Vi renoverar köket snart och köpt en ståldiskbänk för länge sedan. Vi antog att diskbänk mått var standard och har planerat hela köket runt ståldiskbänken. Vi har gått genom hela processen med Ballingslöv och nu när vi nästan 99% till en beställning får vi reda på att trä diskbänkar blir alla 610mm djup. Ståldiskbänken är 600mm djup. Jag skulle helst slippa beställa en ny ståldiskbänk över 10mm skillnad. Det kommer runt till 10 000. Jag har försökt att hitta någonting eftersom den inte får vara en unik situation. Men allt som jag hittar är frågor från ca2005 med inga bra svar.

Då kommer frågan, vad ska jag göra för att anpassa ståldiskbänken?

1. Kapa trä bänkskivan 10mm. Jag har verktyg ock kunskap att göra detta, men är osäker på eventuella konsekvenserna med stommarna.
2. Skjuta ut ståldiskbänken 10mm för att matcha bänkskivan. Jag skulle föredra den här men vet inte hur att fylla in den 10mm glapp. Extra gipsskivor går inte på grund av andra anledningar. Kakling bakom går inte på grund av andra anledningar. Jag tänker mig helst en böjd plåt passbit om det går att hitta, kanske i trä?

Har någon annan haft problemet? Vad var lösningen? Är den en icke fråga som kommer att fixa själv när jag fäktiskt montera allting? Det är konstigt till mig att Ballingslöv männen har inte sagt nåt angående detta eftersom vi sa ju att vi hade diskbänk redan och dimensioner. Också det verkar att när man kollar på Ballingslöv websidan är 600mm en standard.

S
600 mm är inget standardmått. Är stommarna 580 mm djup och luckan bygger 20 mm bli det inget bra med 600 mm.
Jag skulle försöka hitta någon lösning i bakkant på diskbänken så du kan få ut den 10 mm från väggen.

Paul-Staffanstorp
I min värld är fortfarande Ballingslövs stommar 565mm djupa precis som de flesta andra kök på marknaden såsom HTHkök, Smedstorp Kök, Marbodal, Sentens etc. och då SKA bänkskivorna vara 600mm djupa precis som du nämner att det står på deras sida.
Detta ska du ju inte ens behöva kapa ner själv om du köper skivorna genom dem. :worried:
Men kontrollera med dem hur djupa deras bänkskåp är numera för de kanske ändrat måtten på senaste tiden.

35mm överhäng på bänkskivorna från stommens framkant är det man betecknar som standard i branschen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.