L
skall bygga ett kök som är L format. Den kortare delen sticker ut i rummet och behöver därför en täckskiva på baksidan. Därmed funkar inte IKEAs standard skivor som är 635 djupa.

Är det någon som har någon bra idé på hur man enkelt fixar en bänkskiva med djup exempelvis 660mm. Har någon köpt djupare skivor och såga och slipat till dem och fått det bra.

Tacksam för hjälp och tankar

För att få ett vettigt svar behöver du säga vad för slags bänkskiva du tänkt dig, trä? Laminat? Sten?

L Lewdis skrev:
skall bygga ett kök som är L format. Den kortare delen sticker ut i rummet och behöver därför en täckskiva på baksidan. Därmed funkar inte IKEAs standard skivor som är 635 djupa.

Är det någon som har någon bra idé på hur man enkelt fixar en bänkskiva med djup exempelvis 660mm. Har någon köpt djupare skivor och såga och slipat till dem och fått det bra.

Tacksam för hjälp och tankar
Det går ju att få måttbeställda bänkskivor från IKEA.

L
P pjkw skrev:
För att få ett vettigt svar behöver du säga vad för slags bänkskiva du tänkt dig, trä? Laminat? Sten?
Du har helt rätt. Tänker mig en bänkskiva i trä

L
N Nissegandhi skrev:
Det går ju att få måttbeställda bänkskivor från IKEA.
Japp du har helt rätt. Men när två delar löst från Ikea kostar 3000kr totalt och samma sak måttbeställt kostar 14500kr för att den ena delen behöver vara 3cm djupare så känns det värt att se om det finns andra möjligheter

Vi tänkte oss denna där ena sidan är 2 meter lång och andra 1.5 meter. Så i princip 3000kr om vi bara kunnat göra ena biten bredare.

https://www.ikea.com/se/sv/p/vrena-baenkskiva-ek-faner-70437159/

Jag satte skåp ut mot rummet istället för täcksida. Då slipper man hörnskåp som ju är helt värdelöst

L
Så här ser köket ut. Det är som sagt utstickaren med täckbit ut mot rummet som ställer till det.

• Kök i 3D-design med L-format träbänksystem, inbyggd diskho och spishäll, omgiven av grått väggskåp och vitvaror på ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ok köpte själv 3st måttbeställda från IKEA för 4 år sedan det var inte extremt så dyrt.

Skivan du länkar till är inte massivt trä utan fanér, så det kommer inte bli snyggt att såga av. Bauhaus och Hornbach har skivor i massivt trä, dom borde inte vara något problem att kapa som du vill ha dom, det brukar gå att få hjälp med kapandet i butiken dessutom.

BirgitS
L Lewdis skrev:
Så här ser köket ut. Det är som sagt utstickaren med täckbit ut mot rummet som ställer till det.
En jag kände som hade Ikea-kök hade skåpluckor på köksöns baksida.
I ditt fall, om matplatsen är där "kameran" är, skulle jag inte använda något hörnskåp i hörnet utan ha ett 60 cm skåp vänt mot matplatsen. Det kan användas för bordstabletter, ljus, servetter och annat som bara ska fram och tillbaka till matbordet.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Om det endast är för att avsluta bänkskivan något (3 cm) utanför skåpens baksida (lite otydligt om det är syftet), så kanske en eklist ca 30mm tjock (valfri bredd) på lagd "på höjden" mot skåp och skiva ger ett bearbetat intryck och täcker bort behovet av lika överhäng på baksidan. Ev, kan man sätta den så att den sticker något högre än bänkskivan, så att man får en sarg (så rullar eller skjuter man inte så lätt något över bakkanten om det blir många saker och trångt på skivan.

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Som jag förstår det är det inte täcksidan som är problemet utan bredden, eller djupet om man så vill på bänkskivan? Den ska ju sticka ut lika mycket på baksidan som framåt.

Sen, tja, ikeastandard är lägre pris pga massproduktion, måttbeställt blir dyrt, var som.

Google-rek, men jag har ingen erfarenhet av Hornbach:
Bild av Hornbachs hemsida som visar pris och betyg för olika bänkskivor av ek och valnöt i måtten 27x640x3020mm och 40x640x3020mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Google-rek, men jag har ingen erfarenhet av Hornbach:
[bild]
Vi Östgötar har ju lite för långt till Hornbach..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.