dyrt. Men SQE-pumparna kan man få med inbygd styrning till bra pris (men ett par tusen extra blir det nog) Så som jag skrev i ett inlägg ovan kommer det vara så liten strypning att det troligen inte kommer att löna sig med frekvensstyrning utan att det räcker med att justera in med ventil.
Jag kollade lite hos Grundfos ang SQE-pumparna.
Tekniken är ju frestande, men det verkar som om det hela blir rejält dyrare än SQ-pumpen.
Själva SQE pumpen är ca 1500 kr dyrare men så kommer styrningen till. Slutresultatet verkade bli nästan det dubbla för SQE jämfört med "samma" SQ-pump.
Jag vill bara kolla en annan sak ang sänkpumparnas funktion dvs om jag "rakt av" kan ersätta min JETPUMP med lämplig SÄNKPUMP eller det skall till något annat, trycktank eller annat.
Idag funkar det ju så att min VP startar när behov av värme föreligger. Ca 10 sek dessförinnan startar jetpumpen och pumpar vatten genom förångaren.
När behovet av värme är avklarat stannar VP och JETpump samtidigt.
Går denna "teknik" att kombinnera med en SÄNKPUMP ?
Trycktanken kanske bara behövs när det gäller dricksvattenpumpning ?
Hälsningar
axelman
PS
Grundfos SQ 3-30 är väl ett jämförbart alternativ till de tidigare "favoriterna"
Kanske smidigt med en-fas ?
Inget trassel med de tre faserna?
Motorskydd är väl inbyggt ?
Mjukstart ?
Nackdelar ?
DS
Enfas är alltid smidigare då det oftare finns lättare till hands och du slipper kontrollera så den går åt rätt håll (även om det bara är en engångsåtgärd), att du slipper externt motorskydd är också fördel. Mjukstart tror jag inte det är på så små pumpar.
Generellt är det sämre verkningsgrad på 1-fas men i detta fall då pumpen är så liten visar det sig vara tvärtom. Så det finns inget som tyder på trefas. Med beräkning på 10år 2% ränta så ger det 3900:- att lägga ut extra för sqe3-30 gentmot sp2a-6. Med samma beräkning som tidigare så kommer den bara dra 617kWh på ett år (bifogar fil, pump1 är sp2a-6 och pump2 är sqe3-30.
Nackdelen är att den kan kräva 4,9A mot sp2a-6 som endast är på 1,5A. Dock är det så små amperetal att det med största sannolikhet inte kommer bli problem med säkringar och då har det ju ingen betydelse tycker jag.
Frekvensstyrning tror jag kommer bli svårt att räkna hem då det är så små justeringar och den drar så lite energi i alla fall. Så jag skulle hoppa över det.
Hydrofor skulle du kunna ha för att spara på pumpstarter, men då värmepumpen troligen aldrig går kortare tid än 10min åt gången så kommer det krävas en enorm hydrofor (press). En hydropress som har starttryck på 3bar och stopp på 5bar samt förtryckt med 2bar har en nyttovolym på ca 30%. Så i detta fall skulle det gå 400l/10min och hydropressen skulle i sådana fall behöva vara minst 1,2m³. Att ha pumpen kopplad så den startar med VP är inget problem. Och jag skulle inte använda hydrofor-press då den inte kommer göra någon nytta i fall den inte är på flera m³
Generellt är det sämre verkningsgrad på 1-fas men i detta fall då pumpen är så liten visar det sig vara tvärtom. Så det finns inget som tyder på trefas. Med beräkning på 10år 2% ränta så ger det 3900:- att lägga ut extra för sqe3-30 gentmot sp2a-6. Med samma beräkning som tidigare så kommer den bara dra 617kWh på ett år (bifogar fil, pump1 är sp2a-6 och pump2 är sqe3-30.
Nackdelen är att den kan kräva 4,9A mot sp2a-6 som endast är på 1,5A. Dock är det så små amperetal att det med största sannolikhet inte kommer bli problem med säkringar och då har det ju ingen betydelse tycker jag.
Frekvensstyrning tror jag kommer bli svårt att räkna hem då det är så små justeringar och den drar så lite energi i alla fall. Så jag skulle hoppa över det.
Hydrofor skulle du kunna ha för att spara på pumpstarter, men då värmepumpen troligen aldrig går kortare tid än 10min åt gången så kommer det krävas en enorm hydrofor (press). En hydropress som har starttryck på 3bar och stopp på 5bar samt förtryckt med 2bar har en nyttovolym på ca 30%. Så i detta fall skulle det gå 400l/10min och hydropressen skulle i sådana fall behöva vara minst 1,2m³. Att ha pumpen kopplad så den startar med VP är inget problem. Och jag skulle inte använda hydrofor-press då den inte kommer göra någon nytta i fall den inte är på flera m³
Tack TjackoTjacko skrev:
Du är en klippa.
Såvitt jag kan se så är det MJUKSTART på SQ-pumparna.
Se : Grundfos hemsida / Dokumentation / Nya broschyrer SQ -SQN / sid 3
Det borde väl i så fall minska nackdelen med högre amperetal på 1-fasmaskinen ?
Det lutar alltså åt SQ 3-30.
Jag skall bara kolla så att NOLLA finns tillgängligt i min befintliga elektriska styrbox till den nuvarande värmepumpen.
Vet du förresten om det finns flödesmätare med JUSTERMÖJLIGHET ? För att enkelt kunna ställa in önskvärt flöde utan att behöva krångla för mycket.
Jag har hittat denna, men den maxar tydligen vid 36 liter.
https://tryggnet.123ehandel.se/product.html?product_id=321&category_id=77&search_page=
Hälsningar
axelman